Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
STV120 | INTRODUCTION TO CINEMA II | 2 | 4 | 4 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi RABİYA SALTİK DUVAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, başlangıcından günümüze sinemanın gelişimine katkı sağlamış önemli yönetmen, film ve sinema akımlarına odaklanarak, dünya sinema tarihini öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders kapsamında Amerika ve Avrupa başta olmak üzere farklı kıtalardan dünya sinemaları işlenecek ve dünya sinema tarihine katkıda bulunan yönetmen, oyuncu, senarist, görüntü yönetmeni gibi isimler hakkında bilgiler verilecektir. Dünya sinema tarihine damga vuran sinema akımları ve akımların öncüsü olan yönetmenler ve filmleri dersin içeriğini oluşturur. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sinema alanının işlevlerini tanımlar. |
Sinemada ortaya çıkan akımları sınıflandırır. |
Sinemanın akımlarını karşılaştırır. |
Sinema filmlerini akımlar bazında açıklar. |
Sinema filmlerini ilgili akımlar bağlamında yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları | Görsel Sanatın ilk göstergesi Mağara Resimleri ve Sinemanın başlangıcı Edison: Lumiere kardeşler ve Melies. | Anlatma Yöntemi |
2 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları ve sunum hazırlamaları | Fransız Sineması, Amerikan Sineması | Öğrencilerin hazırladığı sunumlar üzerinde tartışma |
3 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları ve sunum hazırlamaları | Alman Sineması, İngiliz Sineması | Öğrencilerin hazırladığı sunumlar üzerinde tartışma |
4 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları ve sunum hazırlamaları | İsviçre Sineması, İtalyan Sineması | Öğrencilerin hazırladığı sunumlar üzerinde tartışma |
5 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları ve sunum hazırlamaları | Sovyet Sineması, Uzakdoğu Sineması | Öğrencilerin hazırladığı sunumlar üzerinde tartışma |
6 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları ve sunum hazırlamaları | Güney Amerika Sineması, İspanya Sineması | Öğrencilerin hazırladığı sunumlar üzerinde tartışma |
7 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları ve sunum hazırlamaları | Afrika Sineması, Hindistan Sineması | Öğrencilerin hazırladığı sunumlar üzerinde tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları ve sunum hazırlamaları | İran Sineması, Danimarka Sineması, Türk Sineması | Öğrencilerin hazırladığı sunumlar üzerinde tartışma |
10 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları ve sunum hazırlamaları | Sinema tarihinde önemli yönetmenler | Öğrencilerin hazırladığı sunumlar üzerinde tartışma |
11 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları ve sunum hazırlamaları | Sinema tarihinde önemli oyuncular | Öğrencilerin hazırladığı sunumlar üzerinde tartışma |
12 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları ve sunum hazırlamaları | Sinema tarihinde önemli senaryo yazarları | Öğrencilerin hazırladığı sunumlar üzerinde tartışma |
13 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları ve sunum hazırlamaları | Sinema Tarihinde önemli görüntü yönetmenleri | Öğrencilerin hazırladığı sunumlar üzerinde tartışma |
14 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları ve sunum hazırlamaları | Sinema Tarihinde önemli kurgu sanatçıları | Öğrencilerin hazırladığı sunumlar üzerinde tartışma |
15 | İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları ve sunum hazırlamaları | Sinema tarihinde ünlü sanat yönetmenleri ve özel efekt, makyaj, dekor ve kostüm tasarımcıları | Öğrencilerin hazırladığı sunumlar üzerinde tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Novell-Smith, G. (2003). Dünya Sinema Tarihi. Ahmet Fethi (Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi. |
Arısoy, E. (2017). Sinema Teorisine Giriş-Robert Stam. SineFilozofi, 2(3), 168-171. |
Onaran, A. Ş. (1999). Sinemaya giriş. Maltepe Üniversitesi Yayınları. |
Onaran, A.Ş. (1986). Sinemaya Giriş. İstanbul: İnkılap. |
Büker, S. (2010). Auteur Kurama Giriş. Sinema: Tarih-Kuram-Eleştiri, der. Seçil Büker, Y. Gürhan Topçu, İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi, 277-280. |
Öztürk, R. (1995). SİNEMADA AKIMLAR. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 26(1), 227-235. |
Coşkun, E. E. (2011). Dünya Sinemasında Akımlar. Ankara: Phoenix. |
Şentürk, R. (2012). Avangart sinema ve empresyonizm. Global Media Journal, 3(5), 142-175. |
Biryıldız, E. (2009). Sinemada Akımlar. Beta Basım Yayım. |
YILDIRIM, E., & Aytekin, C. A. N. (2019). Fransız yeni dalga sineması içinde yenilikçi bir yönetmen Jean Luc Godard filmlerinin ideolojik boyutu. Selçuk İletişim, 12(1), 164-185. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to define the concepts related to radio, cinema and television sectors.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to discuss the reflections of this information in the fields of application by dominating both basic and new theoretical orientations and concepts in radio, cinema and television fields.
|
5 | |||||
2 |
Students will be able to comprehend the historical processes of radio, television, and cinema, media, and communication fields and compare them with today's sectoral trends.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to have knowledge about the structure and working principle of the technical materials used in the field, follow the current material developed in line with the new orientations and apply this knowledge by reflecting on their own studies.
|
2 | |||||
2 |
Students will be able to using advanced knowledge and skills in thier field, they can analyze the data obtained during their studies and solve based on evidence.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to combine the theoretical knowledge related by the radio, television and cinema sectors with the practical methods.
|
5 | |||||
2 |
Students will be able to work in the field of radio, television and cinema, they develop appropriate solutions by calculating possible problems.
|
3 | |||||
3 |
Students will be able to develop collaborative work by linking radio, television, and cinema fields with other arranged disciplines.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to admninist individual and collaborative work in groups such as projects, social activity, artistic activity.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They come to each lesson with a review of the research that is relevant to the topic to be worked on, thus students will be able to improve their life-long exploration of the developments in the field.
|
4 | |||||
2 |
Students will be able to question the innovations they pursue, they discover their own directions of radio, television, and cinema.
|
5 | |||||
3 |
Students will be able to develop vocational learning skills in the field and reflect them in their own work, contributing to the ability of individuals who work together to gain these skills.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to inform related persons and institutions about issues related to the field; ideas and suggestions for solving the problems.
|
3 | |||||
2 |
Students will be able to provide the opportunity to use and share knowledge, and skills effectively by participating in national and international film screenings, festivals, contests, and similar organizations.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to recognize the ethical values in radio, television, and cinema fields and applies them in the working environment.
|
1 | |||||
2 |
Students will be able to organize that bring together individuals working in the field of radio, television, and cinema organizations and arrange an environment of reflection and discussion.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 3 | 2 | 6 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 2 | 2 | 4 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 2 | 4 | 8 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 1 | 4 | 4 |
Sosyal Faaliyet | 1 | 4 | 4 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 1 | 8 | 8 |
Rapor Yazma | 2 | 4 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 131 |
Total Workload of the Course Unit | 131 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |