TR EN

SİNEMA VE TELEVİZYONDA YARATIM IV DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
STV394 SİNEMA VE TELEVİZYONDA YARATIM IV 6 4 2 7

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi RABİYA SALTİK
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; komedi, gerilim, macera ve dram türlerinde üretilecek kısa film projeleri ile yapım ve yönetim için öğrencilerin alan ve işleyiş deneyimi kazanmalarıdır.
İçerik: Bu derste öğrenci yönetmenin iş tanımını kavrar. Yapım, Senaryo, Sanat Yönetmenliği, Oyuncu gibi ögelerin işbirliğini uygulama içinde deneyimler.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sinemada film türlerini tanımlar.
Sanatsal bir faaliyet için gereken ön hazırlıkları üretir.
Türlerine göre filmler arasındaki farkları karşılaştırır.
Kısa filmin üretim aşamalarını kavrar.
Ekipteki farklı görevler arasında iletişim kurarak, çalışmanın işleyişini denetler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Derse giriş ve tanıtım - Öğrenci projeleri hakkında bilgilendirme Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma
2 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Sinemada yaratım süreci ve yapımın retorik unsurları - Öğrenci projeleri için grupların belirlenmesi Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma
3 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Öğrenci projelerinin geliştirilmesi - Öykü ve temanın belirlenmesi Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma
4 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Öğrenci projelerinin geliştirilmesi - Çatışma ve karakter tasarımı Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma
5 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Öğrenci projelerinin geliştirilmesi - Yapımda ses unsurunun kullanımı Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma
6 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Öğrenci projelerinin geliştirilmesi - Sinopsis sunumları Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma
7 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Öğrenci projelerinin geliştirilmesi - Mekân seçimi- iş planı Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Yönetmen ve kamera grubu etkileşimi - Öğrenci projelerinin geliştirilmesi Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma
10 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Anlam yaratım sürecinde renk unsuru - Görüntü yönetmenliği üzerinden inceleme Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma
11 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Sanat yönetmeninin yapıma katkıları - Her bir öğrencinin grup çalışması ile kısa film projesinde üstlendiği görevi yerine getirmesi Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma
12 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Tretmanların sunumu - Öğrenci projelerinin geliştirilmesi Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma
13 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Anlam yaratım sürecinde kurgu - Proje gruplarının sınıf ortamında gerçekleştirmeyi hedefledikleri proje hakkında ayrıntılı sunum gerçekleştirmeleri Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma
14 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Her bir öğrencinin grup çalışması ile kısa film projesinde üstlendiği görevi yerine getirmesi Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma
15 İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları Film Gösterimleri ve grup değerlendirilmesi yapılması Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Büker, S. (2012). Sinemada Anlam Yaratma. İstanbul: Hayalbaz Yayınevi.
Eisenstein, S. (2006). Sinema Dersleri. İstanbul: Agora Kitaplığı.
Koca, Ş. E. (2019). Sinemada anlam yaratma sürecinde rengin metaforik kullanımı. Sanat ve Tasarım Dergisi, (23), 223-239.
Sözen, M. (2013). SİNEMADA ANLAM YARATAN BİR ÖĞE OLARAK IŞIK TASARIMI VE ÖRNEK ÇÖZÜMLEMELER. Selçuk İletişim, 7(4), 152-168.
YURDİGÜL, Y. (2019). Görüntü ve Anlam. İstanbul: Doğu Yayınları.
ÇÖLOGLU, D. Ö. (2006). Sinemada Bir Anlam Yaratma Süreci Olarak Renk ve Krzystof Kieslowski'nin" Üç Renk: Mavi, Beyaz, Kırmızı" Üçlemesi. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, (8), 154-170.
Adanır, O. (2003). Sinemada anlam ve anlatım. Alfa Basım Yayım Dağıtım.
Metz, C. (2012). Sinemada anlam üstüne denemeler. Hayalperest Yayınevi.
Kafalı, N. (2001). Görüntü yönetmenliği ve sanat olarak film. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi, 18(18), 13-27.
Algan, E. (2014). Görüntü Yönetmeliği Ve Görüntü Yönetmenine Özgü Biçemin Sinematografik Yapıta Yansıması (Doctoral dissertation, Anadolu University (Turkey)).

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Radyo, televizyon ve sinema sektörleri ile alakalı kavramları tanımlar.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki hem temel hem de yeni kuramsal yönelimlere ve kavramlara hâkim olarak bu bilgilerin uygulama alanlarındaki yansımasını tartışır.
5
2
Radyo, televizyon ve sinema, medya ve iletişim alanlarının tarihsel sürecini kavrayarak günümüzün sektör yönelimleri ile karşılaştırır.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında kullanılan teknik malzemelerin yapısına ve çalışma prensibine dair bilgiye sahip olur, yeni yönelimler doğrultusunda geliştirilen güncel malzemeyi takip eder ve bu bilgisini kendi çalışmalarına yansıtarak uygular.
5
2
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak çalışmaları sırasında elde ettiği verileri analiz edebilir ve araştırmalara, kanıtlara dayalı çözüm üretebilir.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Radyo, televizyon ve sinema sektörlerinin meslek alanlarına yönelik edindiği teorik bilgisini uygulama yöntemleri ile bir araya getirir.
5
2
Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışmalarında, olası sorunları hesaplayarak bunlara uygun çözümler geliştirir.
4
3
Radyo, televizyon ve sinema alanlarının diğer disiplinler ile olan ilişkisi arasında bağ kurarak ortak çalışmalar geliştirir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Proje, sosyal etkinlik, sanatsal faaliyet gibi grup çalışmalarında bireysel ve ortak çalışmaları yönetir.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Her derse, işlenecek konu ile alakalı ortaya konmuş olan araştırmaları inceleyerek gelir, böylece alanındaki gelişimleri yaşam boyu keşfetme davranışı geliştirir.
5
2
Takip ettiği yenilikleri sorgulayarak radyo, televizyon ve sinema alanlarında kendi yönelimini keşfeder.
5
3
Alanında mesleki öğrenme becerileri geliştirir, bunları kendi çalışmalarına yansıtarak birlikte çalıştığı bireylerin de bu becerileri kazanmasına katkı sağlar.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır.
4
2
Ulusal ve uluslararası sinema gösterimlerine, festivallere, yarışmalara ve benzer organizasyonlara katılarak bilgilerini, becerilerini etkin kullanma ve paylaşma imkânı yaratır.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki etik değerleri anlar ve bunları çalışma ortamında uygular.
3
2
Radyo, televizyon ve sinema alanında çalışan bireyleri bir araya getiren organizasyonlar düzenler ve sahip olduğu birikimi yansıtma-tartışma ortamı oluşturur.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 3 9
Proje Hazırlama 7 3 21
Seminer 7 3 21
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 2 3 6
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 6 3 18
Sosyal Faaliyet 6 3 18
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 2 3 6
Rapor Yazma 2 3 6
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 65 0 179
Genel Toplam 179
Toplam İş Yükü / 25.5 7
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 7,0