Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ORP201 | PROSTHESIS I | 3 | 7 | 4 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. TUBA YILDIZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. TUBA YILDIZ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Alt ekstremite amputasyonlarından sonra, amputasyon seviyesi ile uyumlu olarak uygulanacak alt ekstremite protezleri konusunda temel bilgi kazandırmak, protezleri uygulayabilme konusunda bilgi ve beceri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Alt ekstremite amputasyon nedenleri ve seviyeleri, alt ekstremite ampütasyon seviyelerine göre yapılacak protez uygulamaları konusunda temel bilgiler, farklı protez uygulamaları, doğru protez uygulamaları, yanlış protez uygulamalarında görülen temel problemler ve problemlere yönelik yapılacak uygulamaları içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Protezle ilgili temel kavramları açıklar. |
Alt ekstremite amputasyon nedenlerini tanımlar. |
Alt ekstremite amputasyon seviyelerini sıralar. |
Alt ekstremite amputasyon seviyelerine göre uygulanabilecek protez uygulamalarını açıklar. |
Alt ekstremite amputasyon seviyelerine göre uygulanan protez komponentlerini bilir. |
Alt ekstremite amputasyon seviyelerine yönelik uygulanan farklı protez tiplerini karşılaştırır. |
Alt ekstremite protez uygulamaları açısından örnekler verir. |
Alt ekstremite protezlerinin statik ve dinamik ayarını yapar. |
Alt ekstremitede; protez kaynaklı ortaya çıkan problemleri açıklar. |
Protez kaynaklı ortaya çıkan problemlere çözüm önerileri sunar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynaklardan okuma | Alt ekstremite amputasyon nedenleri ve seviyeleri | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
2 | Kaynaklardan okuma | Parsiyel ayak amputasyonları ve protez uygulamaları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
3 | Kaynaklardan okuma | Syme amputasyonu, avantajları, dezavantajları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
4 | Kaynaklardan okuma | Syme protezi, model işleme, döküm ve bitiş | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
5 | Kaynaklardan okuma | Diz altı (transtibial) amputasyonu ve protez uygulamaları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
6 | Kaynaklardan okuma | Diz altı (transtibial) seviyesi için ölçü alma, model işleme, döküm, statik ve dinamik ayar, bitiş | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
7 | Kaynaklardan okuma | Diz dezartikülasyon amputasyonu ve protez uygulamaları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynaklardan okuma | Diz dezartikülasyon seviyesi için ölçü alma, model işleme, döküm, statik ve dinamik ayar, bitiş | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
10 | Kaynaklardan okuma | Diz üstü (transfemoral) amputasyonu ve protez uygulamaları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
11 | Kaynaklardan okuma | Diz üstü (transfemoral) seviyesi için ölçü alma, model işleme, döküm, statik ve dinamik ayar, bitiş | İnteraktif Sunum, Pratik Çalışma |
12 | Kaynaklardan okuma | Kalça dezartikülasyon amputasyonu ve protez uygulamaları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
13 | Kaynaklardan okuma | Kalça dezartikülasyon seviyesi için ölçü alma, model işleme, döküm, statik ve dinamik ayar, bitiş | İnteraktif Sunum, Pratik Çalışma |
14 | Kaynaklardan okuma | Protez kaynaklı problemler ve çözüm önerileri, hastaya özel farklı protez uygulamalarına örnekler | İnteraktif Sunum, Pratik Çalışma |
15 | Kaynaklardan okuma | Farklı protez uygulamalarına örnekler | İnteraktif Sunum, Pratik Çalışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kaya Ö. (2019). Endikasyondan Pratiğe Ortez Protez. Hipokrat Kitabevi. |
Şener G., Erbahçeci F.(2015). Protezler. Pelikan Kitabevi. |
Kevin K Chui, Milagros Jorge, Sheng-Che Yen, Michelle M. Lusardi. (2019). Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation. Elsevier. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Containing up to date information in the field of orthopedic prostheses and orthoses lecture notes, application tools, visual-basic level, supported by objective source of information acquired in the theoretical and practical courses as a professional can evaluate and implement.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Orthopedic prostheses and orthoses basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions can be developed.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Orthopedic prostheses and orthoses related to the field of theoretical and practical information you can use on a basic level.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All applications related to the field of Orthopedic prostheses and orthoses according to the technique can.
|
5 | |||||
2 |
Gained in the field of Orthopedic prostheses and orthoses, using basic knowledge and skills to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and solutions can take part in the planned work.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Orthopedic prostheses and orthoses is related to the field with a basic knowledge of using a given task can be carried out independently.
|
5 | |||||
2 |
Orthopedic prostheses and orthoses encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems can work as a team member.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basic knowledge acquired in the field of orthopedic prostheses and orthoses and skills to critically evaluate them.
|
4 | |||||
2 |
Identify learning needs and can guide learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Issues related to the field of Orthopedic prostheses and orthoses have the basic knowledge and skills in using information about the people and institutions; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral transfer.
|
5 | |||||
2 |
A foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 marks in the field using information and can communicate with colleagues.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Orthopedic prostheses and orthoses related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values according to contribute.
|
4 | |||||
2 |
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations, legislation and can act according to the rules of professional ethics.
|
3 | |||||
3 |
It may work with other health care disciplines.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 7 | 98 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 10 | 6 | 60 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 176 |
Total Workload of the Course Unit | 176 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |