Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
GRA252 |
ILLUSTRATION II |
4 |
4 |
2 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Doç.Dr. METİN KUŞ |
Instructor(s) of the Course Unit |
Prof.Dr. İSMET ÇAVUŞOĞLU |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Üretim teknolojisi içinde ortaya çıkan illüstrasyon tekniklerinin (siyah-beyaz, kuru boya, ekolin boya, keçe -flomaster-, airbrush denemeleri, sulu boya ve guaş vb.) malzemelerini tanımak ve uygulamalarında işlev-içerik bağlantısı kurmak. |
Contents of the Course Unit: |
Çeşitli temalarda illüstrasyon uygulamaları ile mekân analizi, tiplemeler ve geleneksel/güncel yöntemlerle uygulanmış illüstrasyon denemeleri yaptırılır. Dünyada ortaya çıkan illüstratörler ve onların çalışmaları incelenir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İllüstratif anlatım tekniklerini tasarım ürünlerinde kullanır |
Görsel bir problemi, illüstratif bir anlatım dilini kullanarak çözümler ve uygular. |
Tasarım Görsel bir problemi, illüstratif bir anlatım dilini kullanarak çözümler ve uygular. aşamasında kullanılacak materyalleri tanımlar ve etkin bir biçimde kullanır |
Tasarımında biçim ve içerik (konu ve görsel) arasındaki ilişkiyi doğru konumlandrır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Araştırma |
Ders içeriği ve projeler hakkında bilgilendirme.İllüstrasyon nedir? Çalışma alanları hakkında yeniden bilgilendirme. |
Sunum, Anlatım |
2 |
Araştırma |
“Storyboard Tasarımı” nedir, nasıl yapılır? Yeni proje konusu olarak öğrenci ile bilgi akışı sağlama. |
Sunum, Anlatım |
3 |
Uygulama |
“Storyboard Tasarımı” örnek incelemelerine ve araştırmalara devam etme. |
Uygulama |
4 |
Uygulama |
Yazılan senaryo üzerinden hikaye karelerinin ön görüsünü oluşturma. |
Uygulama |
5 |
Uygulama |
Hikayedeki karakterleri belirleme, tasvir etme ve canlandırma |
Uygulama |
6 |
Uygulama |
Eskiz çalışmalarının incelenmesi ve revizeler |
Uygulama |
7 |
Uygulama |
Eskizlerin bilgisayara aktarılması ve grafik çözüme ulaştırılması. |
Uygulama |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Uygulama |
Biten öğrenci projeleri üzerine yapılan sunumlar ve yorumlamalar. |
Uygulama |
10 |
Uygulama |
Yeni proje konusu olarak, “her bir sayfası farklı biçimlerden oluşturulmuş hikaye resimlemesi, kitabı” |
Uygulama |
11 |
Uygulama |
Örnekler inceleme ve hikaye baş karakterini yaratma |
Uygulama |
12 |
Uygulama |
Eskiz çalışmalarının başlangıcı ve fikir bulma süreci |
Uygulama |
13 |
Uygulama |
Eskizlerin bilgisayara aktarılması ve grafik çözüme ulaştırılması |
Uygulama |
14 |
Uygulama |
Öğrenci projeleri üzerine yapılan sunumlar ve revizeler |
Uygulama |
15 |
Uygulama |
Biten öğrenci projeleri üzerine yapılan sunumlar ve yorumlamalar |
Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Gray P., Yaratıcı Çizim ve İllüstrasyon, 2015, Profil Yayıncılık. |
Kolektif, İllüstrasyon, 2012, İlke Basın Yayın. |
Wigan M., Görsel İllüstrasyon Sözlüğü, 2012, Literatür Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to know the basic concepts of Graphic Design and to define how these concepts are reflected in designs.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
will be able to define the function of Graphic Design in communal and social contexts.
|
|
|
2 |
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to organize the relations between the target audience and the visual design.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to apply the past and current technical knowledge and methods in the field of Graphic Design with the competence required by the design process.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to apply designs with appropriate combinations by considering the interaction of the field of Graphic Design with other disciplines.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to behave according to the values of social, cultural, scientific and professional ethics in the design process of Graphic Design.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
will be able to use and reflect quality, cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues in the all kind of processes in the field.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
will be able to implements planned tasks in the desired manner and on time by organizing comprehensive design processes in the field of Graphic Design in individual or group works.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to use and relate the information that obtained in Graphic Design education for higher academic education processes or different field disciplines.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to explain the theorical and applicational knowledge related to the field of Graphic Design with using appropriate presentation and communication techniques.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
will be able to use a foreign language at least at the B1 level of the European language portfolio.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
will be able to use basic computer softwares, information and communication technologies and graphic design programs as required by the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
wil be able to demonstrate....
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
12 |
4 |
48 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
12 |
3 |
36 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
40 |
0 |
148 |
|
Total Workload of the Course Unit |
148 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|