TR EN

NUTRITIONAL BIOCHEMISTRY II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BEY208E NUTRITIONAL BIOCHEMISTRY II 4 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Karbohidrat ve lipid metabolizması, nükleik asitlerin yapısı ve işlevi, vitaminler ve minerallerin rolü, açlık ve tokluk mekanizmalarına ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Karbohidrat ve lipid metabolizması, nükleik asitler, vitaminler, mineraller, metabolik integrasyon, alkol ve metabolizması, açlık ve tokluk metabolizması.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Karbonhidratların metabolik yolaklarını açıklar.
Lipidlerin metabolik yolaklarını açıklar.
Vitamin ve minerallerin metabolizmalarını, hücreler tarafından kullanımını ve fonksiyonlarını açıklar.
Su ve elektrolitlerin beslenme biyokimyasındaki önemini açıklar.
Nükleik asitlerin sentezlenmesi, işlevlerini ve yıkılmasını inceler.
Hormonların ve nörotransmitterlerin sentezindeki besin maddelerinin metabolik disfonksiyon üzerindeki etkilerini ilişkilendirir.
Enzimlerin biyolojik yaşamdaki önemini ana hatlarıyla belirtir.
Edindiği bilgileri Beslenme ve Diyetetik alanında kullanır.
Açlık ve tokluk metabolizması üzerinde etkili olan yolakları yanıtlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Karbohidrat Metabolizmasına Giriş Anlatım, Tartışma
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Pentoz Fosfat Yolağı Anlatım, Tartışma
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Glikojen metabolizması, Glikojen yapısı, glukoz homeostasizi, glikojen depolanması Anlatım, Tartışma
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Glikoneogenez, glikojenoliz, krebs siklusu Anlatım, Tartışma
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Lipid Metabolizması: Lipidlerin yapısı, absorbsiyonu, dağılımları, kaabolizmaları, ketogenez Anlatım, Tartışma
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma.Literatür tarama, Bireysel araştırma. Lipid Metabolizması: izoprenoid lipidler, steroidler ve karatenoidler, Kolesterol ve sterol metabolizması ve kontrolü Anlatım, Tartışma
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Tekrar Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Nükleik asitler-1 Anlatım, Tartışma
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Nükleik asitler-2 Anlatım, Tartışma
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Vitaminler Anlatım, Tartışma
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Mineraller Anlatım, Tartışma
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Metabolik Integrasyon Anlatım, Tartışma
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Alkol ve Metabolizması Anlatım, Tartışma
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Açlık ve Tokluk metabolizması Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Harvey, R., & Champe, P. C. (2011). Lippincott’s illustrated reviews: Biochemistry (5th ed.). Lippincott Williams & Wilkins.
Pandey, P., & Sanjeevi, S. (Eds.). (2019). Biochemistry in nutrition. Biotech Books.
Rodwell, V. W., Bender, D. A., Botham, K. M., Kennelly, P. J., & Weil, A. P. (2018). Harper's illustrated biochemistry. McGraw-Hill Education.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of nutrition and dietetic practice.
5
2
Define current knowledge and practices in the field of Nutrition and Dietetics.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Assess general health problems related to nutrition.
3
2
Explain the Nutrition and Dietetics practices by using knowledge in this field.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
1
2
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
3
2
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
0
2
Respond to patients' health, social and environmental problems.
0
3
Evaluate the nutritional status of the patients.
0
4
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
0
5
Plan patients-specific nutritional treatments.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 2 2 4
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 53 0 97
Total Workload of the Course Unit 97
Workload (h) / 25.5 3,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0