TR EN

HUMAN ANATOMY AND PHYSİOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TDP108 HUMAN ANATOMY AND PHYSİOLOGY 2 2 2 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NAZLI YÜCEOL
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste; öğrencilerin hücreden organa ve bir bütün olarak insan ile ilgili normal işleyiş mekanizmaları ve bu mekanizmaların birbiri ile olan ilişkilerini öğrenmesini sağlamak ,ayrıca insanın temel yapısını oluşturan anatomik yapılar, bu yapıların özellikleri, yerleşim ve komşulukları ile ilgili bilgi ve becerileri kazandırmak amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: İnsan vücudu anatomisi ve fizyolojik işleyişi ile ilgili temel bilgi ve terminolojisinin öğrencilere aktarılmasıdır.İnsan vücudu, iç ve dış ortamda değişse bile, canlılığını belirli bir dengede tutmak için çalışır. Bu denge sistemini tanımlayan homeostatik kavramından hareketle sinir sistemi, kardiyovasküler sistem, solunum sistemi, gastrointestinal sistem, üriner sistem, genital sistem gibi organ ve sistemlerin çalışma prensipleri ve aralarındaki ilişki açıklanmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İnsan Vücudunun temel yapısını ayırt eder.(Bilişsel Bilgi)
Fizyolojinin tanımı ve insan yaşamında fizyolojinin önemini açıklar.(Bilişsel Bilgi)
İnsan organizmasının işleyişini ve sistemlerin fonksiyonlarını ifade eder.(Bilişsel Bilgi)
İlgili terminolojiyi bilir ve gerektiğinde açıklayabilir.(Bilişsel Bilgi)
Sağlık alanındaki temel (kan, idrar vs...) tetkik sonuçları ve raporlamalarda fizyolojik parametreleri ayırt eder.(Bilişsel Bilgi)
Kas ve iskelet sisteminin anatomik yapısını ayırt eder.(Bilişsel Bilgi)
Dolaşım sisteminin, solunum sisteminin ve toraksın anatomik yapısını ayırt eder.(Bilişsel Bilgi)
Sindirim sisteminin ve ürogenital sistemin anatomik yapısını ayırt eder.(Bilişsel Bilgi)
Sinir sisteminin, endokrin sistemin ve duyu organlarının anatomik yapısını ayırt eder.(Bilişsel Bilgi)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Sunum Hazırlanması Anatomiye giriş, temel kavramlar Anlatım ,soru / cevap
2 Sunum Hazırlanması Fizyolojiye giriş, temel kavramlar Anlatım ,soru / cevap
3 Sunum Hazırlanması Hücre ve fizyolojisi, Anlatım ,soru / cevap
4 Sunum Hazırlanması Homeostazis Kavramı ve Çalışma Sistemleri Anlatım ,soru / cevap
5 Sunum Hazırlanması Hareket sistemi anatomisi ve fizyolojisi Anlatım ,soru / cevap
6 Sunum Hazırlanması Merkezi Sinir Sistemi Anlatım ,soru / cevap
7 Sunum Hazırlanması Periferik Sinir Sistemi Anlatım ,soru / cevap
8 - ARA SINAV -
9 Sunum Hazırlanması Dolaşım Sistemi anatomisi ve fizyolojisi Anlatım ,soru / cevap
10 Sunum Hazırlanması Gastrointestinal Sistem Anlatım ,soru / cevap
11 Sunum Hazırlanması Üriner Sistem Anlatım ,soru / cevap
12 Sunum Hazırlanması Ürogenital sistem anatomisi ve fizyolojisi Anlatım ,soru / cevap
13 Sunum Hazırlanması Endokrin sistem ve duyu organları anatomisi ve fizyolojisi Anlatım ,soru / cevap
14 Sunum Hazırlanması Sinir Sistemi anatomisi ve fizyolojisi Anlatım ,soru / cevap
15 Sunum Hazırlanması Solunum Sistemi anatomisi ve fizyolojisi Anlatım ,soru / cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Prof. Dr. Yasin Arifoğlu, Her Yönüyle Anatomi, ISBN 978-605-4949-61-8
Eldra Pearl Solomon, Çeviri Doç. Dr. Levent Ertuğrul, İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş, Akademi Yayınları, 2. Baskı
Prof. Dr. Feridun Vural, Doç. Dr. Mehmet Üzel İnsan Anatomisi, Akademi Yayınları 2. Baskı
Gerard J. Tortora, Bryan Derrickson, Principles of Anatomy and Physiology, Wiley Press, 13th Edition

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Meaning and scope of medical secretarial profession, objectives and explains the importance of business life.
0
2
Medical Secretarial duties and responsibilities of the profession of sorts.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains and applies document management in the Medical Secretariat.
0
2
List the rules that medical/medical secretaries should follow in their relations with patients and their relatives.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Lists the professional principles and ethical rules of the secretarial profession and the medical secretariat, lists the protocol rules to be followed in the secretariat.
0
2
Knows and explains medical terms and concepts related to the field of medical secretarial
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Knowledge related to the field is preparing a report.
5
2
Knows and applies in the field of document management.
0
3
Is knowledgeable about computer programs have effectively uses knowledge of keyboard technique.
0
4
Filing and archiving has the knowledge, effectively makes dosyl and archiving.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Individual works in health care institutions.
5
2
In health care institutions take responsibility and fulfills.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Knows the types of health information systems.
0
2
Work on the subject to learn the concepts and uses open.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Medical Documentation and Secretarial encountered in applications related to the field teams to solve complex and unpredictable problems in the process taking place and act in accordance with quality management.
0
2
Takes place in the team, take part in group work and responsibility are needed.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Medicine as a medical concepts related to the secretarial profession knows and uses.
5
2
Health institutions in the process of filing archiving and document management fulfills.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 1 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 1 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 54
Total Workload of the Course Unit 54
Workload (h) / 25.5 2,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0