Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDP108 | İNSAN ANATOMİ VE FİZYOLOJİSİ | 2 | 2 | 2 | 2 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NAZLI YÜCEOL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu derste; öğrencilerin hücreden organa ve bir bütün olarak insan ile ilgili normal işleyiş mekanizmaları ve bu mekanizmaların birbiri ile olan ilişkilerini öğrenmesini sağlamak ,ayrıca insanın temel yapısını oluşturan anatomik yapılar, bu yapıların özellikleri, yerleşim ve komşulukları ile ilgili bilgi ve becerileri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
İçerik: | İnsan vücudu anatomisi ve fizyolojik işleyişi ile ilgili temel bilgi ve terminolojisinin öğrencilere aktarılmasıdır.İnsan vücudu, iç ve dış ortamda değişse bile, canlılığını belirli bir dengede tutmak için çalışır. Bu denge sistemini tanımlayan homeostatik kavramından hareketle sinir sistemi, kardiyovasküler sistem, solunum sistemi, gastrointestinal sistem, üriner sistem, genital sistem gibi organ ve sistemlerin çalışma prensipleri ve aralarındaki ilişki açıklanmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İnsan Vücudunun temel yapısını ayırt eder.(Bilişsel Bilgi) |
Fizyolojinin tanımı ve insan yaşamında fizyolojinin önemini açıklar.(Bilişsel Bilgi) |
İnsan organizmasının işleyişini ve sistemlerin fonksiyonlarını ifade eder.(Bilişsel Bilgi) |
İlgili terminolojiyi bilir ve gerektiğinde açıklayabilir.(Bilişsel Bilgi) |
Sağlık alanındaki temel (kan, idrar vs...) tetkik sonuçları ve raporlamalarda fizyolojik parametreleri ayırt eder.(Bilişsel Bilgi) |
Kas ve iskelet sisteminin anatomik yapısını ayırt eder.(Bilişsel Bilgi) |
Dolaşım sisteminin, solunum sisteminin ve toraksın anatomik yapısını ayırt eder.(Bilişsel Bilgi) |
Sindirim sisteminin ve ürogenital sistemin anatomik yapısını ayırt eder.(Bilişsel Bilgi) |
Sinir sisteminin, endokrin sistemin ve duyu organlarının anatomik yapısını ayırt eder.(Bilişsel Bilgi) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Sunum Hazırlanması | Anatomiye giriş, temel kavramlar | Anlatım ,soru / cevap |
2 | Sunum Hazırlanması | Fizyolojiye giriş, temel kavramlar | Anlatım ,soru / cevap |
3 | Sunum Hazırlanması | Hücre ve fizyolojisi, | Anlatım ,soru / cevap |
4 | Sunum Hazırlanması | Homeostazis Kavramı ve Çalışma Sistemleri | Anlatım ,soru / cevap |
5 | Sunum Hazırlanması | Hareket sistemi anatomisi ve fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
6 | Sunum Hazırlanması | Merkezi Sinir Sistemi | Anlatım ,soru / cevap |
7 | Sunum Hazırlanması | Periferik Sinir Sistemi | Anlatım ,soru / cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Sunum Hazırlanması | Dolaşım Sistemi anatomisi ve fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
10 | Sunum Hazırlanması | Gastrointestinal Sistem | Anlatım ,soru / cevap |
11 | Sunum Hazırlanması | Üriner Sistem | Anlatım ,soru / cevap |
12 | Sunum Hazırlanması | Ürogenital sistem anatomisi ve fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
13 | Sunum Hazırlanması | Endokrin sistem ve duyu organları anatomisi ve fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
14 | Sunum Hazırlanması | Sinir Sistemi anatomisi ve fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
15 | Sunum Hazırlanması | Solunum Sistemi anatomisi ve fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Prof. Dr. Yasin Arifoğlu, Her Yönüyle Anatomi, ISBN 978-605-4949-61-8 |
Eldra Pearl Solomon, Çeviri Doç. Dr. Levent Ertuğrul, İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş, Akademi Yayınları, 2. Baskı |
Prof. Dr. Feridun Vural, Doç. Dr. Mehmet Üzel İnsan Anatomisi, Akademi Yayınları 2. Baskı |
Gerard J. Tortora, Bryan Derrickson, Principles of Anatomy and Physiology, Wiley Press, 13th Edition |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tıbbi sekreterlik mesleğinin anlam ve kapsamını, amaçlarını ve iş yaşamındaki önemini açıklar
|
0 | |||||
2 |
Tıbbi Sekreterlik mesleğinin görev ve sorumluluklarını sıralar
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tıbbi Sekreterlikte evrak yönetimini açıklar ve uygular
|
0 | |||||
2 |
Tıp/tıbbi sekreterlerinin hasta ve hasta yakınları ile ilişkilerinde uymaları gereken kuralları sıralar
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sekreterlik mesleği ve Tıp sekreterliğinin mesleki esaslarını ve etik kurallarını sıralar, Sekreterlikte uyulması gereken protokol kurallarını sıralar
|
0 | |||||
2 |
Tıbbi sekreterlik alanı ile ilgili olan tıbbi terim ve kavramları bilir ve açıklar
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili olarak rapor hazırlama bilgisine sahiptir
|
5 | |||||
2 |
Alanında evrak yönetimini bilir ve uygular
|
0 | |||||
3 |
Bİlgisayar programları konusunda bilgi sahiptir klavye teknikleri bilgisine sahiptir etkin olarak kullanır
|
0 | |||||
4 |
Dosyalama ve arşivleme bilgisine sahiptir, etkin olarak dosylama ve arşivleme yapar
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık kurumları içerisinde bireysel olarak çalışır
|
5 | |||||
2 |
Sağlık kurumu içerisinde sorumluluk alır ve yerine getirir
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık enformasyon sistemelerini bilir
|
0 | |||||
2 |
Çalışma konusu ile ilgili kavramları öğrenir açıkları ve kullanır
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır
|
0 | |||||
2 |
Ekip içerisinde yer alır , grup çalışmalarında yer alır ve gerektiğinde sorumluluk üstlenir
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tıbbı sekreterlik mesleğine ilişkin olarak tıbbi kavramları bilir ve kullanır
|
5 | |||||
2 |
Sağlık kurumu içerisinde dosyalama arşivleme ve evrak yönetimi işlemlerini yerine getirir
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 1 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 54 |
Genel Toplam | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |