Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BSY354 | YÖNETİM SOSYOLOJİSİ | 6 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET SOYAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, öğrencilerin sosyolojik bakış açısı edinerek, temel sosyolojik kavramları hatırlaması ve açıklaması, Yönetim sosyolojisi temel kavramlar ve olguları değişim süreci içinde hem kurum olarak hem de etkileşim ağı olarak ayırt edebilmesi, dünyadaki anlam örüntü ve süreçleri sosyolojik bilgiyi kullanarak yorumlaması, sosyolojik bilginin üretilmesinde yöntem ve araştırmanın işlevini açıklaması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Dersin içeriğini; Yönetim ve sosyoloji ile ilgili temel kavramlar, Örgüt Kavramı, Örgüt Yapılarının Oluşması ve başlıca örgütsel yapı türleri, yönetim bilimlerinin diğer bilimlerle ilişkisi, yönetim işlevleri, merkezden ve yerinden yönetim sistemleri, yönetim yaklaşımlarının tarihsel gelişiminde sosyolojik etkiler, stratejik yönetim, risk yönetimi, kurum kültürü, Statünün Belirleyicileri, ekip çalışması ve sinerji, toplam katılım yönetimi ve etkin liderlik, bağlamı içinde ele alınması oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sosyolojinin temel kavramlarını gündelik hayatla ilişkilendirir. |
Yönetim bilimi ve sosyoloji ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Yönetim bilimleri ile diğer bilimler arasında ilişki kurar. |
Yönetim yaklaşımlarının tarihsel gelişiminde sosyolojik etkileri tartışır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Yönetim ve Sosyoloji ile ilgili temel kavramlar ve tanımlar | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
2 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Örgüt Kavramı, Örgüt Yapılarının Oluşması ve başlıca örgütsel yapı türleri | Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi |
3 | Konuya ilişkin makale okuma | Yönetim Bilimlerinin diğer bilimlerle ilişkisi | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
4 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Yönetimin İşlevleri (Fonksiyonları) | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
5 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Yönetimde Merkezden ve Yerinden Yönetim Sistemleri | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
6 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Yönetim yaklaşımlarının tarihsel gelişiminde sosyolojik etkiler | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
7 | Konuya ilişkin makale okuma | Stratejik yönetim uygulamaları | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Stratejik Yönetim ve Risk Yönetimine bakış açısı. Kurumsal Risk Yönetimi | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
10 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Kurum Kültürü | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
11 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Statünün Belirleyicileri | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
12 | Konuya ilişkin makale okuma | Ekip çalışması ve sinerji | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
13 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Toplam katılım yönetimi ve etkin liderlik | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
14 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Spor yönetiminde çalışma alanları | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
15 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Spor yönetiminde çalışma alanları | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Atabek, Ümit (1991), Örgüt ve İletişim, Yayınlanmamış doktora tezi, A.Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. (22–84). |
Eren, E. (2010). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası. Beta Yayın. 8. Baskı, İstanbul. |
Barutçugil, İ. (2013). Stratejik Yönetim 101. Kariyer Yayınları, İstanbul. |
Dinçer, Ö. (2013). Stratejik Yönetim Ve İşletme Politikası. Alfa Yayıncılık, İstanbul. |
Ülgen, H. ve Mirze, K. (2007). İşletmelerde Stratejik Yönetim. Arıkan, İstanbul. |
Önen, M.S.(2019) Yönetim ve Sosyoloji |
Sunay, H. Yönetimde Merkezden ve Yerinden Yönetim Sistemleri A.Ü. Spor Bilimleri Fakültesi Ders Sunum Notları. |
Yıldız, N, Örgüt Sosyolojisi A.Ü. Ders Sunum Notları. |
Alıç, Mehmet. "Örgütler." Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi 1.1 (1995): 6-39 |
Teçim, V. Stratejik Yönetimin Özellikleri Dokuz Eylül Üniversitesi Ders Sunum Notları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beden eğitimi ve Spor Bilimleri ile ilgili kavramları tanımlar.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Antrenörlük mesleğine ilişkin; performans ölçümü, antrenman planı hazırlama, yetenek seçimi ve teknik-taktik öğretimi gibi konularda edindiği bilgi birikimi ile antrenman organizasyonu ve işleyişini tartışır.
|
||||||
2 |
Beden eğitimi ve spor bilimlerinin kavramları ile antrenman biliminin kuramlarını ilişkilendirir.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaş, cinsiyet ve özel gereksinimli bireyler gibi farklı özelliklerdeki gruplara yönelik sportif faaliyetlere ilişkin ihtiyaçları belirler.
|
||||||
2 |
Antrenman bilimi alanındaki güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
|
||||||
2 |
Spor bilimleri ve antrenörlük mesleği uygulamalarına ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
|
||||||
3 |
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı antrenman yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak antrenman programı hazırlar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında proje, etkinlik, sosyal ve sportif faaliyetleri yönetir ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Antrenörlük uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
|
||||||
2 |
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
|
||||||
3 |
Antrenörlük mesleğinin gerekliliği olan öğretme becerilerini farklı öğretim yöntemlerine göre geliştirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
||||||
2 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; antrenörlük uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor bilimleri alanında ve toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri açıklar, ihtiyaç durumunda mevzuatta yer alan ilgili maddeleri uygular.
|
||||||
2 |
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; yetenek seçimi, performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik fiziksel aktivite uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
|
||||||
3 |
Antrenörlük mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
|
||||||
4 |
Uzmanlık alanı olarak belirlediği ilgili performans sporunda ve seçili spor branşlarında teknik ve taktik yönlendirme yapar ve branşa özgü antrenman programı hazırlar.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 9 | 4 | 36 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |