Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MTT154 | COSTUME AND FASHION HISTORY | 2 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilerin giysinin karakteristik özelliklerinin tarihsel süreç içerisindeki değişiminin kavranması amaçlanmaktadır. Öğrenci tarihsel süreçte giysi sınıflandırması yapabilir. Bu dersin sonunda öğrencilerin giysi evrimi hakkında aldığı kavramsal bilgiyi pratiğe dökerek projelerinde uygulamaya geçirmesi hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriğinde; pre-historik dönemden 1800 yılları aralığında kostümün tarihsel gelişimi, değişimi; 19.YY’dan günümüze modanın tarihsel sürecini, etkilendiği olayları ve bu olayların kıyafetlere yansımalarını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Moda ve Kostüm Tarihi konusunda temel bilgi ve kavramları tanımlar. |
Moda ve Kostüm Tarihi konusunda ilgili kavramsal bilgiyi pratik bilgi ile bağdaştırır. |
Tarihsel bilgi birikimini kullanarak projelerde uygular. |
Aldığı tarihsel bilgi sayesinde farklı kültürlere ait giysi, dokuma, tekstil, baskı ve desen tasarımları üretir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, kullanılacak kaynakların, izlenecek yöntemlerin, konuların ve dersin genel tanımı | Beyin Fırtınası, Anlatma ve Yöntemi |
2 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Prehistorik döneme ait giysiler + tarih dönemleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
3 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | M.Ö. Hitit, Sümer, Asya, Çin, Mısır, Yunan ve Roma Giysileri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
4 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Bizans ve Asya (M.S. 500-1453) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
5 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Rönesans (M.S. 1600-1890) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
6 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Barok, Rokoko (M.S. 1600-1890) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
7 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Aksesuarlar ve İç Giyim | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Türk ve Osmanlı kostümleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
10 | Araştırma | Teknik gezi | Örnek Olay Yöntemi |
11 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Vize kritiği, son 100 yıldaki gelişmeler ve değişimler | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
12 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | 1900-1930 yılları arası dönem | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
13 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | 1930-1960 yılları arası dönem | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
14 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | 1960-2000 yılları arası dönem | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
15 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Günümüz moda trendleri, New York, Paris, Milano ve İstanbul Moda Haftaları ve başlıca fuarlar | Beyin Fırtınası, Tartışma Yöntemi, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
MacKenzie, M., (2017). İzmler Modayı Anlamak, Hayalperest Yayınevi. |
Williams, H., (2015) TURQUERIE, 18. Yüzyılda Avrupa’da Türk Modası, Yapı Kredi Yayınları Sanat |
Özer, İ., (2014) Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Yaşam ve Moda, Truva Yayınları. |
Ertürk, N.,(2018) Orta Asya’dan Osmanlı İmparatorluğu’na Türklerde Giyim Kuşam, Hayalperest Yayınevi |
Cally Blackman, (2014). Modanın Tarihi, 1900’den Bugüne, Kerasus Yayınları |
Fogg, M., (2014). Modanın Tüm Öyküsü, Hayalperest Yayınevi |
Geçmişten Günümüze Giyim Kuşam ve Stil Rehberi Moda, Kaknüs Yayınları, 2013 |
Waquet, D., Laporte, M., (2011). Moda, Dost Kitabevi |
Worsley, H.,(2018). Modayı Değiştiren 100 Fikir, Literatür Yayıncılık. |
Vural, T. & Koç, F. & Koca, E. (2008), Yabancı Kültürlerin Osmanlı Giyim Kuşamına Etkileri. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to define the basic concepts related to fashion and textile design.
|
4 | |||||
2 |
Students will be able to identify the textile-related problems in his / her professional life and daily life with the information on fashion, textiles and design.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By making inferences from the dynamic structure of the fashion process, students will be able to relate what learnes with the industry.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to relate the conceptual and practical knowledge of fashion and textiles.
|
4 | |||||
2 |
Students will be able to collaborate with the people in the fields of fashion and textiles and improves him/herself.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to relate professional knowledge of fashion and textiles with universal values.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to organize projects, events, exhibitions and fashion shows with individual or team work using theoretical knowledge and skills related to the field of fashion or textile design.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to use this competence in personal and professional life by gaining life-long learning and inquiry.
|
4 | |||||
2 |
Students will be able to execute projects by using historical knowledge about Fashion and Textile Design.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to defend the design using appropriate presentation and communication techniques during the project process and presentation.
|
2 | |||||
2 |
Students will be able to search foreign source and produces written and oral works related to his/her field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Within the framework of social, cultural, scientific and ethical values, students will be able to design unique products in interdisciplinary fields such as clothing, weaving, textile, printing and pattern design.
|
5 | |||||
2 |
Students will be able to organize his/her own fashion collection using computer-aided design programs for innovative and sustainable fashion.
|
0 | |||||
3 |
Students will be able to develop alternative design proposals to make brand management and operation more efficient and improve.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 4 | 48 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 4 | 24 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 133 |
Total Workload of the Course Unit | 133 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |