TR EN

RADIOLOGICAL ANOTOMY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TGP106 RADIOLOGICAL ANOTOMY 2 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. BAŞAK GÖKSEL
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH YÜKSEL BARUT-Öğr.Gör. SERKAN HACIMUSTAFAOĞLU
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Tüm vücut anatomisinin değişik görüntüleme yöntemleri ile öğrenmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Radyolojide Etik, Zaman Yönetimi, İskelet Sistemi Radyolojik Anatomisi, Üst Ekstremite Radyolojik Anatomisi, Alt Ekstremite Radyolojik Anatomisi, Sinir Sistemi Radyolojik Anatomisi, Solunum Sistemş Radyolojik Anatomisi, Sindirim Sistemi Radyolojik Anatomisi, Üriner Sitem Radyolojik Anatomisi, Meme Radyolojik Anatomisi, Radyolojide Algoritm, Radyolojik Tanı Cihazları, Radyolojik Anatomide Konjenital Farklılıklar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İskelet Sistemi Radyolojik Anatomisini Öğrenir.
Sinir sisteminin Radyolojik Anatomisini Öğrenir.
Solunum Sistemi Radyolojik Anatomisini Öğrenir.
Dolaşım Sistemi Radyolojik Anatomisini Öğrenir.
Sindirim Sistemi Radyolojik Anatomisini Öğrenir.
Üriner Sistem Radyolojik Anatomisini Öğrenir.
Meme Radyolojik Anatomisini Öğrenir.
Radyolojide Algoritmi Öğrenir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, bireysel araştırma. Giriş, Tanıtım ve Amaç Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
2 Literatür tarama, bireysel araştırma. Zaman Yönetimi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Literatür tarama, bireysel araştırma. Radyoloji ve Etik Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür tarama, bireysel araştırma. İskelet Sistemi Radyolojik Anatomisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür tarama, bireysel araştırma. Üst Eksremite Radyolojik Anatomisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür tarama, bireysel araştırma. Alt Ekstremite Radyolojik Anatomisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür tarama, bireysel araştırma. Sinir Sistemi Radyolojik Anatomisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, bireysel araştırma. Solunum Sistemi Radyolojik Anatomisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür tarama, bireysel araştırma. Dolaşım Sistemi Radyolojik Anatomisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür tarama, bireysel araştırma. Sindirim Sistemi Radyolojik Anatomisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür tarama, bireysel araştırma. Üriner Sistem Radyolojik Anatomisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür tarama, bireysel araştırma. Meme Radyolojik Anatomisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür tarama, bireysel araştırma. Radyolojide Algoritm Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür tarama, bireysel araştırma. Radyolojik Tanı Cihazları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Tuncel, E. (2012). Klinik radyoloji. Nobel ve Güneş Tıp Kitabevleri.
Kaya, T., Adapınar, B., & Özkan, R. (1997). Temel radyoloji tekniği. Nobel Kitabevi, İstanbul.
CD Claussen, S Miller, M Fenchel, et al. Direct Diagnosisin Radiology: Cardiac Imaging (çeviri: Barut AY, Orhan Ö, Rakıcı İT. Kardiak Görüntüleme) Veri Medikal Yayıncılık, Ankara, 2010.
Barut A.Y, Çermik F, Karaçetin D. Radyasyon Güvenliği El Kitabı. İstanbul, S.B. İstanbul Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Yayınları, 2011.
AS Whitley, C Sioane, G Jefferson, et al. Clark’s Pocket Handbook for Radiographers Second Edition (çeviri: Kuru Lİ, Aslan A, Barut AY, Buz A, Erdemli S, Mutlu F, Duman E. Radyoloji Teknikerleri İçin El Kitabı) Güneş Tıp Kitabevi, İstanbul, 2019.
Kuruluş, B. P. R. G. K., & Etkinlikleri, G. V. (2004). Temel Radyoloji Fiziği. Türk Radyoloji Derneği İzmir Şubesi Eğitim Sempozyumları, 2005, 142-146.
Rankine, J. J. (2005). Diagnostic Imaging: Orthopaedics. Stoller, Tirman, Bredella, Beltran, Branstetter and Blease.
Greenspan, A. (2014). Orthopedic imaging: a practical approach. Lippincott Williams & Wilkins.
Oğuz M. Röntgen Fiziğine Giriş: Diagnostik I. Adana, ÇÜ Basımevi, 1992.
Osei EK, Faulkner K. Fetal doses from radiological examinations. Brit J of Radiol 1999; 72:773-780
Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Programı Ders Notları.
Ferner H, Staubesand J. Sobotto Atlas of Human Anatomy. 10th ed. Münih, Urban & Schwarzenberg, 1982.
Heinz Fenies (çeviri editörü: Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM), Tania MARUR, Uluslararası Terimlerle Resimli Anatomi Sözlüğü, Nobel&Yüce, İstanbul, Nisan 2001.
Ceydeli Nergis, Radyolojik Görüntüleme Tekniği, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Radyodiagnostik Anabilim Dalı, İzmir, 2000.
Kaya T. Kas İskelet Yumuşak Doku Radyolojisi.
Moeller, Torsten B. Radyografide Normal Bulgular.
Ayşan E. İnternet Desteğinde Bilimsel Makale ve Tez Yazımı.
Möller, Torsten B. Kesitsel Anatomi Cep Atlası.
Arslan Mustafa, Radyoloji, Sistem Ofset Basım-Yayın, Ankara, 1992.
http://kddb.gelisim.edu.tr/
Civaner MM. Meslek Örgütlerinin Deontolojik Görevleri, TTB ve Tabip Odalarının Tıbbi Etik ve Deontolojiyi Koruma Sorumluluğu, In: Bulut N, Ankara: Türk Tabipleri Birliği Yayınları; Aralık 2018: 9-19
Platon. Sokrates’in Savunması. 24. Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi; 2018
Kuçuradi I. Etik. 6. Basım. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu; 2015
Arda B, Kahya E, Gül Başağaç T. Bilim Etiği ve Bilim Tarihi. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi; 2004
Nietzsche F. İyinin ve Kötünün Ötesinde. 4. Basım. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları; Kasım 2018
Kant I. Pratik Usun Eleştirisi. 9. Basım. İstanbul: Say Yayınları; 2016
Cevizci A. Uygulamalı Etik. 1. Basım. İstanbul: Say Yayınları; 2013
Osmay N. İnsan Mühendisliği. 3. Basım. İstanbul: Alfa Yayınları; 2003

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Master human body systems and fundamental structure and anatomy.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Distinguish between the results of different imaging anatomical structures.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The aim is train qualified technique staff who is able to use knowledge and communication skills, to apply developing technology in related field, to synthesize knowledge, to coordinate easily with radiologists and other health staff who can use eye and hand coordination easily, to detect the problems and search solutions immediately.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
General physics and chemistry to explain the concept.
5
2
Competence in computer skills.
5
3
Competence in taking medical history, preparing patient files etc. in one's field of medicine.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The qualified technique personnel who are able to work in all the sub-branches of radioagnostic fileds, to coordinate easily with radiologists and other health staff, to become a team member against problems by collecting data and reaching a result and to fulfil the missions independently.
4
2
Radiology units within health care institutions related tools, equipment and techniques deemed necessary by the physician to make shots, and analyze the data obtained.
4
3
The use the basic level knowledge and skills in the relevant field, interpret and evaluate data and indentify and solve potential problems.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Brings the consciousness of life-long learning, determines learning needs, paves way to knowledge sources.
5
2
Develops the fundatemtal field knowledge and skills in a critical level.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Aim is to be able to use knowledge and communication skills, to have to technical supply in order to use the developing technology in field, to have the ability to synthesize knowledge, to use eye and hand coordination easily.
5
2
Competence in realizing team effort.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Aim is to be able to have the fundamental Professional competence in radioagnostic; to be capable and to take responsility; to obey the rules ot protect human health.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 1 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 79
Total Workload of the Course Unit 79
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0