TR EN

CLINICAL EVALUATION IN SPEECH AND LANGUAGE THERAPY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DKT208 CLINICAL EVALUATION IN SPEECH AND LANGUAGE THERAPY 4 5 4 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile; Öğrencilerin dil ve konuşma bozukluklarına karşı etkin ve doğru bir yaklaşım göstermelerini ve terapi prensiplerini kazanmalarını amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Konuşma mekanizmasının normal biyolojik ve nörolojik bileşenleri, Dil-Konuşma değerlendirmesiyle ilgili danışmanlık, Dil ve konuşma bozukluklarının etiyolojisi ve özellikleri, Dil-Artikülasyon-Akıcılık-Rezonans, İletişimin bilişsel ve sosyal yönleri, Nörolojik bozukluklar ve yutma bozuklukları için uygun formal ve informal değerlendirme yöntemleri, Terapiye başlama ve sonlandırma konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Konuşma mekanizmasının normal biyolojik ve nörolojik bileşenlerini ve bir ayırıcı tanı yapmak için dil ve konuşma özelliklerini açıklar.
Değerlendirmeyle ilgili kültürel, önleme ve danışmalık konularını açıklar.
Değerlendirmeyle ilgili kültürel, önleme ve danışmalık konularını anlatır.
Dil ve konuşma bozukluklarının etiyolojisini ve özelliklerini açıklar.
Dil, artikülasyon, akıcılık, rezonans, iletişimin bilişsel ve sosyal yönleri, nörolojik ve yutma bozuklukları için uygun formal ve informal değerlendirme ölçümlerini/prosedürlerini anlatır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Dil ve Konuşma Bozukluklarında Değerlendirmenin Amacı, Temel İlkeler ve Yaklaşımlar Anlatım, Tartışma
2 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Gelişimsel Dil Bozukluklarında Değerlendirme Anlatım, Tartışma
3 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Gelişimsel Dil Bozukluklarında Değerlendirme Esasları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma Sesi Bozuklukları Değerlendirmesi Anlatım, Tartışma
5 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma Sesi Bozuklukları Değerlendirmesi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Ses Bozuklukları Değerlendirmesi Anlatım, Tartışma
7 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Ses Bozuklukları Değerlendirmesi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Akıcı Konuşma Bozukluklarında Değerlendirme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Edinilmiş Dil Bozukluklarında Değerlendirme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Motor Konuşma Bozukluklarında Değerlendirme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Rezonans Bozuklukları Değerlendirmesi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Yutma Bozukluklarında Değerlendirme Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Değerlendirme Bilgilerinin Raporlaştırılması Anlatım, Tartışma
15 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Değerlendirme Bilgilerinin Raporlaştırılması Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Akın Şenkal, Ö., & Çiyliltepe, M. M. (2023). Tüm Yönleriyle Dil ve Konuşma Bozukluklarında Değerlendirme (1. Basım). Akademisyen Kitabevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
3
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 5 70
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 3 3 9
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 4 16
Laboratuvar 5 5 25
Okuma 0 0 0
Ödev 2 2 4
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 5 5 25
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 36 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0