Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BSY123 | TEMEL ANATOMİ | 1 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İRFAN KARA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Prof.Dr. FEHMİ TUNCEL |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, insan vücudunu oluşturan sistemleri, hareket sistemi ile ilgili temel kavramları ve başlıca anatomik refarans noktalarını açıklayabilecek bilgi birikimini kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; Vücut organizasyonu, hücreler ve dokular, örtü sistemi, deri, solunum sistemi, sindirim sistemi, dolaşım sistemi, idrar boşaltım sistemi, iskelet sistemi, endokrin sistemi, kemik dokusu ve kemikler, kas dokusu, kaslar ve düzlem hareketleri, üst extiremite ve alt extremite kasları, solunum kasları ve karın kasları, eklem dokusu, ve eklem hareketleri, kasların rolleri, kasılma çeşitleri konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Anatomiye ilişkin genel kavramları ve terimleri tanımlar. |
Kas-iskelet sistemi hareketlerini anatomik terimlerle açıklar. |
İnsan vücudunu oluşturan sistemleri. |
Hareket sistemine ilişkin; eksen, düzlem, kemik, eklem, ligament, kas ve başlıca anatomik referans noktalarını açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin tanıtımı, Vücut Organizasyonu | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili makale okuma | Hücreler ve Dokular | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
3 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Endokrin Sistemi | Anlatım ve soru cevap yöntemi ve grup çalışması |
4 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Solunum Sistemi | Anlatım ve soru cevap yöntemi ve grup çalışması |
5 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Sindirim Sistemi | Anlatım ve soru cevap yöntemi ve grup çalışması |
6 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | Dolaşım Sistemi | Anlatım ve soru cevap yöntemi ve grup çalışması |
7 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | İdrar Boşaltım Sistemi | Anlatım ve soru cevap yöntemi ve grup çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama ve sunum hazırlama | İskelet Sistemi | Anlatım ve soru cevap yöntemi ve grup çalışması |
10 | Konuyla ilgili makale okuma | Örtü Sistemi, Deri | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
11 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Kemik Dokusu ve Kemikler | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
12 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Kas Dokusu, Kaslar ve Düzlem hareketleri | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Üst Extiremite ve Alt Extremite kasları, Solunum Kasları ve Karın Kasları | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Eklem Dokusu, ve Eklem hareketleri | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Kasların Rolleri, Kasılma Çesitleri | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Mirel, A.H. ve Koşar, Ş.N. (2006). İnsan Anatomisi Ve Kineziyolojisi. Nobel Yayın, Ankara |
Behnke, A. ve Robert S. (2001). Kinetic Anatomy. Champaign, Human Kinetics. USA |
Kanbir, O. (2007). İnsan Anatomisi: Hareket Sistemi. Ekin Kitapevi Yayınları, Bursa |
Delavier, F. (2001). Strength Training Anatomy: Your illustrated guide to muscles at work. Champaign. Human Kinetics, USA |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to describe the theories of sports management science.
|
1 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to interpret the legislation on sport organizations.
|
1 | |||||
2 |
Student will be able to discuss the functioning of sport organizations with the knowledge gained within the framework of basic components that constitute the management function and use this knowledge in application.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to examine the activities of sport organizations in public, private and civil society organizations and identify the human resources, marketing and financial needs related with these activities.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to use the education, management and information technologies related with the solution of possible problems in the financial, marketing and governance decision making processes of sport organization.
|
0 | |||||
2 |
Student will be able to analyze the environmental factors affecting the management processes of sport organizations.
|
0 | |||||
3 |
Student will be able to analyze the assessment results of current applications related with personnel and process management in sports organizations by using the scientific research methods and techniques.
|
0 | |||||
4 |
Student will be able to analyze the dimensions of management process and structure of public organizations that organize and execute the national and international sport organizations.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be interested in developing management skills within the context of different managerial competencies.
|
0 | |||||
2 |
Student will be able to examine the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
0 | |||||
2 |
Student will be able to use his/her knowledge and competence in sports management practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
|
0 | |||||
2 |
Student will be able to solve any possible problems that may appear in the management processes of sport organizations within ethical values.
|
0 | |||||
3 |
By using personality traits with the social skills required by the sports management profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 2 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 36 | 0 | 100 |
Genel Toplam | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |