TR EN

ILLUSTRATION II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GRA252 ILLUSTRATION II 4 4 2 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. METİN KUŞ
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. İSMET ÇAVUŞOĞLU
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Üretim teknolojisi içinde ortaya çıkan illüstrasyon tekniklerinin (siyah-beyaz, kuru boya, ekolin boya, keçe -flomaster-, airbrush denemeleri, sulu boya ve guaş vb.) malzemelerini tanımak ve uygulamalarında işlev-içerik bağlantısı kurmak.
Contents of the Course Unit: Çeşitli temalarda illüstrasyon uygulamaları ile mekân analizi, tiplemeler ve geleneksel/güncel yöntemlerle uygulanmış illüstrasyon denemeleri yaptırılır. Dünyada ortaya çıkan illüstratörler ve onların çalışmaları incelenir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İllüstratif anlatım tekniklerini tasarım ürünlerinde kullanır
Görsel bir problemi, illüstratif bir anlatım dilini kullanarak çözümler ve uygular.
Tasarım Görsel bir problemi, illüstratif bir anlatım dilini kullanarak çözümler ve uygular. aşamasında kullanılacak materyalleri tanımlar ve etkin bir biçimde kullanır
Tasarımında biçim ve içerik (konu ve görsel) arasındaki ilişkiyi doğru konumlandrır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Araştırma Ders içeriği ve projeler hakkında bilgilendirme.İllüstrasyon nedir? Çalışma alanları hakkında yeniden bilgilendirme. Sunum, Anlatım
2 Araştırma “Storyboard Tasarımı” nedir, nasıl yapılır? Yeni proje konusu olarak öğrenci ile bilgi akışı sağlama. Sunum, Anlatım
3 Uygulama “Storyboard Tasarımı” örnek incelemelerine ve araştırmalara devam etme. Uygulama
4 Uygulama Yazılan senaryo üzerinden hikaye karelerinin ön görüsünü oluşturma. Uygulama
5 Uygulama Hikayedeki karakterleri belirleme, tasvir etme ve canlandırma Uygulama
6 Uygulama Eskiz çalışmalarının incelenmesi ve revizeler Uygulama
7 Uygulama Eskizlerin bilgisayara aktarılması ve grafik çözüme ulaştırılması. Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Uygulama Biten öğrenci projeleri üzerine yapılan sunumlar ve yorumlamalar. Uygulama
10 Uygulama Yeni proje konusu olarak, “her bir sayfası farklı biçimlerden oluşturulmuş hikaye resimlemesi, kitabı” Uygulama
11 Uygulama Örnekler inceleme ve hikaye baş karakterini yaratma Uygulama
12 Uygulama Eskiz çalışmalarının başlangıcı ve fikir bulma süreci Uygulama
13 Uygulama Eskizlerin bilgisayara aktarılması ve grafik çözüme ulaştırılması Uygulama
14 Uygulama Öğrenci projeleri üzerine yapılan sunumlar ve revizeler Uygulama
15 Uygulama Biten öğrenci projeleri üzerine yapılan sunumlar ve yorumlamalar Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Gray P., Yaratıcı Çizim ve İllüstrasyon, 2015, Profil Yayıncılık.
Kolektif, İllüstrasyon, 2012, İlke Basın Yayın.
Wigan M., Görsel İllüstrasyon Sözlüğü, 2012, Literatür Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to know the basic concepts of Graphic Design and to define how these concepts are reflected in designs.
3
2
will be able to define the function of Graphic Design in communal and social contexts.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to organize the relations between the target audience and the visual design.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to apply the past and current technical knowledge and methods in the field of Graphic Design with the competence required by the design process.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to apply designs with appropriate combinations by considering the interaction of the field of Graphic Design with other disciplines.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to behave according to the values of social, cultural, scientific and professional ethics in the design process of Graphic Design.
4
2
will be able to use and reflect quality, cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues in the all kind of processes in the field.
1
3
will be able to implements planned tasks in the desired manner and on time by organizing comprehensive design processes in the field of Graphic Design in individual or group works.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to use and relate the information that obtained in Graphic Design education for higher academic education processes or different field disciplines.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to explain the theorical and applicational knowledge related to the field of Graphic Design with using appropriate presentation and communication techniques.
3
2
will be able to use a foreign language at least at the B1 level of the European language portfolio.
0
3
will be able to use basic computer softwares, information and communication technologies and graphic design programs as required by the field.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
wil be able to demonstrate....
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 12 3 36
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 4 4
Final Sınavı Hazırlığı 1 4 4
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 148
Total Workload of the Course Unit 148
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0