TR EN

OFFICE MANAGEMENT AND ERGONOMICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TDP205 OFFICE MANAGEMENT AND ERGONOMICS 3 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. NAZLI YÜCEOL
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. NAZLI YÜCEOL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders öğrencilerin büro ortamında kullanılacak büro araç ve gereçleri ile ilgili bilgi ve becerilerle donanmış ,iş yerinin iş akışını, problemlerin çözüm aşamalarını kavrayabilme bilgi ve becerisine sahip olmalarını amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Büro Yönetimi ve Ergonomi dersi, Büro kavramı, büronun amacı, fonksiyonları ve tarihsel gelişimi, büro türleri - Büro elemanları, büro hizmetleri, bürolarda çalışanların özellikleri - Yönetim kavram ve tanımı, yönetimin özellikleri, yönetimin tarihsel gelişimi, amaç ve fonksiyonları - Büro yönetimi kavramı, büro yönetiminin özellikleri, büro yönetiminin amacı ve fonksiyonları - Büro yönetiminde planlama - Büro yönetiminde örgütleme - Bürolarda koordinasyon - Büro yönetiminde yöneltme - Büro yönetiminde kontrol (denetim) - Bürolarda iş yönetimi - Bürolarda dosyalama - Büro yönetiminde stres yönetimi - Büro yönetiminde ergonomi - Çalışma koşullarında ergonomi konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yönetim ile ilgili temel kavramları tanımlar-BİLİŞSEL-BİLGİ
Yönetim fonksiyonlarını sınıflar-BİLİŞSEL-KAVRAMA
Büro faaliyetlerini verimli bir şekilde yürütür-BİLİŞSEL-UYGULAMA
Bürolarda zaman yönetimine uygun olarak zamanı etkin kullanır-BİLİŞSEL-UYGULAMA
Bürolarda zaman yönetimine uygun olarak zamanı planlar-PSİKO-MOTOR-YARATMA
Büro faaliyetlerinin planlamasını otomatik olarak yapar-PSİKO-MOTOR-BECERİ HALİNE GETİRME
Büro faaliyetlerinin planlamasını düzenler-DUYUŞSAL - ÖRGÜTLEME
Bürolarda stresi yönetmeye dikkat eder-DUYUŞSAL-ALMA
Bürolarda koordinasyon ilkelerine bağlı olarak (çalışma) arkadaşları ile işbirliği yapar-DUYUŞSAL-TEPKİDE BULUNMA

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ön Hazırlık Ders Tanıtımı, Genel Bilgilendirme Slayt sunum-Sözlü Anlatım
2 Ön Hazırlık Büro Kavramları, Yönetim Kavramları, Büro Yönetiminin Tarihsel Gelişimi Slayt sunum-Sözlü Anlatım
3 Ön Hazırlık Büro Yönetimi, Yönetici ve Lider Kavramları Slayt sunum-Sözlü Anlatım
4 Ön Hazırlık Büro Türleri/ Güncel ve Klasik Büro Türleri Slayt sunum-Sözlü Anlatım
5 Ön Hazırlık Büro Yönetimi ve Ergomoni Slayt sunum-Sözlü Anlatım
6 Ön Hazırlık Bürolarda Verimlilik Slayt sunum-Sözlü Anlatım
7 Ön Hazırlık Bürolarda Verimliliği Artırma Yöntemleri Slayt sunum-Sözlü Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Ön Hazırlık Büro Yönetiminde İnsan Kaynakları Planlaması, Eğitim ve Oryantasyon Slayt sunum-Sözlü Anlatım
10 Ön Hazırlık Bürolarda İletişim Slayt sunum-Sözlü Anlatım
11 Ön Hazırlık Bürolarda Mobbing Slayt sunum-Sözlü Anlatım
12 Ön Hazırlık Bürolarda iş ve Meslek Etiği Slayt sunum-Sözlü Anlatım
13 Ön Hazırlık Büro Yönetiminde Değişen Çalışma Trendleri Slayt sunum-Sözlü Anlatım
14 Ön Hazırlık Stres Yönetimi Slayt sunum-Sözlü Anlatım
15 Ön Hazırlık Zaman Yönetimi Slayt sunum-Sözlü Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Koçel, T. (2014). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınları.
YÖK. (2018). Yönetimde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Yök Açık Erişim Yayınları.
Üniversitesi, İ. (2016). Büro Yönetimi. İstanbul: Uzem Yayınları
Can, E., Büyükbalcı, P. ve Bal, Y. (2016). İşletme Bilimine Giriş. Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.
Öztaş, N. (2017). Yönetim - Örgüt ve Yönetim Kuramları. Otorite Yayınları, Antalya.
Koçel, T. (2014). İşletme Yöneticiliği. Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.
YÖK. (2018). Yönetimde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Yök Açık Erişim Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Meaning and scope of medical secretarial profession, objectives and explains the importance of business life.
0
2
Medical Secretarial duties and responsibilities of the profession of sorts.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains and applies document management in the Medical Secretariat.
5
2
List the rules that medical/medical secretaries should follow in their relations with patients and their relatives.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Lists the professional principles and ethical rules of the secretarial profession and the medical secretariat, lists the protocol rules to be followed in the secretariat.
5
2
Knows and explains medical terms and concepts related to the field of medical secretarial
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Knowledge related to the field is preparing a report.
0
2
Knows and applies in the field of document management.
5
3
Is knowledgeable about computer programs have effectively uses knowledge of keyboard technique.
0
4
Filing and archiving has the knowledge, effectively makes dosyl and archiving.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Individual works in health care institutions.
5
2
In health care institutions take responsibility and fulfills.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Knows the types of health information systems.
0
2
Work on the subject to learn the concepts and uses open.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Medical Documentation and Secretarial encountered in applications related to the field teams to solve complex and unpredictable problems in the process taking place and act in accordance with quality management.
5
2
Takes place in the team, take part in group work and responsibility are needed.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Medicine as a medical concepts related to the secretarial profession knows and uses.
0
2
Health institutions in the process of filing archiving and document management fulfills.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 1 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 100
Total Workload of the Course Unit 100
Workload (h) / 25.5 3,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0