Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
STV394 | CREATION IN CINEMA AND TELEVISION IV | 6 | 4 | 2 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi RABİYA SALTİK DUVAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; komedi, gerilim, macera ve dram türlerinde üretilecek kısa film projeleri ile yapım ve yönetim için öğrencilerin alan ve işleyiş deneyimi kazanmalarıdır. |
Contents of the Course Unit: | Bu derste öğrenci yönetmenin iş tanımını kavrar. Yapım, Senaryo, Sanat Yönetmenliği, Oyuncu gibi ögelerin işbirliğini uygulama içinde deneyimler. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sinemada film türlerini tanımlar. |
Sanatsal bir faaliyet için gereken ön hazırlıkları üretir. |
Türlerine göre filmler arasındaki farkları karşılaştırır. |
Kısa filmin üretim aşamalarını kavrar. |
Ekipteki farklı görevler arasında iletişim kurarak, çalışmanın işleyişini denetler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Derse giriş ve tanıtım - Öğrenci projeleri hakkında bilgilendirme | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
2 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Sinemada yaratım süreci ve yapımın retorik unsurları - Öğrenci projeleri için grupların belirlenmesi | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
3 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Öğrenci projelerinin geliştirilmesi - Öykü ve temanın belirlenmesi | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
4 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Öğrenci projelerinin geliştirilmesi - Çatışma ve karakter tasarımı | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
5 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Öğrenci projelerinin geliştirilmesi - Yapımda ses unsurunun kullanımı | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
6 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Öğrenci projelerinin geliştirilmesi - Sinopsis sunumları | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
7 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Öğrenci projelerinin geliştirilmesi - Mekân seçimi- iş planı | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Yönetmen ve kamera grubu etkileşimi - Öğrenci projelerinin geliştirilmesi | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
10 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Anlam yaratım sürecinde renk unsuru - Görüntü yönetmenliği üzerinden inceleme | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
11 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Sanat yönetmeninin yapıma katkıları - Her bir öğrencinin grup çalışması ile kısa film projesinde üstlendiği görevi yerine getirmesi | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
12 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Tretmanların sunumu - Öğrenci projelerinin geliştirilmesi | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
13 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Anlam yaratım sürecinde kurgu - Proje gruplarının sınıf ortamında gerçekleştirmeyi hedefledikleri proje hakkında ayrıntılı sunum gerçekleştirmeleri | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
14 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Her bir öğrencinin grup çalışması ile kısa film projesinde üstlendiği görevi yerine getirmesi | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
15 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Film Gösterimleri ve grup değerlendirilmesi yapılması | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Büker, S. (2012). Sinemada Anlam Yaratma. İstanbul: Hayalbaz Yayınevi. |
Eisenstein, S. (2006). Sinema Dersleri. İstanbul: Agora Kitaplığı. |
Koca, Ş. E. (2019). Sinemada anlam yaratma sürecinde rengin metaforik kullanımı. Sanat ve Tasarım Dergisi, (23), 223-239. |
Sözen, M. (2013). SİNEMADA ANLAM YARATAN BİR ÖĞE OLARAK IŞIK TASARIMI VE ÖRNEK ÇÖZÜMLEMELER. Selçuk İletişim, 7(4), 152-168. |
YURDİGÜL, Y. (2019). Görüntü ve Anlam. İstanbul: Doğu Yayınları. |
ÇÖLOGLU, D. Ö. (2006). Sinemada Bir Anlam Yaratma Süreci Olarak Renk ve Krzystof Kieslowski'nin" Üç Renk: Mavi, Beyaz, Kırmızı" Üçlemesi. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, (8), 154-170. |
Adanır, O. (2003). Sinemada anlam ve anlatım. Alfa Basım Yayım Dağıtım. |
Metz, C. (2012). Sinemada anlam üstüne denemeler. Hayalperest Yayınevi. |
Kafalı, N. (2001). Görüntü yönetmenliği ve sanat olarak film. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi, 18(18), 13-27. |
Algan, E. (2014). Görüntü Yönetmeliği Ve Görüntü Yönetmenine Özgü Biçemin Sinematografik Yapıta Yansıması (Doctoral dissertation, Anadolu University (Turkey)). |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to define the concepts related to radio, cinema and television sectors.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to discuss the reflections of this information in the fields of application by dominating both basic and new theoretical orientations and concepts in radio, cinema and television fields.
|
5 | |||||
2 |
Students will be able to comprehend the historical processes of radio, television, and cinema, media, and communication fields and compare them with today's sectoral trends.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to have knowledge about the structure and working principle of the technical materials used in the field, follow the current material developed in line with the new orientations and apply this knowledge by reflecting on their own studies.
|
5 | |||||
2 |
Students will be able to using advanced knowledge and skills in thier field, they can analyze the data obtained during their studies and solve based on evidence.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to combine the theoretical knowledge related by the radio, television and cinema sectors with the practical methods.
|
5 | |||||
2 |
Students will be able to work in the field of radio, television and cinema, they develop appropriate solutions by calculating possible problems.
|
4 | |||||
3 |
Students will be able to develop collaborative work by linking radio, television, and cinema fields with other arranged disciplines.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to admninist individual and collaborative work in groups such as projects, social activity, artistic activity.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They come to each lesson with a review of the research that is relevant to the topic to be worked on, thus students will be able to improve their life-long exploration of the developments in the field.
|
5 | |||||
2 |
Students will be able to question the innovations they pursue, they discover their own directions of radio, television, and cinema.
|
5 | |||||
3 |
Students will be able to develop vocational learning skills in the field and reflect them in their own work, contributing to the ability of individuals who work together to gain these skills.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to inform related persons and institutions about issues related to the field; ideas and suggestions for solving the problems.
|
4 | |||||
2 |
Students will be able to provide the opportunity to use and share knowledge, and skills effectively by participating in national and international film screenings, festivals, contests, and similar organizations.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to recognize the ethical values in radio, television, and cinema fields and applies them in the working environment.
|
3 | |||||
2 |
Students will be able to organize that bring together individuals working in the field of radio, television, and cinema organizations and arrange an environment of reflection and discussion.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 3 | 9 |
Proje Hazırlama | 7 | 3 | 21 |
Seminer | 7 | 3 | 21 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 2 | 3 | 6 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 6 | 3 | 18 |
Sosyal Faaliyet | 6 | 3 | 18 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Rapor Yazma | 2 | 3 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 65 | 0 | 179 |
Total Workload of the Course Unit | 179 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |