Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BIK111 | BİYOKİMYA | 2 | 3 | 3 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ARZU KAYA KOÇDOĞAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Biyokimya ile ilgili temel kavramları, metabolizmanın önemli rekasiyonları olan glikoliz, krebs, oksidatif fosforilasyon, glikojenez, glikojenoliz reaksiyonları, yağ yağ asidi oksidasyonu ve üre döngüsü, protein, enzim, nükleik asit, vitamin, mineral ve hormonların yapı ve fonksiyonları ile ilgili bilgileri kazandırmaktır. |
İçerik: | Metabolizma, Makromoleküller, Biyomoleküllerin reaksiyonları ve metabolizma faaliyetlerini içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Biyokimyada temel kavramları tanımlar. |
Moleküller Arası Etkileşimler; Kimyasal Bağlar, Metabolizmada yer alan kimyasal reaksiyonları tanımlar. |
Hücre çeşitlerini prokaryotik ve ökaryotik hücreleri sınıflandırır, hücre organellerini ve fonksiyonlarını özetler |
Apoptoz ve Nekrozu tanımlar, Hücrede Madde taşınması mekanizmalarını sınıflandırır. |
Aminoasitlerin yapı ve fonksiyonlarını tanımlar, aminoasit metabolizması rekasiyonlarını açıklar. |
Protein, hemoglobin, kollagen, elastin yapılarını tanır. |
Enzimleri sınıflandırır, yapılarını ve çalışma şekillerini açıklar. |
Karbonhidratların yapı ve fonksiyonlarını tanır, karbonhidrat sınıflarını örneklerle açıklar. |
Karbonhidrat metabolizması reaksiyonlarını tanımlar, metabolizmada çalışan enzim ve hormonları özetler. |
Lipitlerin yapı ve fonksiyonlarını tanımlar, lipid çeşitlerini sınıflandırır, örneklerle açıklar. |
Nükleik asitlerin yapısını tanımlar, yapısal farklılıkları karşılaştırır. |
Vitaminleri sınıflandırır, metabolizmadaki görevlerini açıklar. |
Eser elementleri (mineraller)sınıflandırır, metabolizmadaki görevlerini açıklar. |
Hormonların genel özellikleri ve etki mekanizmalarını açıklar. Sentezlendikleri bezlere göre hormonları sınıflandırır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Ders konuları ile ilgili güncel bilgilerin kontrolü | Ders içeriği ve konusunun anlatılması: Dersin tanıtılması. Biyokimyaya Giriş, Metabolizma ve Temel Kavramlar | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
2 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Moleküller Arası Etkileşimler; Kimyasal Bağlar, Metabolizmada yer alan kimyasal reaksiyonlar | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
3 | Literatür taraması | Hücre; prokaryotik ve ökaryotik hücre, hücre organelleri ve fonksiyonları | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
4 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Apoptoz ve Nekroz, Hücrede Madde İletimi; Transport | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
5 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Video, animasyon kaynakları bulmak. | Aminoasitlerin yapı ve fonksiyonları, aminoasit metabolizması | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
6 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Proteinlerin yapısı, hemoglobin, kollagen, elastin | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
7 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma, güncel literatür taraması | Enzimler | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma, güncel literatür taraması | Karbonhidratların yapı ve fonksiyonları | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
10 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Video, animasyon kaynakları bulmak | Karbonhidrat metabolizması | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
11 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Lipitlerin yapı ve fonksiyonları, Lipid ve lipoproteinlerin metabolizması | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
12 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma, güncel literatür taraması | Nükleik asitlerin yapısı | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
13 | Literatür taraması | Vitaminler | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
14 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak, kitap bölümü okumak. | Eser elementler ve fonksiyonları | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
15 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Video, animasyon kaynakları bulmak | Hormonların genel özellikleri ve etki mekanizmaları | Anlatım, Video, şekil, soru cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Konukoğlu, D. (2018). Temel ve Klinik Biyokimya. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri |
Can, M. Güven, B. Demirtaş S. (2018). Tıbbi Biyokimya ve Laboratuvar. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri |
Öğüt, S. (2016). Sağlık Bilimleri için Biyokimya. Ankara: Kongre Kitabevi |
Kosova, F. (2019). Sağlık Yüksekokulları için Tıbbi Biyokimya. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri |
Nelson, D. ve Cox M. Çeviri: Elçin Y. M. (2016). Lehninger Biyokimyanın Temel İlkeleleri. Ankara: Palme Yayıncılık |
Harvey, V. and Ferrier, D. (7th Edition, 2017). Biochemistry. Lippincott Williams & Wilkins. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Patoloji alanında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
|
0 | |||||
2 |
Patoloji alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanmak.
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Patoloji laboratuvarıyla ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Patoloji alanı ile ilgili teşhise yönelik verilerin eldesi ve muhafazası ile ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Patoloji alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak.
|
0 | |||||
2 |
Patoloji ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Meslektaşlar, hekimler ve hastalar ile etik çerçevede etkin bir iletişim kurmak.
|
1 | |||||
2 |
Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Testler için hastadan materyal alma, saklama ve transfer konusunda yeterli beceriyi göstermek.
|
5 | |||||
2 |
Patoloji laboratuvarında malzemeleri tekniklerine uygun biçimde kullanabilmek ve bakımını yapmak.
|
0 | |||||
3 |
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar kullanabilme becerisi kazanmak.
|
1 | |||||
4 |
İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 2 | 20 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 28 | 0 | 76 |
Genel Toplam | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |