TR EN

COMPUTER AIDED DESIGN II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MTT353 COMPUTER AIDED DESIGN II 5 4 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilerin pixel tabanlı bilgisayar destekli tasarım programlarından Adobe Photoshop vasıtasıyla alanlarında üretecekleri moda illüstrasyonu, kolaj, manipülasyon, desen tasarımı gibi çalışmaların dijital uyarlamalarını kavramaları ve bağımsız tasarım çalışmaları yapmaları amaçlanmaktadır. Öğrenci bilgisayar destekli tasarımlar yapabilir. Bu dersin sonunda öğrencilerin serbest elle hazırladığı tasarım çalışmalarını dijital ortama aktarması ve dijital ortamda bağımsız tasarımlar yapması hedeflenmiştir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; Adobe Photoshop programında moda ve tekstil tasarımı alanına yönelik renklendirme, manipülasyon, kolaj, hikaye panosu, desen tasarımları gibi uygulamaları kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Piksel tabanlı Bilgisayar Destekli Tasarım konusunda temel bilgi ve kavramları tanımlar.
Adobe Photoshop programında aldığı kavramsal bilgiyi pratik bilgi ile bağdaştırır.
Ps programı vasıtasıyla projelerini dijital içerikle uygular.
Aldığı program bilgisi ile moda illüstrasyonu, hikaye panosu, renk panosu, deneysel dokuma, tekstil, baskı desen tasarımları üretir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, kullanılacak kaynakların, izlenecek yöntemlerin, konuların ve dersin genel tanımı Beyin Fırtınası, Anlatma ve Yöntemi
2 Araştırma Programın genel amacı, sektörel kullanımı, eşdeğer programları ile ilgili genel bilgiler Tool’ların Tanıtımı Anlatma Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi
3 Araştırma Tool’ların Tanıtımı ve Uygulamaları Anlatma Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi
4 Görsel Tarama Ps Programında Kolaj Board Uygulaması Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
5 Görsel Tarama Ps Programında Renklendirme Uygulaması Anlatma Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi
6 Örnek İnceleme Ps Programında Moda Figürü Renklendirme Uygulaması Anlatma Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi
7 Fotoğraf Çekimi Ps Uygulamaları – Tekstil Tasarımı Uygulaması Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Bireysel Çalışma
8 - ARA SINAV -
9 Fotoğraf Çekimi Ps Uygulamaları – Tekstil Tasarımı Uygulaması Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma
10 Araştırma Teknik Gezi Örnek Olay Yöntemi
11 Görsel Araştırma Ps Programında Deneysel Tasarım Uygulamaları Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma
12 Görsel Araştırma Ps Programında Deneysel Tasarım Uygulamaları Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma
13 Görsel Araştırma Ps Programında Deneysel Tasarım Uygulamaları Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma
14 Çalışmaların Dijitalleştirilmesi Ps Uygulamaları – Sunum Paftası Hazırlama Örnek Olay Yöntemi, Bireysel Çalışma
15 Çalışmaların Dijitalleştirilmesi Ps Uygulamaları – Sunum Paftası Hazırlama Örnek Olay Yöntemi, Bireysel Çalışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Bowles, M and Isaac C. (2013). Dijital tekstil tasarımı. İstanbul: Kerasus Yayınevi
Öğretim Elemanının Kişisel Web Sitesi: nihalekici.com

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to define the basic concepts related to fashion and textile design.
4
2
Students will be able to identify the textile-related problems in his / her professional life and daily life with the information on fashion, textiles and design.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By making inferences from the dynamic structure of the fashion process, students will be able to relate what learnes with the industry.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to relate the conceptual and practical knowledge of fashion and textiles.
4
2
Students will be able to collaborate with the people in the fields of fashion and textiles and improves him/herself.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to relate professional knowledge of fashion and textiles with universal values.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to organize projects, events, exhibitions and fashion shows with individual or team work using theoretical knowledge and skills related to the field of fashion or textile design.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to use this competence in personal and professional life by gaining life-long learning and inquiry.
5
2
Students will be able to execute projects by using historical knowledge about Fashion and Textile Design.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to defend the design using appropriate presentation and communication techniques during the project process and presentation.
5
2
Students will be able to search foreign source and produces written and oral works related to his/her field.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Within the framework of social, cultural, scientific and ethical values, students will be able to design unique products in interdisciplinary fields such as clothing, weaving, textile, printing and pattern design.
5
2
Students will be able to organize his/her own fashion collection using computer-aided design programs for innovative and sustainable fashion.
5
3
Students will be able to develop alternative design proposals to make brand management and operation more efficient and improve.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 4 3 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 38 0 130
Total Workload of the Course Unit 130
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0