Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TDP205 | OFFICE MANAGEMENT AND ERGONOMICS | 3 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NAZLI YÜCEOL |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NAZLI YÜCEOL |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders öğrencilerin büro ortamında kullanılacak büro araç ve gereçleri ile ilgili bilgi ve becerilerle donanmış ,iş yerinin iş akışını, problemlerin çözüm aşamalarını kavrayabilme bilgi ve becerisine sahip olmalarını amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Büro Yönetimi ve Ergonomi dersi, Büro kavramı, büronun amacı, fonksiyonları ve tarihsel gelişimi, büro türleri - Büro elemanları, büro hizmetleri, bürolarda çalışanların özellikleri - Yönetim kavram ve tanımı, yönetimin özellikleri, yönetimin tarihsel gelişimi, amaç ve fonksiyonları - Büro yönetimi kavramı, büro yönetiminin özellikleri, büro yönetiminin amacı ve fonksiyonları - Büro yönetiminde planlama - Büro yönetiminde örgütleme - Bürolarda koordinasyon - Büro yönetiminde yöneltme - Büro yönetiminde kontrol (denetim) - Bürolarda iş yönetimi - Bürolarda dosyalama - Büro yönetiminde stres yönetimi - Büro yönetiminde ergonomi - Çalışma koşullarında ergonomi konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yönetim ile ilgili temel kavramları tanımlar-BİLİŞSEL-BİLGİ |
Yönetim fonksiyonlarını sınıflar-BİLİŞSEL-KAVRAMA |
Büro faaliyetlerini verimli bir şekilde yürütür-BİLİŞSEL-UYGULAMA |
Bürolarda zaman yönetimine uygun olarak zamanı etkin kullanır-BİLİŞSEL-UYGULAMA |
Bürolarda zaman yönetimine uygun olarak zamanı planlar-PSİKO-MOTOR-YARATMA |
Büro faaliyetlerinin planlamasını otomatik olarak yapar-PSİKO-MOTOR-BECERİ HALİNE GETİRME |
Büro faaliyetlerinin planlamasını düzenler-DUYUŞSAL - ÖRGÜTLEME |
Bürolarda stresi yönetmeye dikkat eder-DUYUŞSAL-ALMA |
Bürolarda koordinasyon ilkelerine bağlı olarak (çalışma) arkadaşları ile işbirliği yapar-DUYUŞSAL-TEPKİDE BULUNMA |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yok | Ders Tanıtımı, Genel Bilgilendirme | Slayt sunum-Sözlü Anlatım |
2 | Ön Hazırlık | Büro Kavramları, Yönetim Kavramları, Büro Yönetiminin Tarihsel Gelişimi | Slayt sunum-Sözlü Anlatım |
3 | Ön Hazırlık | Büro Yönetimi, Yönetici ve Lider Kavramları | Slayt sunum-Sözlü Anlatım |
4 | Ön Hazırlık | Büro Türleri/ Güncel ve Klasik Büro Türleri | Slayt sunum-Sözlü Anlatım |
5 | Ön Hazırlık | Büro Yönetimi ve Ergonomi | Slayt sunum-Sözlü Anlatım |
6 | Ön Hazırlık | Bürolarda Verimlilik | Slayt sunum-Sözlü Anlatım |
7 | Ön Hazırlık | Bürolarda Verimliliği Artırma Yöntemleri | Slayt sunum-Sözlü Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ön Hazırlık | Büro Yönetiminde İnsan Kaynakları Planlaması, Eğitim ve Oryantasyon | Slayt sunum-Sözlü Anlatım |
10 | Ön Hazırlık | Bürolarda İletişim | Slayt sunum-Sözlü Anlatım |
11 | Ön Hazırlık | Bürolarda Mobbing | Slayt sunum-Sözlü Anlatım |
12 | Ön Hazırlık | Bürolarda iş ve Meslek Etiği | Slayt sunum-Sözlü Anlatım |
13 | Ön Hazırlık | Büro Yönetiminde Değişen Çalışma Trendleri | Slayt sunum-Sözlü Anlatım |
14 | Ön Hazırlık | Stres Yönetimi | Slayt sunum-Sözlü Anlatım |
15 | Ön Hazırlık | Zaman Yönetimi | Slayt sunum-Sözlü Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Koçel, T. (2014). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınları. |
YÖK. (2018). Yönetimde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Yök Açık Erişim Yayınları. |
Üniversitesi, İ. (2016). Büro Yönetimi. İstanbul: Uzem Yayınları |
Can, E., Büyükbalcı, P. ve Bal, Y. (2016). İşletme Bilimine Giriş. Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul. |
Öztaş, N. (2017). Yönetim - Örgüt ve Yönetim Kuramları. Otorite Yayınları, Antalya. |
Koçel, T. (2014). İşletme Yöneticiliği. Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul. |
YÖK. (2018). Yönetimde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Yök Açık Erişim Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Meaning and scope of medical secretarial profession, objectives and explains the importance of business life.
|
0 | |||||
2 |
Medical Secretarial duties and responsibilities of the profession of sorts.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains and applies document management in the Medical Secretariat.
|
5 | |||||
2 |
List the rules that medical/medical secretaries should follow in their relations with patients and their relatives.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Lists the professional principles and ethical rules of the secretarial profession and the medical secretariat, lists the protocol rules to be followed in the secretariat.
|
5 | |||||
2 |
Knows and explains medical terms and concepts related to the field of medical secretarial
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knowledge related to the field is preparing a report.
|
0 | |||||
2 |
Knows and applies in the field of document management.
|
5 | |||||
3 |
Is knowledgeable about computer programs have effectively uses knowledge of keyboard technique.
|
0 | |||||
4 |
Filing and archiving has the knowledge, effectively makes dosyl and archiving.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Individual works in health care institutions.
|
5 | |||||
2 |
In health care institutions take responsibility and fulfills.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knows the types of health information systems.
|
0 | |||||
2 |
Work on the subject to learn the concepts and uses open.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medical Documentation and Secretarial encountered in applications related to the field teams to solve complex and unpredictable problems in the process taking place and act in accordance with quality management.
|
5 | |||||
2 |
Takes place in the team, take part in group work and responsibility are needed.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medicine as a medical concepts related to the secretarial profession knows and uses.
|
0 | |||||
2 |
Health institutions in the process of filing archiving and document management fulfills.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 2 | 24 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 12 | 2 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 47 | 0 | 106 |
Total Workload of the Course Unit | 106 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |