TR EN

ATHLETE NUTRITION AND ERGOJENIC AIDS DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
PES309 ATHLETE NUTRITION AND ERGOJENIC AIDS 5 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. AYÇA YILMAZ GEÇKİN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı, öğrencilerin sporda kullanılan ergojenik yardımcıları ve kullanım alanlarını açıklayabilecek; spor dalının özelliklerini dikkate alarak antrenman ve müsabaka dönemleri için beslenme programı düzenleyebilecek bilgiyi kazanmalarını sağlamaktır.
İçerik: Dersin içeriğinde sporcuların vücut kompozisyonu ve ağırlık dengesi, enerji/makro-mikro beslenme gereksinimleri, antrenmanda beslenme, ergojenik yardım, özel durumlarda spor ve beslenme konuları yer almaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sporda performansı artıran süreçleri tanımlayabilme
Sporcular için genel beslenme ilkelerini ve besin kaynaklarını özetleyebilme
Sporda ergojenik yardımcıları tanımak ve uygulama alanlarını ve yöntemlerini tartışmak
Beslenme programlarının içeriğini bireysel farklılıkları göz önünde bulundurarak inceleyebilir ve performans durumuna uygunluğunu değerlendirebilir
Spor dalının özelliklerini dikkate alarak antrenman ve müsabaka dönemlerine yönelik beslenme programları düzenlemek.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Genel beslenme ilkeleri, kas ve egzersiz metabolizması için enerji kaynakları, fitness ve spor için sağlıklı beslenme, sporcular için beslenme kaynakları Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
2 Literatür taraması Temel besinler (karbonhidratlar, protein ve yağ) Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
3 Konuyla ilgili makaleler okumak Sıvı dengesi ve gereksinimi, elektrolitler, termoregülasyon yöntemleri Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
4 Görsel ve yazılı literatür taraması Yardımcı besinler, vitaminler (organik düzenleyiciler) ve mineraller (inorganik düzenleyiciler), temel mineraller ve eser mineraller Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
5 - Besin takviyeleri (ergojenik yardımcılar), spor takviyelerinin değerlendirilmesi Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
6 Konuyla ilgili makaleler okumak Yüksek performansta besinsel etkiler, emilim ve sindirim Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
7 - Sıvı alımının ve enerjinin zamanlaması Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 - Ara sınav hazırlık alıştırmaları Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
10 Konuyla ilgili makaleler okumak Oksijenin yeterli dağılımı, besin kullanımı ve enerji kısıtlamaları Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
11 Konuyla ilgili makaleler okumak Beslenme ihtiyaçlarını etkileyen durumlar (seyahat, yüksek irtifa, cinsiyet, yaş, vücut kompozisyonu ve kilo), uygun beslenme ve egzersiz ile kilo alma ve verme Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
12 Literatür taraması Enerji sistemleri için beslenme stratejileri (yüksek yoğunluklu patlayıcılık ve güç için anaerobik metabolizma, dayanıklılık için aerobik metabolizma) Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
13 Konuyla ilgili makaleler okumak Sporcularda yeme bozuklukları ile beslenme ve bağışıklık sistemi Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
14 Konuyla ilgili makaleler okumak Farklı branşlara özel beslenme planları (kuvvet ve sürat sporları); Öğrenci sunumları Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
15 Konuyla ilgili makaleler okumak Farklı branşlara özel beslenme planları (kuvvet ve sürat sporları); Öğrenci sunumları Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ersoy, G. (2004). Egzersiz ve spor yapanlar için beslenme ile ilgili temel ilkeler: sorular ve cevapları ile açıklamalı sözlük. Nobel Tıp Kitap Evleri, Ankara.
Konopka, P. (2000). Spor Beslenmesi Çeviri. Hale Harputluoğlu. Bağırgan Yayımevi, Ankara.
Peker, S. (1996). Sporda Beslenme. Gen Matbaacılık, Ankara.
Pehlivan, A. (2005). Sporda beslenme. Morpa Kültür Yayınları, Ankara.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beden eğitimi ve Spor Bilimleri ile ilgili kavramları tanımlar.
2
Antrenörlük mesleğine ilişkin; performans ölçümü, antrenman planı hazırlama, yetenek seçimi ve teknik-taktik öğretimi gibi konularda edindiği bilgi birikimi ile antrenman organizasyonu ve işleyişini tartışır.
3
Beden eğitimi ve spor bilimlerinin kavramları ile antrenman biliminin kuramlarını ilişkilendirir.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaş, cinsiyet ve özel gereksinimli bireyler gibi farklı özelliklerdeki gruplara yönelik sportif faaliyetlere ilişkin ihtiyaçları belirler.
2
Antrenman bilimi alanındaki güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
3
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
4
Spor bilimleri ve antrenörlük mesleği uygulamalarına ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
5
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı antrenman yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak antrenman programı hazırlar.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında proje, etkinlik, sosyal ve sportif faaliyetleri yönetir ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Antrenörlük uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
2
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
3
Antrenörlük mesleğinin gerekliliği olan öğretme becerilerini farklı öğretim yöntemlerine göre geliştirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
2
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; antrenörlük uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor bilimleri alanında ve toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri açıklar, ihtiyaç durumunda mevzuatta yer alan ilgili maddeleri uygular.
2
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; yetenek seçimi, performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik fiziksel aktivite uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
3
Antrenörlük mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
4
Uzmanlık alanı olarak belirlediği ilgili performans sporunda ve seçili spor branşlarında teknik ve taktik yönlendirme yapar ve branşa özgü antrenman programı hazırlar.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 9 4 36
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0