Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
STV228 | CINEMA THEORIES | 4 | 2 | 2 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Sinemayı, başlangıcından bu yana yapısal ve işlevsel açıdan inceleyen başlıca kuramları ve kuramcıları öğreterek, sinemaya daha geniş bir perspektiften bakabilmeyi sağlamayı amaçlar. |
Contents of the Course Unit: | Temel sinema kuramlarını öğrenmek, örnek filmler izlemek, filmleri analiz ederek kuramları anlamak dersin içeriğini oluşturur. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Temel sinema kuramları ve önemli kuramcılarını açıklar. |
Sinema kuramlarının ortaya çıkma nedenlerini öğrenir. |
Sinema dilinin gelişimini kavrar. |
Farklı sinema kurmalarının birbirleriyle ilişkilerini karşılaştırır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Kuram nedir? Sinemada kuramların ortaya çıkış nedenleri nelerdir? | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
2 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Sinemaya belli başlı kuramsal yaklaşımlar: Biçimci Kuram | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
3 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Biçimci kuramcılara örnek: Arnheim ve Münsterberg | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
4 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Rus Biçimcilerden: Eisenstein ve Pudovkin | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
5 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Bazin ve Kracauer | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
6 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Auteur Kuramı | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
7 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Göstergebilim ve Yapısalcılık | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Psikanaliz ve Freud | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
10 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Lacan ve Jung | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
11 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Sinemada Tür Kuramı | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
12 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Feminist Film Kuramı | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
13 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Dogma 95 | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
14 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Queer Kuramı | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
15 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Üçüncü Sinema | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Abisel, N. (1995). Popüler Sinema ve Türler. İstanbul: Alan Yayıncılık. |
Kolker, R. (2011). Film, Biçim ve Kültür. Ertan Yılmaz (çev.). Ankara: De Ki Basım Yayın. |
Andrew, J. D. (2002). Sinema Kuramları. İbrahim Şener (çev.). İstanbul: İzdüşüm Sinema. |
Arnheim, R. (2002). Sanat Olarak Sinema. Rabia Ünal (çev.). İstanbul : Öteki Yayınevi. |
Bazin, A. (2000). Sinema Nedir?. İbrahim Şener (çev.). İstanbul: İzdüşüm Sinema. |
Pudovkin, V. I. (1966). Sinemanın Temel İlkeleri. Nijat Özön (çev.). İstanbul: Bilgi Yayınevi. |
Aitken, I. (2015). Avrupa Sinema Kuramları. Selin Akgül, Başak Erzi & Zahit Atam (çev.). İstanbul: Doruk Yayınları. |
Büker S. & Onaran, O. (1985). Sinema Kuramları. Ankara: Dost Kitabevi. |
Ferro, M. (1995). Sinema ve Tarih. Turhan Ilgaz & Hülya Turan (çev.). İstanbul: Kesit Yayıncılık. |
Monaco, J. (2009). Bir Film Nasıl Okunur?. Ertan Yılmaz (çev.). İstanbul: Oğlak Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to define the concepts related to radio, cinema and television sectors.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to discuss the reflections of this information in the fields of application by dominating both basic and new theoretical orientations and concepts in radio, cinema and television fields.
|
5 | |||||
2 |
Students will be able to comprehend the historical processes of radio, television, and cinema, media, and communication fields and compare them with today's sectoral trends.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to have knowledge about the structure and working principle of the technical materials used in the field, follow the current material developed in line with the new orientations and apply this knowledge by reflecting on their own studies.
|
1 | |||||
2 |
Students will be able to using advanced knowledge and skills in thier field, they can analyze the data obtained during their studies and solve based on evidence.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to combine the theoretical knowledge related by the radio, television and cinema sectors with the practical methods.
|
3 | |||||
2 |
Students will be able to work in the field of radio, television and cinema, they develop appropriate solutions by calculating possible problems.
|
2 | |||||
3 |
Students will be able to develop collaborative work by linking radio, television, and cinema fields with other arranged disciplines.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to admninist individual and collaborative work in groups such as projects, social activity, artistic activity.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They come to each lesson with a review of the research that is relevant to the topic to be worked on, thus students will be able to improve their life-long exploration of the developments in the field.
|
3 | |||||
2 |
Students will be able to question the innovations they pursue, they discover their own directions of radio, television, and cinema.
|
5 | |||||
3 |
Students will be able to develop vocational learning skills in the field and reflect them in their own work, contributing to the ability of individuals who work together to gain these skills.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to inform related persons and institutions about issues related to the field; ideas and suggestions for solving the problems.
|
3 | |||||
2 |
Students will be able to provide the opportunity to use and share knowledge, and skills effectively by participating in national and international film screenings, festivals, contests, and similar organizations.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to recognize the ethical values in radio, television, and cinema fields and applies them in the working environment.
|
3 | |||||
2 |
Students will be able to organize that bring together individuals working in the field of radio, television, and cinema organizations and arrange an environment of reflection and discussion.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 7 | 3 | 21 |
Ödev | 7 | 1 | 7 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 7 | 4 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 3 | 3 | 9 |
Sosyal Faaliyet | 3 | 3 | 9 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 4 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 61 | 0 | 152 |
Total Workload of the Course Unit | 152 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |