Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BEY208E | NUTRITIONAL BIOCHEMISTRY II | 4 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi EDA MERVE KURTULUŞ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Karbohidrat ve lipid metabolizması, nükleik asitlerin yapısı ve işlevi, vitaminler ve minerallerin rolü, açlık ve tokluk mekanizmalarına ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Karbohidrat ve lipid metabolizması, nükleik asitler, vitaminler, mineraller, metabolik integrasyon, alkol ve metabolizması, açlık ve tokluk metabolizması. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Karbonhidratların metabolik yolaklarını açıklar. |
Lipidlerin metabolik yolaklarını açıklar. |
Vitamin ve minerallerin metabolizmalarını, hücreler tarafından kullanımını ve fonksiyonlarını açıklar. |
Su ve elektrolitlerin beslenme biyokimyasındaki önemini açıklar. |
Nükleik asitlerin sentezlenmesi, işlevlerini ve yıkılmasını inceler. |
Hormonların ve nörotransmitterlerin sentezindeki besin maddelerinin metabolik disfonksiyon üzerindeki etkilerini ilişkilendirir. |
Enzimlerin biyolojik yaşamdaki önemini ana hatlarıyla belirtir. |
Edindiği bilgileri Beslenme ve Diyetetik alanında kullanır. |
Açlık ve tokluk metabolizması üzerinde etkili olan yolakları yanıtlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Karbohidratlara Genel Bakış, Yapı ve Fonksiyon | Anlatım |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Karbohdirat Metabolizmasına Giriş: Glikoliz ve Glikoneogenez | Web Tabanlı Arama |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Karbohidrat Metabolizması: Glikojenez ve Glikojenoliz | Tartışma |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Glukoz Hemostası ve Kısa Sınav | Kısa Sınav |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Lipidlere Genel Bakış, İsimlendirme, Yapı ve Fonksiyon | Anlatım |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Lipidlerin Sindirim, Emilim ve Taşınımı | Sunum |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Lipid Metabolizması : Lipogenez ve Lipoliz | Sunum |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Keton Cisimcikleri ve Metabolik İntegrasyon: Açlık ve Tokluk Metabolizması | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Vitaminlere Giriş: Yağda ve Suda Çözünür Vitaminler | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Vitaminler | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Suda Çözünür Vitaminler | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Makromineraller | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Mikromineraller | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Alkol Metabolizması | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Harvey, R., & Champe, P. C. (2011). Lippincott’s illustrated reviews: Biochemistry (5th ed.). Lippincott Williams & Wilkins. |
Pandey, P., & Sanjeevi, S. (Eds.). (2019). Biochemistry in nutrition. Biotech Books. |
Rodwell, V. W., Bender, D. A., Botham, K. M., Kennelly, P. J., & Weil, A. P. (2018). Harper's illustrated biochemistry. McGraw-Hill Education. |
Yanar, K. (Ed.). (2024). Klinik beslenme biyokimyası. Ankara: Nobel Tap Kitabevleri |
Brody, T. (1998). Nutritional biochemistry (2nd ed.). Academic Press, https://doi.org/10.1016/8978-0-12-134836-6.X5000-8 |
Keskin, A., Aktaş Karaçelik, A., & diğerleri. (2022). Beslenme biyokimyası (H. B. Savas, Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Kısa Sınav | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 3 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of nutrition and dietetic practice.
|
5 | |||||
2 |
Define current knowledge and practices in the field of Nutrition and Dietetics.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Assess general health problems related to nutrition.
|
3 | |||||
2 |
Explain the Nutrition and Dietetics practices by using knowledge in this field.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
|
1 | |||||
2 |
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
|
3 | |||||
2 |
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
|
0 | |||||
2 |
Respond to patients' health, social and environmental problems.
|
0 | |||||
3 |
Evaluate the nutritional status of the patients.
|
0 | |||||
4 |
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
|
0 | |||||
5 |
Plan patients-specific nutritional treatments.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 5 | 1 | 5 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 3 | 1 | 3 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
TOPLAM | 61 | 0 | 106 |
Total Workload of the Course Unit | 106 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |