Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MTT255 |
GARMENT STUDIO |
3 |
4 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersle öğrencilere temel dikiş becerisi kazandırmanın yanı sıra, kumaş manipülasyonları ve deneysel çalışmalarla mini koleksiyon süreçlerinde tasarımlara deneysel yöntemlerle farklı bakış açısı kazandırılması amaçlanmaktadır.
Öğrenci kazandıkları dikiş becerileri ile deneysel tasarım etütleri yapabilir.
Öğrenciler koleksiyon hazırlama süreci hakkında temel kavramlara ve sürece hakim olur. |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriği; makine kullanımı, temel dikiş etütleri, alternatif uygulamalar, mini koleksiyon hazırlama ve koleksiyon parçalarının bileşenlerinin dikimini kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Temel dikiş tekniklerini uygular. |
Koleksiyon hazırlama süreçleri hakkında temel bilgi ve kavramları tanımlar. |
Dikişle kazandığı pratik bilgi sayesinde deneysel tasarımlar yaparak koleksiyonlarında uygular. |
Alternatif uygulamalar sayesinde deneysel özellikli kıyafet bileşenleri üretir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, kullanılacak kaynakların, izlenecek yöntemlerin, konuların ve dersin genel tanımı |
Beyin Fırtınası, Anlatma ve Yöntemi |
2 |
Malzeme Araştırması |
Makine kullanımı ve temel dikiş teknikleri |
Anlatma ve Gösterip Yaptırma Yöntemi |
3 |
Malzeme Temini |
Temel dikiş uygulamaları |
Anlatma ve Gösterip Yaptırma Yöntemi |
4 |
Malzeme Temini |
Temel dikiş uygulamaları |
Anlatma ve Gösterip Yaptırma Yöntemi |
5 |
Görsel kaynak tarama |
Deneysel tasarım ve uygulama |
Bireysel Çalışma Yöntemi |
6 |
Görsel kaynak tarama |
Koleksiyon hazırlama süreçlerine giriş |
Anlatma Yöntemi |
7 |
Görsel kaynak tarama |
Koleksiyon hazırlama süreçleri |
Bireysel Çalışma Yöntemi |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Görsel kaynak tarama |
Koleksiyon hazırlama süreçleri |
Bireysel Çalışma Yöntemi |
10 |
Araştırma |
Teknik Gezi |
Örnek Olay Yöntemi |
11 |
Eskiz |
Mini koleksiyon hazırlama |
Bireysel Çalışma Yöntemi |
12 |
Eskiz |
Mini koleksiyon hazırlama |
Bireysel Çalışma Yöntemi |
13 |
Eskiz |
Mini koleksiyon hazırlama |
Bireysel Çalışma Yöntemi |
14 |
Malzeme Temini |
Dikiş Uygulamaları |
Bireysel Çalışma Yöntemi |
15 |
Malzeme Temini |
Dikiş Uygulamaları |
Bireysel Çalışma Yöntemi |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Smith, A., (2014). Singer dikiş teknikleri kitabı. İstanbul: Tuva Yayıncılık. |
Jefferys, C.,(2007). Tüm yönleri ile dikiş rehberi. İstanbul: Tuva Yayıncılık. |
Çeğindir, N., (2017). 100 soruda giysi mimarisi. Ankara: Gazi Kitabevi. |
Öğretim Elemanı Kişisel Ders Notları, nihalekici.com, 2018. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to define the basic concepts related to fashion and textile design.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Students will be able to identify the textile-related problems in his / her professional life and daily life with the information on fashion, textiles and design.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By making inferences from the dynamic structure of the fashion process, students will be able to relate what learnes with the industry.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to relate the conceptual and practical knowledge of fashion and textiles.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Students will be able to collaborate with the people in the fields of fashion and textiles and improves him/herself.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to relate professional knowledge of fashion and textiles with universal values.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to organize projects, events, exhibitions and fashion shows with individual or team work using theoretical knowledge and skills related to the field of fashion or textile design.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to use this competence in personal and professional life by gaining life-long learning and inquiry.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Students will be able to execute projects by using historical knowledge about Fashion and Textile Design.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to defend the design using appropriate presentation and communication techniques during the project process and presentation.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Students will be able to search foreign source and produces written and oral works related to his/her field.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Within the framework of social, cultural, scientific and ethical values, students will be able to design unique products in interdisciplinary fields such as clothing, weaving, textile, printing and pattern design.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Students will be able to organize his/her own fashion collection using computer-aided design programs for innovative and sustainable fashion.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Students will be able to develop alternative design proposals to make brand management and operation more efficient and improve.
|
|
1 |
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
4 |
52 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
Ara Sınav |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav Hazırlığı |
6 |
3 |
18 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
40 |
0 |
149 |
|
Total Workload of the Course Unit |
149 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|