Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MTT152 |
FASHION ILLUSTRATION II |
2 |
4 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin sonunda öğrencilerin öncelikle giysi, aksesuar ve kumaş tasarımları gibi moda endüstrisi ile ilişkilendirilecek görünümleri (tasarım) illüstrasyon olarak çizmeleri hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği, giysi, aksesuar ve kumaş tasarımlarının çeşitli boyar maddeler ile (karakalem, kuru boya, suluboya, ecolin, pastel, guaj boya vb.) moda illüstrasyonuna dönüş teknikleri ve uygulamalarını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Çeşitli boyarmaddelerini tanır (recognize) ve kullanım tekniklerini keşfeder. |
Stilize edilmiş insan figürünün duruşuna göre giysi çizimini yerleştirir. |
Moda figürüne yerleştirdiği giysilerin kumaşlarını ve aksesuarları boyama tekniklerini açıklar. |
Giyim üretimi öncesi tasarlama aşamasında düşündüğünü illüstratif sunuma dönüştürür. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, kullanılacak malzemelerin, izlenecek yöntemlerin, konuların ve dersin genel tanımı |
Anlatma yöntemi |
2 |
Görsel ve yazılı kaynak tarama |
İnsan figürünün analiz edilmesi |
Örnek olay yöntemi |
3 |
Görsel ve yazılı kaynak tarama |
İnsan figürünün analizine devam edilmesi |
Örnek olay yöntemi |
4 |
Robotik nesne görünümleri eskiz çalışması |
Analiz edilen sabit insan figüründen yola çıkılarak robotik figürün oluşturulması |
Gösterip yaptırma |
5 |
Robotik nesne görünümleri eskiz çalışması |
Analiz edilen hareketli insan figüründen yola çıkılarak robotik figürün oluşturulması |
Gösterip yaptırma |
6 |
3 boyutlu eskiz çizimleri |
Oluşturulan robotik figürlerin 3 boyutlu çizime uyarlanması |
Örnek olay yöntemi |
7 |
3 boyutlu eskiz çizimleri |
3 boyutlu çizimlerin geliştirilmesi |
Örnek olay yöntemi |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Görsel ve yazılı kaynak tarama |
Görsellerden yola çıkılarak bir figürün robotik şeklinin çıkarılması |
Örnek olay yöntemi |
10 |
Araştırma |
Teknik gezi |
- |
11 |
Eskiz çalışmaları |
Robotik figürden yola çıkılarak stilize etme çalışmalarına başlanması |
Örnek olay yöntemi |
12 |
Eskiz çalışmaları |
Stilize edilen moda figürünün farklı hareketlerle çizilmesi |
Gösterip yaptırma |
13 |
Eskiz çalışmaları |
Özgün moda figürünün oluşturulması |
Bireysel çalışma yöntemi |
14 |
Eskiz çalışmaları |
Özgün moda figürünün hareketlendirilmesi |
Bireysel çalışma yöntemi |
15 |
Eskiz çalışmaları |
Özgün moda figürünün geliştirilmesi |
Bireysel çalışma yöntemi |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Abling, B. (2014). Moda Tasarım Çizimleri, (Çev.: Can Evren Topaktaş) Kerasus Yayınevi. |
Riegelman, N. (2006). 9 Heads, Nine Heads Media. |
Riegelman, N. (2006). Colors for Modern Fashion, Nine Heads Media. |
Kiper, A. (2014). Moda İllüstrasyonları - İlham ve Teknik, (Çev.: Ebru Sürmeli) Bilge Kültür Sanat Yayınevi. |
Hopkins, J. (2013) Moda Tasarımında Moda Çizimi, Literatür Yayıncılık. |
Vouge Moda Dergisi güncel sayı. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to define the basic concepts related to fashion and textile design.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Students will be able to identify the textile-related problems in his / her professional life and daily life with the information on fashion, textiles and design.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By making inferences from the dynamic structure of the fashion process, students will be able to relate what learnes with the industry.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to relate the conceptual and practical knowledge of fashion and textiles.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Students will be able to collaborate with the people in the fields of fashion and textiles and improves him/herself.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to relate professional knowledge of fashion and textiles with universal values.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to organize projects, events, exhibitions and fashion shows with individual or team work using theoretical knowledge and skills related to the field of fashion or textile design.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to use this competence in personal and professional life by gaining life-long learning and inquiry.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Students will be able to execute projects by using historical knowledge about Fashion and Textile Design.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to defend the design using appropriate presentation and communication techniques during the project process and presentation.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Students will be able to search foreign source and produces written and oral works related to his/her field.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Within the framework of social, cultural, scientific and ethical values, students will be able to design unique products in interdisciplinary fields such as clothing, weaving, textile, printing and pattern design.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Students will be able to organize his/her own fashion collection using computer-aided design programs for innovative and sustainable fashion.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Students will be able to develop alternative design proposals to make brand management and operation more efficient and improve.
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
12 |
3 |
36 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
Final Sınavı Hazırlığı |
4 |
3 |
12 |
Ara Sınav |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav Hazırlığı |
3 |
5 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
35 |
0 |
127 |
|
Total Workload of the Course Unit |
127 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|