TR EN

DESIGN STUDIO V PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MTT451 DESIGN STUDIO V 7 8 5 13

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilerin koleksiyon hazırlama süreçlerini kavranması amaçlanmaktadır. Öğrenci tematik, özgün, sürdürülebilir değerlere sahip koleksiyon tasarımı yapabilir. Bu dersin sonunda öğrenciler lisans eğitimi süresince aldıkları tekstil, baskı, dokuma tasarımı birikimleriyle kendi özgün kumaşlarını tasarlaması, tematik giysi tasarımları, koleksiyondaki aksesuarlarını tasarlamaları konularında kazandıkları kavramsal bilgiyi pratiğe dökerek projelerinde uygulamaya geçirmesi hedeflenmiştir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğinde; trend analizlerini yorumlama, belirlenen konsepte uygun hikaye, hikaye ve renk panoları oluşturma, illüstrasyonlar, teknik çizimler ve koleksiyon dosyası hazırlama ve 2 görünüme ait üretim süreçlerini kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Moda ve tekstil tasarımı konusunda kazandığı bilgi ve becerilerini koleksiyon sürecine entegre eder.
Moda ve tekstil tasarımı alanında kendi özgün, etik ve sürdürülebilir değerler çerçevesinde koleksiyonunu yaratır.
Tarihsel bilgi birikimini kullanarak projelerde uygular.
Moda ve tekstil tasarımının alt sanat dallarından giysi, dokuma, tekstil ve baskı alanlarında özgün çalışmalar üretir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, kullanılacak kaynakların, izlenecek yöntemlerin, konuların ve dersin genel tanımı Beyin Fırtınası, Anlatma ve Yöntemi
2 Trend Analizi araştırmaları WGSN Trend Öngörü raporlarının değerlendirilmesi Örnek Olay Yöntemi, Bireysel Çalışma
3 Trend Analizi araştırmaları Temanın verilmesi Örnek Olay Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma
4 Görsel Araştırması Hikaye Panosu ve Renk Panosu Çalışmaları Örnek Olay Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma
5 Görsel Araştırması Eskiz Çalışmaları Örnek Olay Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma
6 Çizim Çalışmaları Eskiz Çalışmaları Örnek Olay Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma
7 Çizim Çalışmaları Eskiz Çalışmaları ve Teknik Çizimler Örnek Olay Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma
8 - ARA SINAV -
9 Çizim Çalışmaları Eskiz Çalışmaları ve Teknik Çizimler Örnek Olay Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma
10 Araştırma Teknik Gezi Örnek Olay Yöntemi
11 Kumaş ve Aksesuar Araştırmaları Kumaş ve Aksesuar Araştırmaları Kumaş ve Aksesuar Panosu Örnek Olay Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma
12 Dikim Çalışmaları Kalıp ve Uygulama Çalışmaları Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma
13 Dikim Çalışmaları Kalıp ve Uygulama Çalışmaları Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma
14 Fotoğraf Çekimi Moda Fotoğrafı Düzenleme Örnek Olay Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma
15 Baskı Çalışmaları Moda Fotoğrafı Düzenleme Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Worsley, H. (2018). Modayı değiştiren 100 fikir. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
Renfrew Colin and Renfrew E. (2014). Moda tasarımında koleksiyon geliştirme. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
McAssey, J. and Buckley C. (2013). Moda tasarımında stil yaratmak. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
wgsn.edu
Hopkins, J. (2016). Moda tasarımında erkek giyim, İstanbul: Literatür Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to define the basic concepts related to fashion and textile design.
5
2
Students will be able to identify the textile-related problems in his / her professional life and daily life with the information on fashion, textiles and design.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By making inferences from the dynamic structure of the fashion process, students will be able to relate what learnes with the industry.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to relate the conceptual and practical knowledge of fashion and textiles.
5
2
Students will be able to collaborate with the people in the fields of fashion and textiles and improves him/herself.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to relate professional knowledge of fashion and textiles with universal values.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to organize projects, events, exhibitions and fashion shows with individual or team work using theoretical knowledge and skills related to the field of fashion or textile design.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to use this competence in personal and professional life by gaining life-long learning and inquiry.
5
2
Students will be able to execute projects by using historical knowledge about Fashion and Textile Design.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to defend the design using appropriate presentation and communication techniques during the project process and presentation.
5
2
Students will be able to search foreign source and produces written and oral works related to his/her field.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Within the framework of social, cultural, scientific and ethical values, students will be able to design unique products in interdisciplinary fields such as clothing, weaving, textile, printing and pattern design.
5
2
Students will be able to organize his/her own fashion collection using computer-aided design programs for innovative and sustainable fashion.
5
3
Students will be able to develop alternative design proposals to make brand management and operation more efficient and improve.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 8 112
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 8 104
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 8 8
Final Sınavı Hazırlığı 6 12 72
Ara Sınav 1 8 8
Ara Sınav Hazırlığı 6 5 30
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 334
Total Workload of the Course Unit 334
Workload (h) / 25.5 13,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 13,0