Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TDP107 | MEDICAL DOCUMENTATION I | 1 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NAZLI YÜCEOL |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. IŞIL ÇEKÇİ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; Tıp ve sağlık alanında yapılmış her türlü bilimsel doküman dahil olmak üzere, bireysel sağlık kayıtları, sağlık yönetimi, sağlık kurumları ile ilgili verileri içeren belgelerin düzenlenmesi, saklanması gibi görevleri etkin bir şekilde yapabilecek özellikler taşıyan mezunlar yetiştirmektir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; tıbbi dokümantasyonun tarihçesi , tıbbi doküman tıbbi dokümantasyon kavramları tanımları , tıbbi dokümanların önemi , tıbbi dokümanların kullanım alanları , hasta dosyası , hasta dosyalarını önemi , hasta dosyalarının standartizasyonu , hasta dosyalarını oluşturan formlar, dosya içerisinde bulunması gereken belgeler , sağlık kavramı , sağlık hizmetleri , Türk sağlık sisteminin yapısı, örgütlenmesi , tıbbi doküman türleri , tıbbi dokümanların hukuki gerekliliği konularından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Terimlerin kullanımına ilişkin genel bilgi kazanır. BİLİŞSEL/ ANLAMA |
Alanda öğrendiği tıbbi terimleri kullanır. BİLİŞSEL/ UYGULAMA |
Tıbbi dokümanları tanır. BİLİŞSEL/ HATIRLAMA |
Belgelerin düzenlenmesi, saklanması gibi görevleri etkin bir şekilde yapar. BİLİŞSEL/ UYGULAMA |
Tıbbi dokümanlar, bireysel sağlık kayıtları, sağlık yönetimi, sağlık kurumları ile ilgili verileri analiz eder. BİLİŞSEL/ ANALİZ |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Taraması | Tıbbi Doküman ve Tıbbi Dokümantasyonunu Tarihçesi | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
2 | Literatür Taraması | Tıbbi Doküman ve Tibbi Dokümantasyon Tanımları ve Kapsamı | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
3 | Literatür Taraması | Tıbbi Dokümanların Önemi ve Kullanım Alanları | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
4 | Literatür Taraması | Hasta Dosyaları , Hasta Dosyalarının Önemi | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
5 | Literatür Taraması, Görsel Kaynaklar | Hasta Dosyalarının Standardizasyonu , Hasta Dosyalarının Oluşturan Formlar ,Hasta Dosyalarının Analizi | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
6 | Literatür Taraması | Hasta Dosyaları İçindeki Birincil ve İkincil Belgeler | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
7 | Literatür Taraması, Mevzuatlar | Hasta Dosyalarının Gizliliği ve Kullanım Alanları | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Taraması | Sağlık Kurumlarında Hasta Dosyası İçerisinde Bulunması Gereken Formlar | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
10 | Literatür Taraması | Sağlık , Sağlık Hizmetleri , Sağlığın Tanımlanması | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
11 | Literatür Taraması | Sağlık Hizmetlerinin Amacı , Kapsamı ve Sınıflandırılması | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
12 | Literatür Taraması | Sağlık Hizmetlerinin Örgütlenmesi | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
13 | Literatür Taraması | Türk Sağlık Sisteminin Yapısı | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
14 | Literatür Taraması | Tıbbi Dokümantasyonun Hukuksal Yönü ve Hukuki Gerekliliği | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
15 | Literatür Taraması, Görsel Kaynaklar | Tıbbi Doküman Türleri | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
KAVUNCUBAŞI, Şahin; YILDIRIM, Selami. (2012). Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Siyasal Kitabevi. |
TENGİLİMOĞLU, Dilaver. (2009). Tıp Sekreterliği. Seçkin Yayınları. |
TENGİLİMOĞLU, Dilaver; IŞIK, Oğuz. (2021). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Nobel Akademik Yayıncılık. |
Amelung, Volker Eric. (2020). Healthcare Management. Springer Berlin, Heidelberg |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Meaning and scope of medical secretarial profession, objectives and explains the importance of business life.
|
5 | |||||
2 |
Medical Secretarial duties and responsibilities of the profession of sorts.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains and applies document management in the Medical Secretariat.
|
4 | |||||
2 |
List the rules that medical/medical secretaries should follow in their relations with patients and their relatives.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Lists the professional principles and ethical rules of the secretarial profession and the medical secretariat, lists the protocol rules to be followed in the secretariat.
|
3 | |||||
2 |
Knows and explains medical terms and concepts related to the field of medical secretarial
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knowledge related to the field is preparing a report.
|
2 | |||||
2 |
Knows and applies in the field of document management.
|
3 | |||||
3 |
Is knowledgeable about computer programs have effectively uses knowledge of keyboard technique.
|
3 | |||||
4 |
Filing and archiving has the knowledge, effectively makes dosyl and archiving.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Individual works in health care institutions.
|
5 | |||||
2 |
In health care institutions take responsibility and fulfills.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knows the types of health information systems.
|
4 | |||||
2 |
Work on the subject to learn the concepts and uses open.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medical Documentation and Secretarial encountered in applications related to the field teams to solve complex and unpredictable problems in the process taking place and act in accordance with quality management.
|
2 | |||||
2 |
Takes place in the team, take part in group work and responsibility are needed.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medicine as a medical concepts related to the secretarial profession knows and uses.
|
5 | |||||
2 |
Health institutions in the process of filing archiving and document management fulfills.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 122 |
Total Workload of the Course Unit | 122 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |