TR EN

ADVANCED MEDICAL IMAGING I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TGP203 ADVANCED MEDICAL IMAGING I 3 4 4 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. BAŞAK GÖKSEL
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ALİ SALAR
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı öğrenciye derslik ve hastane şartlarında Manyetik Rezonans ve Bilgisayarlı Tomografi Görüntüleme ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Manyetik Rezonans Görüntüleme için Hazırlık, Kranial MR Görüntüleme, Boyun MR Görüntüleme, Toraks MR Görüntüleme, Üst Abdomen MR Görüntüleme, Alt Abdomen MR Görüntüleme, Vertebra MR Görüntüleme, Üst Ekstremite MR Görüntüleme, Alt Ekstremite MR Görüntüleme, MR Anjio Görüntüleme, İleri MRG Yöntemleri, BT Görüntüleme için Hazırlık, Baş ve boyun BT Görüntüleme, Vertebra BT Görüntüleme, Toraks ve Abdomen BT Görüntüleme, Ekstremite BT Görüntüleme, İleri BT Görüntüleme Yöntemleri konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Manyetik Rezonans Görüntüleme ve Bilgisayarlı Tomografide görüntü kalitesini değerlendirir.
Bilgisayarlı Tomografide görüntüleme yöntemlerini uygular.
Bilgisayarlı Tomografide kullanılan parametreleri seçer.
Bilgisayarlı Tomografinin çalışma prensiplerini, yapısını ve jenerasyonlarını kavrar.
Manyetik Rezonans Görüntülemede kullanılan plan ve sekansları uygular.
Manyetik Rezonans Görüntülemede ve Bilgisayarlı Tomografide kullanılan kontrast maddeleri tanır.
Manyetik Rezonans Görüntüleme fiziğini kavrar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Barut A.Y, Çermik F, Karaçetin D. RADYASYON NEDİR? -
2 Oğuz M. Röntgen Fiziğine Giriş: Diagnostik I. Adana, ÇÜ Basımevi, 1992. X IŞINI NEDİR? -
3 Barut A.Y, Çermik F, Karaçetin D. Radyasyon Güvenliği El Kitabı. İstanbul, S.B. İstanbul Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Yayınları, 2011. RADYASYON SAĞLIĞI VE RADYASYONDAN KORUNMA -
4 Kaya T. Temel Radyoloji Tekniği. Bursa, Güneş & Nobel, 1997. RÖNTGEN TANI CİHAZLARI -
5 Kaya T. Temel Radyoloji Tekniği. Bursa, Güneş & Nobel, 1997. RADYOLOJİK İNCELEMELERE HAZIRLIK -
6 Kaya T. Temel Radyoloji Tekniği. Bursa, Güneş & Nobel, 1997. KONTRAST MADDE UYGULAMALARI -
7 Kaya T. Temel Radyoloji Tekniği. Bursa, Güneş & Nobel, 1997. KONTRAST MADDE YAN ETKİLERİ VE ALINACAK ÖNLEMLER -
8 - ARA SINAV -
9 Kaya T. Temel Radyoloji Tekniği. Bursa, Güneş & Nobel, 1997. KONTRAST MADDE YAN ETKİLERİ VE ALINACAK ÖNLEMLER -
10 Tuncel E, Klinik Radyoloji. Bursa, Güneş & Nobel, 2012. PACS NEDİR? ÖZELLİKLERİ, ÜSTÜNLÜKLERİ -
11 Arslan Mustafa, Radyoloji, Sistem Ofset Basım-Yayın, Ankara, 1992. KRANYUM RADYOLOJİSİ – BOYUN RADYOLOJİSİ -
12 Kaya T. Temel Radyoloji Tekniği. Bursa, Güneş & Nobel, 1997. VERTEBRA RADYOLOJİSİ – RADYOGRAM TEKNİKLERİ -
13 Tuncel E, Klinik Radyoloji. Bursa, Güneş & Nobel, 2012. TORAKS RADYOLOJİSİ – RADYOGRAM TEKNİKLERİ -
14 Arslan Mustafa, Radyoloji, Sistem Ofset Basım-Yayın, Ankara, 1992. ABDOMEN RADYOLOJİSİ – RADYOGRAM TEKNİKLERİ -
15 Arslan Mustafa, Radyoloji, Sistem Ofset Basım-Yayın, Ankara, 1992. ÜST EKSTREMİTE RADYOLOJİSİ – RADYOGRAM TEKNİKLERİ -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Özdemir, İ. (2015). Temel tıbbi (radyolojik) görüntüleme tekniği. Hiperlink eğit. ilet. yay. san. tic. ve ltd. sti..

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Master human body systems and fundamental structure and anatomy.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Distinguish between the results of different imaging anatomical structures.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The aim is train qualified technique staff who is able to use knowledge and communication skills, to apply developing technology in related field, to synthesize knowledge, to coordinate easily with radiologists and other health staff who can use eye and hand coordination easily, to detect the problems and search solutions immediately.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
General physics and chemistry to explain the concept.
4
2
Competence in computer skills.
3
3
Competence in taking medical history, preparing patient files etc. in one's field of medicine.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The qualified technique personnel who are able to work in all the sub-branches of radioagnostic fileds, to coordinate easily with radiologists and other health staff, to become a team member against problems by collecting data and reaching a result and to fulfil the missions independently.
5
2
Radiology units within health care institutions related tools, equipment and techniques deemed necessary by the physician to make shots, and analyze the data obtained.
5
3
The use the basic level knowledge and skills in the relevant field, interpret and evaluate data and indentify and solve potential problems.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Brings the consciousness of life-long learning, determines learning needs, paves way to knowledge sources.
5
2
Develops the fundatemtal field knowledge and skills in a critical level.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Aim is to be able to use knowledge and communication skills, to have to technical supply in order to use the developing technology in field, to have the ability to synthesize knowledge, to use eye and hand coordination easily.
3
2
Competence in realizing team effort.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Aim is to be able to have the fundamental Professional competence in radioagnostic; to be capable and to take responsility; to obey the rules ot protect human health.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 102
Total Workload of the Course Unit 102
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0