TR EN

PRINTMAKING STUDIO PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GRA371 PRINTMAKING STUDIO 5 4 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. METİN KUŞ
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. METİN KUŞ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Güncel baskı tekniklerinin temelini oluşturan geleneksel ve ilkesel baskı yöntemlerini tasarım ve uygulamalı olarak yaptırarak baskı süreçlerini anlaşılır kılmak ve kavratmak.
Contents of the Course Unit: Temel baskı tekniklerine uygun tasarımlar ve baskı uygulamaları yapmak.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Öğrenci temel baskı tekniklerini ve materyallerini en yalın haliyle kullanımını deneyimler. (experiment, bloom 3)
Görme, kavrama, düşünme ve düşünceyi baskı tekniğinin olanaklarına göre görselleştirme ve uygulama becerisi geliştirir. (improve, bloom 6)
Bütün süreci, sanal olmayan materyallerle çalışma, tasarımlama ve uygulama detaylarını deneyimler. (experiment, bloom 3)
Bütün süreci, sanal olmayan materyallerle çalışma, tasarımlama ve uygulama detaylarını deneyimler. (experiment, bloom 3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Örnek uygulamaların incelenmesi, kullanılan malzemenin hazırlanması Ders amaç ve içeriği, kapsamı, uygulamalar, malzemeler . Anlatım, örneklerin sunumu, malzeme deneme ve inceleme.
2 Baskıda kullanılacak boya, kağıt ve malzemenin hazırlanması Mono Baskı anlatım ve tasarım, örnek uygulama. Anlatım, gösterim, örnek uygulama ve atölye çalışması.
3 Malzeme hazırlığı ve uygulama Mono Baskı, baskı süreci, kurutma ve sonuçların incelenmesi Tekniğin araştırılıp incelenmesi ve uygulama.
4 Tekniğin incelenmesi Şablon baskı, tek renk baskı için tasarım ve örneklerin incelenmesi Tekniğin araştırılıp incelenmesi ve uygulama.
5 Teknik uygulama Tek renk şablon baskı uygulama Tekniğin araştırılıp incelenmesi ve uygulama.
6 Tekniğin incelenmesi Üç renk şablon baskı hazırlıkları, tasarım, örneklerin incelenmesi. Tekniğin araştırılıp incelenmesi ve uygulama.
7 Teknik uygulama Özgün tasarım ve üç renkli uygulama çalışmaları Tekniğin araştırılıp incelenmesi ve uygulama.
8 - ARA SINAV -
9 Teknik uygulama Özgün tasarım ve üç renkli uygulama çalışmaları Tekniğin araştırılıp incelenmesi ve uygulama.
10 Tekniğin incelenmesi Linol Baskı, gelişim süreci, temel ilkeler ve örneklerin incelenmesi. Tekniğin araştırılıp incelenmesi ve uygulama.
11 Uygulama Linol Baskı için kompozisyon çalışmaları ve eskiz süreci Tekniğin araştırılıp incelenmesi ve uygulama.
12 Uygulama Linol Baskı için kompozisyon çalışmaları, eskiz süreci ve oyma denemeleri Tekniğin araştırılıp incelenmesi ve uygulama.
13 Uygulama Linol baskı, anlatım, oyma ve linolün hazırlanması uygulama Tekniğin araştırılıp incelenmesi ve uygulama.
14 Uygulama Linol baskı uygulamalar Tekniğin araştırılıp incelenmesi ve uygulama.
15 Uygulama Linol baskı, uygulamalar ve sunum süreci Tekniğin araştırılıp incelenmesi ve uygulama.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

İçmeli, M. 1982.Türkiye'deki özgün baskı sanatı Tuşpa Çevre sorunları ve Türkiye
Powerpoint sunumları, bilgisayar, projeksiyon aleti, ders notu ve uygulama çalışmaları
Kazı Resim, GÖLÜNÜ Gündüz, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayını, 1972
Arnheim R., Görsel Düşünme, 2004, Metis Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to know the basic concepts of Graphic Design and to define how these concepts are reflected in designs.
5
2
will be able to define the function of Graphic Design in communal and social contexts.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to organize the relations between the target audience and the visual design.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to apply the past and current technical knowledge and methods in the field of Graphic Design with the competence required by the design process.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to apply designs with appropriate combinations by considering the interaction of the field of Graphic Design with other disciplines.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to behave according to the values of social, cultural, scientific and professional ethics in the design process of Graphic Design.
3
2
will be able to use and reflect quality, cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues in the all kind of processes in the field.
4
3
will be able to implements planned tasks in the desired manner and on time by organizing comprehensive design processes in the field of Graphic Design in individual or group works.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to use and relate the information that obtained in Graphic Design education for higher academic education processes or different field disciplines.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to explain the theorical and applicational knowledge related to the field of Graphic Design with using appropriate presentation and communication techniques.
2
2
will be able to use a foreign language at least at the B1 level of the European language portfolio.
0
3
will be able to use basic computer softwares, information and communication technologies and graphic design programs as required by the field.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
wil be able to demonstrate....
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 1 6 6
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 13 3 39
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 6 6
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0