TR EN

BASIC DRAWING I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GRA121 BASIC DRAWING I 1 4 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. METİN KUŞ
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. METİN KUŞ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Herhangi bir objenin, bir konunun, bir düşünce veya kavramın, çizgisel anlatımla ifade edilmesi ve doğadaki tüm elemanları doğru gözlemleyip çizilerek, öğrencinin görsel anlatım ve ifade becerisini geliştirmektir
Contents of the Course Unit: Öğrencilerin görünen dünyanın elemanlarını çeşitli yöntem ve tekniklerle kendine özgü, iki boyutlu kağıda üç boyut illüzyonu yaratarak aktarma yöntem ve tekniklerini öğretmeyi kapsar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Öğrenci temel çizim elemanlarını ifade olanaklarını deneyimler. (experience, bloom 4)
Formu görme, kavrama, düşünme ve düşünceyi görselleştirme becerisi geliştirir. (develop, bloom 6)
Doğada gözlemlediği formları iki boyutlu yüzey üzerinde, üç boyutlu olarak gösterir . (demonstrate, bloom 3)
Gözleme dayalı ve imgesel formları birleştirerek yeni görsel fikirler geliştirir. (produce, bloom 3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Tanışma; Desen dersinin içeriğini ve önemini anlama, malzeme listesi. Anlatma ve uygulama yöntemi
2 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Desende çizgi nedir ; çizgi araştırmalarını ele alma. Çizgisel anlatım, özellikler, örnekler. Anlatma ve uygulama yöntemi
3 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Temel geometrik formlardan hareketle obje çizim çalışmaları (hareket ve oran ölçümleri) Anlatma ve uygulama yöntemi
4 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Organik nesnelerden obje çalışmaları (hareket ve oran ölçümleri) Anlatma ve uygulama yöntemi
5 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Geometrik ve organik objelerden çizgi değerleriyle kompozisyon çalışması Anlatma ve uygulama yöntemi
6 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Geometrik ve organik objelerden çizgi değerleriyle kompozisyon çalışması Anlatma ve uygulama yöntemi
7 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama (Objelerde) ton değerleriyle modlaj (hacim kazandırma) tekniğinin uygulanması. Anlatma ve uygulama yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama (Objelerde) ton değerleriyle modlaj (hacim kazandırma) tekniğinin uygulanması. Anlatma ve uygulama yöntemi
10 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Ölüdoğa (Natürmort) çizgisel etüd Anlatma ve uygulama yöntemi
11 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Ölüdoğa (ton ve ışık-gölge etüd) Anlatma ve uygulama yöntemi
12 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Enteriyör(iç mekan çalışmaları)tek kaçışlı artistik perspektif Anlatma ve uygulama yöntemi
13 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Enteriyör(iç mekan çalışmaları)tek kaçışlı artistik perspektif Anlatma ve uygulama yöntemi
14 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Antik etüd (tors çalışması) Anlatma ve uygulama yöntemi
15 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Antik etüd (tors çalışması) Anlatma ve uygulama yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Sanatın Öyküsü E.H.Gombrich
THE ART BOOK
Sanat Tarihinin Temel Kavramları Heinrich Wöfflin.
Görme Biçimleri John Berger
Renaisance & Baroque Drawings from Chatsworfh A GREAT HERİTAGE Michael Jaffe

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to know the basic concepts of Graphic Design and to define how these concepts are reflected in designs.
5
2
will be able to define the function of Graphic Design in communal and social contexts.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to organize the relations between the target audience and the visual design.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to apply the past and current technical knowledge and methods in the field of Graphic Design with the competence required by the design process.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to apply designs with appropriate combinations by considering the interaction of the field of Graphic Design with other disciplines.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to behave according to the values of social, cultural, scientific and professional ethics in the design process of Graphic Design.
3
2
will be able to use and reflect quality, cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues in the all kind of processes in the field.
3
3
will be able to implements planned tasks in the desired manner and on time by organizing comprehensive design processes in the field of Graphic Design in individual or group works.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to use and relate the information that obtained in Graphic Design education for higher academic education processes or different field disciplines.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to explain the theorical and applicational knowledge related to the field of Graphic Design with using appropriate presentation and communication techniques.
3
2
will be able to use a foreign language at least at the B1 level of the European language portfolio.
1
3
will be able to use basic computer softwares, information and communication technologies and graphic design programs as required by the field.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
wil be able to demonstrate....
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 1 6 6
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 13 3 39
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 129
Total Workload of the Course Unit 129
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0