Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
- | UYGULAMALI SEÇMELİ - III | 4 | 3 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET SOYAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, suda kurtarma, boğulma vakalarında temel yaşam desteği sağlama ve ilk yardım tekniklerini uygulayabilecek beceriyi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği, ilkyardım kuralları, ilk yardım teknikleri, boğulma ve yaralanmalarda taşıma teknikleri, suda müdahale ve sudan çıkma yöntemleri konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
1.İlkyardım ve temel anatomi alanıyla ilgili kavramları tanımlar. 2.Boğulma ve yaralanma vakalarında uygulanacak olan ilkyardım tekniğini açıklar. 3.Boğulmalarda temel yaşam desteği uygular. 4.Suda kurtarma müdahalesi ve ilk yardım tekniklerini uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Temel Anatomi, ilkyardım kuralları | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi |
2 | Literatür taraması ve video izleme | Yaralanmalarda ilkyardım kuralları ve ilk yardım kuralları ve tekniklerini uygulama alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi, eşli çalışma uygulama yöntemi |
3 | Literatür taraması, konuya ilişkin kitap bölümü okuma video izleme | Teorik: İlkyardım, suni solunum ve kalp masajı teknikleri Uygulama: suni solunum ve kalp masajı tekniklerini uygulama alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi grup çalışması, |
4 | Konuya ilişkin makale okuma | Teorik: Cankurtaran malzemeleri, kullanım şekilleri, bakımı ve muhafazası Uygulama: malzeme kullanım yöntemlerini uygulama alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, gösterip yaptırma yöntemi |
5 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma, Video izleme | Teorik: yüzme stilleri teknikleri Uygulama: Yüzme teknikleri (serbest, kurbağalama, yan, sırtüstü) uygulamaları | Anlatım ve gösteri yöntemi, eşli çalışma uygulama yöntemi, grup çalışmaları |
6 | Video izleme | Teorik: Suda boğulmalarda kurtarma teknikleri Uygulama: havuzda kurtarma uygulamaları | Anlatım, gösteri yöntemi, havuzda uygulama yöntemi |
7 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma, Video izleme | Teorik: Suda can kurtarma, boğuşma ve etkisiz duruma getirme teknikleri Uygulama: suda etkisiz hale getirme çalışmaları | Anlatım, gösteri yöntemi, havuzda uygulama yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma, Video izleme | Teorik: Suda yaralı taşıma yöntemleri ve teknikleri Uygulama: Suda yaralı taşıma alıştırmaları | Anlatım, gösteri yöntemi, havuzda uygulama yöntemi |
10 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma, Video izleme | Teorik: Boğulmalarda temel yaşam desteği teknikleri Uygulama: Havuzda örnek olay uygulamaları | Anlatım, soru cevap, gösteri yöntemi, eşli çalışmalar, uygulama yöntemi |
11 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma, Video izleme | Teorik: yaralanma kavalarına müdahale yöntemleri ve teknikleri Uygulama: Örnek olay uygulamaları | Anlatım, soru cevap, gösteri yöntemi, eşli çalışmalar, uygulama yöntemi, grup çalışması |
12 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma, Video izleme | Teorik: Baygın kazazedeyi yerden kaldırma, taşıma teknikleri Uygulama: yaralı taşıma alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, gösteri yöntemi, uygulama yöntemi, grup çalışması |
13 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma, Video izleme | Teorik: Malzemeli dalarak su altında yön bulma, arama ve kurtarma teknikleri Uygulama: havuzda malzemeli dalış alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, uygulama yöntemi |
14 | Video izleme | Havuzda Örnek olay çalışmaları | Uygulama yöntemi |
15 | Genel tekrar | Final sınavına hazırlık çalışmaları | Anlatım, soru cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
1.İstanbul Boğaziçi Spor Kulübü Derneği www.burhanfelekyuzmehavuzu.com/suda-bogulmalarda-ilk-yardim.htm 2.Türkiye Sualtı Federasyonu https://tssf.gov.tr/cankurtarma/ 3.Yüksel S. Ve Cücen Z. (2012) İlkyardım Ve Temel Uygulamalar, Nobel Akademik Yayıncılık 4.Görgül C. (2003) Suda Cankurtarma ve İlkyardım, Saray Kitapçısı |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beden eğitimi ve Spor Bilimleri ile ilgili kavramları tanımlar.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Antrenörlük mesleğine ilişkin; performans ölçümü, antrenman planı hazırlama, yetenek seçimi ve teknik-taktik öğretimi gibi konularda edindiği bilgi birikimi ile antrenman organizasyonu ve işleyişini tartışır.
|
||||||
2 |
Beden eğitimi ve spor bilimlerinin kavramları ile antrenman biliminin kuramlarını ilişkilendirir.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaş, cinsiyet ve özel gereksinimli bireyler gibi farklı özelliklerdeki gruplara yönelik sportif faaliyetlere ilişkin ihtiyaçları belirler.
|
||||||
2 |
Antrenman bilimi alanındaki güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
|
||||||
2 |
Spor bilimleri ve antrenörlük mesleği uygulamalarına ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
|
||||||
3 |
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı antrenman yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak antrenman programı hazırlar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında proje, etkinlik, sosyal ve sportif faaliyetleri yönetir ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Antrenörlük uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
|
||||||
2 |
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
|
||||||
3 |
Antrenörlük mesleğinin gerekliliği olan öğretme becerilerini farklı öğretim yöntemlerine göre geliştirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
||||||
2 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; antrenörlük uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor bilimleri alanında ve toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri açıklar, ihtiyaç durumunda mevzuatta yer alan ilgili maddeleri uygular.
|
||||||
2 |
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; yetenek seçimi, performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik fiziksel aktivite uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
|
||||||
3 |
Antrenörlük mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
|
||||||
4 |
Uzmanlık alanı olarak belirlediği ilgili performans sporunda ve seçili spor branşlarında teknik ve taktik yönlendirme yapar ve branşa özgü antrenman programı hazırlar.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 2 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |