Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ORP101 | VOCATIONAL TECHNOLOGY I | 1 | 7 | 4 | 11 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. TUBA YILDIZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ŞABO KESLER |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Ortopedik protez ve ortez mesleğinde kullanılan makine, el aletleri ve malzemeler konusunda temel bilgi kazandırmak, makine ve el aletlerini tekniğine uygun kullanabilme konusunda bilgi ve beceri kazandırmak amaçlanır. |
Contents of the Course Unit: | Ortopedik protez ve ortez atölyesi bünyesindeki makine ve el aletlerini iş güvenliği kurallarına uygun bir şekilde kullanır. Atölye bünyesinde kullanılan el aletleri ile kesme, bükme, şekil verme ve diş açma uygulamalarını yapar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Meslekteki teknolojik cihazları öğrenir. , makine ve el aletlerini talimatlara uygun kullanır. |
Ortopedik protez ve ortez üretim atölyesinde iş güvenliği ve işçi sağlığı kurallarını uygular. |
İş parçasına ve malzemeye göre ölçme, kontrol, markalama, kesme ve şekil verme aletlerini seçer ve kullanır. |
Kullandığı el aletlerinin bakım ve temizliğini yapar. |
İş parçasına eğeleyerek, döverek ve bükerek şekil verir. |
İş parçalarını; vida ve somun, perçin, pim ve kaynakla birleştirir. |
Metalleri bükerek şekil verme yöntemlerini öğrenir. |
Gerilim giderme, normalizasyon ve tavlama uygulamalarını yapar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynaklardan okuma, İnteraktif sunum, Pratik uygulama | Mesleki Teknolojiye Giriş, İş güvenliği ve İşçi sağlığı, Makinelerin kullanma talimatları | Teorik ve Uygulama |
2 | Kaynaklardan okuma, İnteraktif sunum, Pratik uygulama | Ölçme ve kontrol sistemlerini tanıma ve kullanma uygulamaları | Teorik ve Uygulama |
3 | Kaynaklardan okuma, İnteraktif sunum, Pratik uygulama | Markalama gereçleri tanıma ve kullanma uygulamaları | Teorik ve Uygulama |
4 | Kaynaklardan okuma, İnteraktif sunum, Pratik uygulama | Talaşlı ve talaşsız kesme, zımpara makinesi | Teorik ve Uygulama |
5 | Kaynaklardan okuma, İnteraktif sunum, Pratik uygulama | Ortopedi tekniğinde kullanılan metal malzemeler,(alüminyum, bakır, pirinç, bronz çelik, titan vb.) | Teorik ve Uygulama |
6 | Kaynaklardan okuma, İnteraktif sunum, Pratik uygulama | Eğeler ve iş parçasına eğeleyerek şekil verme uygulaması | Teorik ve Uygulama |
7 | Kaynaklardan okuma, İnteraktif sunum, Pratik uygulama | Matkaplar ve matkap uçları, iş parçasına delik delme ve havşa açma uygulaması | Teorik ve Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynaklardan okuma, İnteraktif sunum, Pratik uygulama | Döverek soğuk şekil verme yöntemleri, iş parçasına döverek şekil verme uygulaması | Teorik ve Uygulama |
10 | Kaynaklardan okuma, İnteraktif sunum, Pratik uygulama | Metallere bükerek şekil verme yöntemleri, iş parçasına bükerek şekil verme uygulaması | Teorik ve Uygulama |
11 | Kaynaklardan okuma, İnteraktif sunum, Pratik uygulama | Pafta ve kılavuz ile diş açma bilgileri ve uygulaması | Teorik ve Uygulama |
12 | Kaynaklardan okuma, İnteraktif sunum, Pratik uygulama | Birleştirme yöntemleri ve uygulaması (cıvata ve somun, pim ve perçin ile birleştirme) | Teorik ve Uygulama |
13 | Kaynaklardan okuma, İnteraktif sunum, Pratik uygulama | Kaynak makineleri ve kaynak yapma uygulaması | Teorik ve Uygulama |
14 | Kaynaklardan okuma, İnteraktif sunum, Pratik uygulama | Gerilim giderme, normalizasyon ve tavlama I | Teorik ve Uygulama |
15 | Kaynaklardan okuma, İnteraktif sunum, Pratik uygulama | Cihaz uygulamaları | Teorik ve Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Alsancak, S.(2015). Ortez, Hatiboğlu Yayınları. |
Atlas of Orthoses and Assistive Devices (2019) Fifth Edition |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Containing up to date information in the field of orthopedic prostheses and orthoses lecture notes, application tools, visual-basic level, supported by objective source of information acquired in the theoretical and practical courses as a professional can evaluate and implement.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Orthopedic prostheses and orthoses basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions can be developed.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Orthopedic prostheses and orthoses related to the field of theoretical and practical information you can use on a basic level.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All applications related to the field of Orthopedic prostheses and orthoses according to the technique can.
|
2 | |||||
2 |
Gained in the field of Orthopedic prostheses and orthoses, using basic knowledge and skills to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and solutions can take part in the planned work.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Orthopedic prostheses and orthoses is related to the field with a basic knowledge of using a given task can be carried out independently.
|
4 | |||||
2 |
Orthopedic prostheses and orthoses encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems can work as a team member.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basic knowledge acquired in the field of orthopedic prostheses and orthoses and skills to critically evaluate them.
|
4 | |||||
2 |
Identify learning needs and can guide learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Issues related to the field of Orthopedic prostheses and orthoses have the basic knowledge and skills in using information about the people and institutions; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral transfer.
|
3 | |||||
2 |
A foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 marks in the field using information and can communicate with colleagues.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Orthopedic prostheses and orthoses related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values according to contribute.
|
1 | |||||
2 |
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations, legislation and can act according to the rules of professional ethics.
|
5 | |||||
3 |
It may work with other health care disciplines.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 8 | 112 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 4 | 56 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 6 | 6 | 36 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 12 | 36 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 12 | 36 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 279 |
Total Workload of the Course Unit | 279 | ||
Workload (h) / 25.5 | 10,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 11,0 |