Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
STV121 | PHOTOGRAPHY I | 1 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ALİ KEMAL ÇİPE |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilerin fotoğraf, fotoğrafçılık, fotoğraf tarihi ile ilgili temel bilgilere hâkim olmaları amaçlanmaktadır. Bu dersle ayrıca öğrencilerin fotoğraf anlatısı için gerekli estetik ve teknik bilgilere aşina olması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders kapsamında fotoğrafın tarihi, gelişmesi gibi temel konuların yanı sıra bir fotoğrafın oluşması için gerekli temel estetik bilgisi, fotoğraf makinesi ayarları ve temel düzeyde ışık, renk konuları ele alınacaktır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Fotoğrafın tarihini anlatır. |
Estetik fotoğraf ile estetik olmayan fotoğraf arasındaki farkları açıklar. |
Doğru ışık ve çerçeve kullanımının etkilerini karşılaştırır. |
Fotoğrafın tekniğine ilişkin bilgiler söyler. |
Fotoğraf ile fotoğrafı çeken arasındaki ilişkiyi kurar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Fotoğrafın tarihçesi. | Anlatma ve tartışma yöntemi |
2 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları | Fotoğraf makineleri. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama yöntemi |
3 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları | Pozlama sistemleri. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama yöntemi |
4 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları | Işık. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama yöntemi |
5 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları | Objektifler. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama yöntemi |
6 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları | Diyafram. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama yöntemi |
7 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları | Örtücü hızı ve netleme. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları | ISO. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama yöntemi |
10 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları | Fotoğrafta kullanılan filtreler. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama yöntemi |
11 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları | Görüntü estetiği ve fotoğrafta kompozisyon. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama yöntemi |
12 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları | Ufuk çizgisi. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama yöntemi |
13 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları | Net alan derinliği. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama yöntemi |
14 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları | Manzara, portre, makro çekimler ve ödev. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama yöntemi |
15 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları | Ödev teslimi ve ödevlerin yorumlanması. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Sontag, S. (2008). Fotoğraf Üzerine. İstanbul: Agora Kitaplığı. |
Kanburoğlu, Ö. (2005). A’dan Z’ye Fotoğraf. İstanbul: Say Yayınları. |
Ang, T. (2006). Dijital Fotoğrafçılık. İstanbul: İnkılap Kitapevi. |
Benjamin, W. (2012), Fotoğrafın Kısa Tarihçesi. İstanbul: Agora Kitaplığı. |
Eryılmaz, S. (1983). Genel Fotoğrafçılık. İstanbul: İnkılâp ve Aka Kitabevleri |
Clarke, G. (2017). Güzel Sanatların Bir Dalı Olarak Fotoğraf. Maide Meltem Aydıner, (Çev.) Hayalperest Yayınevi: İstanbul. |
Açıkkol, Ö. (2001). Sevgili Dostum Ara’ya. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları |
Berger, J. (2017). Bir Fotoğrafı Anlamak. Beril Eyüboğlu (Çev.) İstanbul: Metis Yayınları. |
Sontag, S. (1993). Fotoğraf Üzerine (Çev. R. Akçakaya). İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları. |
Freeman, M. (2011). Fotoğrafçının Gözü. Deniz Güzelgülgen (Çev.) İstanbul: Remzi Kitapevi. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 3 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to define the concepts related to radio, cinema and television sectors.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to discuss the reflections of this information in the fields of application by dominating both basic and new theoretical orientations and concepts in radio, cinema and television fields.
|
3 | |||||
2 |
Students will be able to comprehend the historical processes of radio, television, and cinema, media, and communication fields and compare them with today's sectoral trends.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to have knowledge about the structure and working principle of the technical materials used in the field, follow the current material developed in line with the new orientations and apply this knowledge by reflecting on their own studies.
|
4 | |||||
2 |
Students will be able to using advanced knowledge and skills in thier field, they can analyze the data obtained during their studies and solve based on evidence.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to combine the theoretical knowledge related by the radio, television and cinema sectors with the practical methods.
|
4 | |||||
2 |
Students will be able to work in the field of radio, television and cinema, they develop appropriate solutions by calculating possible problems.
|
4 | |||||
3 |
Students will be able to develop collaborative work by linking radio, television, and cinema fields with other arranged disciplines.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to admninist individual and collaborative work in groups such as projects, social activity, artistic activity.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They come to each lesson with a review of the research that is relevant to the topic to be worked on, thus students will be able to improve their life-long exploration of the developments in the field.
|
3 | |||||
2 |
Students will be able to question the innovations they pursue, they discover their own directions of radio, television, and cinema.
|
4 | |||||
3 |
Students will be able to develop vocational learning skills in the field and reflect them in their own work, contributing to the ability of individuals who work together to gain these skills.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to inform related persons and institutions about issues related to the field; ideas and suggestions for solving the problems.
|
3 | |||||
2 |
Students will be able to provide the opportunity to use and share knowledge, and skills effectively by participating in national and international film screenings, festivals, contests, and similar organizations.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to recognize the ethical values in radio, television, and cinema fields and applies them in the working environment.
|
5 | |||||
2 |
Students will be able to organize that bring together individuals working in the field of radio, television, and cinema organizations and arrange an environment of reflection and discussion.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 12 | 4 | 48 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 1 | 12 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 3 | 12 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 3 | 9 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 6 | 2 | 12 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 2 | 3 | 6 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 3 | 3 | 9 |
Sosyal Faaliyet | 3 | 3 | 9 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 49 | 0 | 127 |
Total Workload of the Course Unit | 127 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |