TR EN

INTRODUCTION TO COMMUNICATION-LANGUAGE AND SPEAKING DISORDERS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ODY143 INTRODUCTION TO COMMUNICATION-LANGUAGE AND SPEAKING DISORDERS 1 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. MERYEM MERVE UÇAK
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İletişim, dil ve konuşma bozukluklarının nedenleri ve klinik, eğitsel sınıflandırılması hakkında mesleğe giriş bilgisine ilişkin bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: İletişim, dil ve konuşma bozukluklarının klinik ve eğitsel sınıflandırılması, nedenleri, dil ve konuşma bozukluklarında temel kavramlar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Meslek olarak odyolog ve dil ve konuşma terapisini tanımlar.
Odyolog ve dil ve konuşma terapistinin görev tanımını açıklar.
İletişim, dil ve konuşma süreçlerini ilşkilendirir.
İletişim, dil ve konuşma bozukluklarını klinik ve eğitsel açıdan kategorize eder.
Multidisipliner çalışmanın önemini açıklar.
Multidisipliner çalışmada diğer uzmanların rol ve görev sınırlarını açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama İletişim, Dil, Konuşma Temel Kavramlar Anlatım
2 Literatür tarama Konuşma Anatomisi Anlatım
3 Literatür tarama Konuşma Dili ve Çocukta Beyin Gelişimi Anlatım
4 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Dilin Bileşenleri Anlatım, Sunum
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Dil Edinim Kuramları Anlatım, Sunum
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Ses Bilgisi-Sesbilgisel Gelişim Evreleri Anlatım, Örnek Olay. Problem çözme.
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Çocukta Anlambilgisi/Edimbilgisi/Kullanımbilgisi Gelişimi Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma. Çocuklarda Yaşlara Göre Konuşma Gelişimi Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
10 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma. Dil ve Konuşma Gelişiminde Sorunlara Yol Açan Nedenler Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
11 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma. İletişim, Dil-Konuşma Bozuklukları-1 Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
12 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma. İletişim, Dil-Konuşma Bozuklukları-2 Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
13 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma. Video Üzerinden Vaka İncelemesi Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
14 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma. Ailelere Düşen Görevler Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
15 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma. Odyolog Ve Dil-Konuşma Terapistinin Görevleri Anlatım, Sunum, Örnek Olay, Problem çözme.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Topbaş, S. (2005) Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara:Kök Yay.
Korkmaz, B. (2004) Beyin ve Dil: Çocuklarda Dil ve Konuşma Bozuklukları. İstanbul.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
3
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 4 24
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 3 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 56 0 156
Total Workload of the Course Unit 156
Workload (h) / 25.5 6,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0