Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
STV228 | SİNEMA KURAMLARI | 4 | 2 | 2 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Sinemayı, başlangıcından bu yana yapısal ve işlevsel açıdan inceleyen başlıca kuramları ve kuramcıları öğreterek, sinemaya daha geniş bir perspektiften bakabilmeyi sağlamayı amaçlar. |
İçerik: | Temel sinema kuramlarını öğrenmek, örnek filmler izlemek, filmleri analiz ederek kuramları anlamak dersin içeriğini oluşturur. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Temel sinema kuramları ve önemli kuramcılarını açıklar. |
Sinema kuramlarının ortaya çıkma nedenlerini öğrenir. |
Sinema dilinin gelişimini kavrar. |
Farklı sinema kurmalarının birbirleriyle ilişkilerini karşılaştırır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Kuram nedir? Sinemada kuramların ortaya çıkış nedenleri nelerdir? | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
2 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Sinemaya belli başlı kuramsal yaklaşımlar: Biçimci Kuram | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
3 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Biçimci kuramcılara örnek: Arnheim ve Münsterberg | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
4 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Rus Biçimcilerden: Eisenstein ve Pudovkin | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
5 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Bazin ve Kracauer | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
6 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Auteur Kuramı | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
7 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Göstergebilim ve Yapısalcılık | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Psikanaliz ve Freud | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
10 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Lacan ve Jung | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
11 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Sinemada Tür Kuramı | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
12 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Feminist Film Kuramı | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
13 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Dogma 95 | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
14 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Queer Kuramı | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
15 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen filmleri izlemeleri | Üçüncü Sinema | Anlatma, örneklerle açıklama yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Abisel, N. (1995). Popüler Sinema ve Türler. İstanbul: Alan Yayıncılık. |
Kolker, R. (2011). Film, Biçim ve Kültür. Ertan Yılmaz (çev.). Ankara: De Ki Basım Yayın. |
Andrew, J. D. (2002). Sinema Kuramları. İbrahim Şener (çev.). İstanbul: İzdüşüm Sinema. |
Arnheim, R. (2002). Sanat Olarak Sinema. Rabia Ünal (çev.). İstanbul : Öteki Yayınevi. |
Bazin, A. (2000). Sinema Nedir?. İbrahim Şener (çev.). İstanbul: İzdüşüm Sinema. |
Pudovkin, V. I. (1966). Sinemanın Temel İlkeleri. Nijat Özön (çev.). İstanbul: Bilgi Yayınevi. |
Aitken, I. (2015). Avrupa Sinema Kuramları. Selin Akgül, Başak Erzi & Zahit Atam (çev.). İstanbul: Doruk Yayınları. |
Büker S. & Onaran, O. (1985). Sinema Kuramları. Ankara: Dost Kitabevi. |
Ferro, M. (1995). Sinema ve Tarih. Turhan Ilgaz & Hülya Turan (çev.). İstanbul: Kesit Yayıncılık. |
Monaco, J. (2009). Bir Film Nasıl Okunur?. Ertan Yılmaz (çev.). İstanbul: Oğlak Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema sektörleri ile alakalı kavramları tanımlar.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki hem temel hem de yeni kuramsal yönelimlere ve kavramlara hâkim olarak bu bilgilerin uygulama alanlarındaki yansımasını tartışır.
|
5 | |||||
2 |
Radyo, televizyon ve sinema, medya ve iletişim alanlarının tarihsel sürecini kavrayarak günümüzün sektör yönelimleri ile karşılaştırır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında kullanılan teknik malzemelerin yapısına ve çalışma prensibine dair bilgiye sahip olur, yeni yönelimler doğrultusunda geliştirilen güncel malzemeyi takip eder ve bu bilgisini kendi çalışmalarına yansıtarak uygular.
|
1 | |||||
2 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak çalışmaları sırasında elde ettiği verileri analiz edebilir ve araştırmalara, kanıtlara dayalı çözüm üretebilir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema sektörlerinin meslek alanlarına yönelik edindiği teorik bilgisini uygulama yöntemleri ile bir araya getirir.
|
3 | |||||
2 |
Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışmalarında, olası sorunları hesaplayarak bunlara uygun çözümler geliştirir.
|
2 | |||||
3 |
Radyo, televizyon ve sinema alanlarının diğer disiplinler ile olan ilişkisi arasında bağ kurarak ortak çalışmalar geliştirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Proje, sosyal etkinlik, sanatsal faaliyet gibi grup çalışmalarında bireysel ve ortak çalışmaları yönetir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Her derse, işlenecek konu ile alakalı ortaya konmuş olan araştırmaları inceleyerek gelir, böylece alanındaki gelişimleri yaşam boyu keşfetme davranışı geliştirir.
|
3 | |||||
2 |
Takip ettiği yenilikleri sorgulayarak radyo, televizyon ve sinema alanlarında kendi yönelimini keşfeder.
|
5 | |||||
3 |
Alanında mesleki öğrenme becerileri geliştirir, bunları kendi çalışmalarına yansıtarak birlikte çalıştığı bireylerin de bu becerileri kazanmasına katkı sağlar.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır.
|
3 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası sinema gösterimlerine, festivallere, yarışmalara ve benzer organizasyonlara katılarak bilgilerini, becerilerini etkin kullanma ve paylaşma imkânı yaratır.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki etik değerleri anlar ve bunları çalışma ortamında uygular.
|
3 | |||||
2 |
Radyo, televizyon ve sinema alanında çalışan bireyleri bir araya getiren organizasyonlar düzenler ve sahip olduğu birikimi yansıtma-tartışma ortamı oluşturur.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 7 | 3 | 21 |
Ödev | 7 | 1 | 7 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 7 | 4 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 3 | 3 | 9 |
Sosyal Faaliyet | 3 | 3 | 9 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 4 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 61 | 0 | 152 |
Genel Toplam | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |