TR EN

BIOCHEMISTRY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BIK111 BIOCHEMISTRY 2 3 3 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ARZU KAYA KOÇDOĞAN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Biyokimya ile ilgili temel kavramları, metabolizmanın önemli rekasiyonları olan glikoliz, krebs, oksidatif fosforilasyon, glikojenez, glikojenoliz reaksiyonları, yağ yağ asidi oksidasyonu ve üre döngüsü, protein, enzim, nükleik asit, vitamin, mineral ve hormonların yapı ve fonksiyonları ile ilgili bilgileri kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Metabolizma, Makromoleküller, Biyomoleküllerin reaksiyonları ve metabolizma faaliyetlerini içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Biyokimyada temel kavramları tanımlar.
Canlı organizmalarda kimyasal dönüşüm: metabolizmayı özetler.
Glikoliz, krebs, oksidatif fosforilasyon ve toplam ATP kazanımı, glikojenoliz ,glikoneogenezi tanımlar
Yağlar ve yağ asidi oksidasyonu,üre döngüsünü tanımlar.
Protein, Enzimlerin, Nükleik asitlerin, Vitaminlerin, Eser elementlerin ve Hormonların yapı ve fonksiyonlarını tanımlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders konuları ile ilgili güncel bilgilerin kontrolü Ders içeriği ve konusunun anlatılması: Dersin tanıtılması. Biyokimyaya Giriş, Metabolizma ve Temel Kavramlar Anlatım, Video, şekil, soru cevap
2 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Moleküller Arası Etkileşimler; Kimyasal Bağlar, Metabolizmada yer alan kimyasal reaksiyonlar Anlatım, Video, şekil, soru cevap
3 Literatür taraması Hücre; prokaryotik ve ökaryotik hücre, hücre organelleri ve fonksiyonları Anlatım, Video, şekil, soru cevap
4 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Apoptoz ve Nekroz, Hücrede Madde İletimi; Transport Anlatım, Video, şekil, soru cevap
5 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Video, animasyon kaynakları bulmak. Aminoasitlerin yapı ve fonksiyonları, aminoasit metabolizması Anlatım, Video, şekil, soru cevap
6 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Proteinlerin yapısı, hemoglobin, kollagen, elastin Anlatım, Video, şekil, soru cevap
7 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma, güncel literatür taraması Enzimler Anlatım, Video, şekil, soru cevap
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma, güncel literatür taraması Karbonhidratların yapı ve fonksiyonları Anlatım, Video, şekil, soru cevap
10 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Video, animasyon kaynakları bulmak Karbonhidrat metabolizması Anlatım, Video, şekil, soru cevap
11 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Lipitlerin yapı ve fonksiyonları, Lipid ve lipoproteinlerin metabolizması Anlatım, Video, şekil, soru cevap
12 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma, güncel literatür taraması Nükleik asitlerin yapısı Anlatım, Video, şekil, soru cevap
13 Literatür taraması Vitaminler Anlatım, Video, şekil, soru cevap
14 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak, kitap bölümü okumak. Eser elementler ve fonksiyonları Anlatım, Video, şekil, soru cevap
15 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Video, animasyon kaynakları bulmak Hormonların genel özellikleri ve etki mekanizmaları Anlatım, Video, şekil, soru cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Konukoğlu, D. (2018). Temel ve Klinik Biyokimya. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri
Can, M. Güven, B. Demirtaş S. (2018). Tıbbi Biyokimya ve Laboratuvar. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri
Öğüt, S. (2016). Sağlık Bilimleri için Biyokimya. Ankara: Kongre Kitabevi
Kosova, F. (2019). Sağlık Yüksekokulları için Tıbbi Biyokimya. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri
Nelson, D. ve Cox M. Çeviri: Elçin Y. M. (2016). Lehninger Biyokimyanın Temel İlkeleleri. Ankara: Palme Yayıncılık
Harvey, V. and Ferrier, D. (7th Edition, 2017). Biochemistry. Lippincott Williams & Wilkins.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have adequate infrastructure in the field of pathology in these fields to gain theoretical and practical knowledge.
0
2
Pathology required for applications related to the field of methods, techniques and technologies by identifying the services to use effectively.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
For applications related to the pathology laboratory of the modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Pathology related to the field of diagnostic data obtained and maintained with the relevant knowledge and skills to have.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Pathology related area is required for the application of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
İndividual to have the ability to do work
0
2
Pathology related applications to produce solutions when faced with unforeseen situations.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Aware of the necessity of lifelong learning; follow developments in science and technology and continuous self-renewal gain awareness.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Colleagues, physicians and patients communicate effectively with the ethical framework.
1
2
Public and private sector organizations by examining the processes related to their field skills to practice.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Taking material from the patient for testing, storage and transfer shows sufficient skills.
5
2
Pathology laboratory techniques in accordance with the materials to use and maintain.
0
3
Required by the field to gain a basic level of computer skills.
1
4
Labor law and occupational safety, environmental protection and quality of information to be conscious.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 2 20
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 28 0 76
Total Workload of the Course Unit 76
Workload (h) / 25.5 3
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0