Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ORP201 | PROTEZ I | 3 | 7 | 4 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. TUBA YILDIZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. TUBA YILDIZ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Alt ekstremite amputasyonlarından sonra, amputasyon seviyesi ile uyumlu olarak uygulanacak alt ekstremite protezleri konusunda temel bilgi kazandırmak, protezleri uygulayabilme konusunda bilgi ve beceri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Alt ekstremite amputasyon nedenleri ve seviyeleri, alt ekstremite ampütasyon seviyelerine göre yapılacak protez uygulamaları konusunda temel bilgiler, farklı protez uygulamaları, doğru protez uygulamaları, yanlış protez uygulamalarında görülen temel problemler ve problemlere yönelik yapılacak uygulamaları içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Protezle ilgili temel kavramları açıklar. |
Alt ekstremite amputasyon nedenlerini tanımlar. |
Alt ekstremite amputasyon seviyelerini sıralar. |
Alt ekstremite amputasyon seviyelerine göre uygulanabilecek protez uygulamalarını açıklar. |
Alt ekstremite amputasyon seviyelerine göre uygulanan protez komponentlerini bilir. |
Alt ekstremite amputasyon seviyelerine yönelik uygulanan farklı protez tiplerini karşılaştırır. |
Alt ekstremite protez uygulamaları açısından örnekler verir. |
Alt ekstremite protezlerinin statik ve dinamik ayarını yapar. |
Alt ekstremitede; protez kaynaklı ortaya çıkan problemleri açıklar. |
Protez kaynaklı ortaya çıkan problemlere çözüm önerileri sunar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kaynaklardan okuma | Alt ekstremite amputasyon nedenleri ve seviyeleri | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
2 | Kaynaklardan okuma | Parsiyel ayak amputasyonları ve protez uygulamaları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
3 | Kaynaklardan okuma | Syme amputasyonu, avantajları, dezavantajları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
4 | Kaynaklardan okuma | Syme protezi, model işleme, döküm ve bitiş | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
5 | Kaynaklardan okuma | Diz altı (transtibial) amputasyonu ve protez uygulamaları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
6 | Kaynaklardan okuma | Diz altı (transtibial) seviyesi için ölçü alma, model işleme, döküm, statik ve dinamik ayar, bitiş | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
7 | Kaynaklardan okuma | Diz dezartikülasyon amputasyonu ve protez uygulamaları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynaklardan okuma | Diz dezartikülasyon seviyesi için ölçü alma, model işleme, döküm, statik ve dinamik ayar, bitiş | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
10 | Kaynaklardan okuma | Diz üstü (transfemoral) amputasyonu ve protez uygulamaları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
11 | Kaynaklardan okuma | Diz üstü (transfemoral) seviyesi için ölçü alma, model işleme, döküm, statik ve dinamik ayar, bitiş | İnteraktif Sunum, Pratik Çalışma |
12 | Kaynaklardan okuma | Kalça dezartikülasyon amputasyonu ve protez uygulamaları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
13 | Kaynaklardan okuma | Kalça dezartikülasyon seviyesi için ölçü alma, model işleme, döküm, statik ve dinamik ayar, bitiş | İnteraktif Sunum, Pratik Çalışma |
14 | Kaynaklardan okuma | Protez kaynaklı problemler ve çözüm önerileri, hastaya özel farklı protez uygulamalarına örnekler | İnteraktif Sunum, Pratik Çalışma |
15 | Kaynaklardan okuma | Farklı protez uygulamalarına örnekler | İnteraktif Sunum, Pratik Çalışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Kaya Ö. (2019). Endikasyondan Pratiğe Ortez Protez. Hipokrat Kitabevi. |
Şener G., Erbahçeci F.(2015). Protezler. Pelikan Kitabevi. |
Kevin K Chui, Milagros Jorge, Sheng-Che Yen, Michelle M. Lusardi. (2019). Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation. Elsevier. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri, görsel-nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilir ve uygulayabilir.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik Protez ve Ortez alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik Protez ve Ortez alanı ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir.
|
5 | |||||
2 |
Ortopedik Protez ve Ortez alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alabilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütebilir.
|
5 | |||||
2 |
Ortopedik protez ve ortez alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
|
4 | |||||
2 |
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirebilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik ortez ve protez alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilir
|
5 | |||||
2 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.
|
4 | |||||
2 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranabilir.
|
3 | |||||
3 |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 7 | 98 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 10 | 6 | 60 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 176 |
Genel Toplam | 176 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |