Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
DKT303 | SCREENING TECHNIQUES IN HEARING AND SPEECH DISORDERS | 5 | 4 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. FADİME AYBÜKE KILIÇ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile; işitme ve konuşma bozukluklarının değerlendirilmesinde kullanılan tarama yöntemlerinin kavranması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders; İşitme, konuşma ve Lisan problemlerinde kullanılan temel tarama yöntemleri ve uygulamaları, Tarama protokollerinin avantaj ve dezavantajları, Tarama sonucu elde edilen verilerin değerlendirme ve raporlama konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İşitme potansiyeli ile konuşma becerisi arasındaki ilişkiyi tanımlar. |
İyi bir konuşma gelişimi için doğumdan itibaren çok iyi bir işitsel potansiyele ihtiyaç olduğunu anlar. |
Yaşamın ilk yıllarından itibaren ortaya çıkan işitsel yoksunluğun bireyin tüm yaşamı boyunca konuşma bozukluğu yaşamasına neden olduğunu anlatır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | LİATEREATÜR TARAMA | İŞİTSEL SİSTEME GİRİŞ | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
2 | LİATEREATÜR TARAMA | PERİFERİK İŞİTME SİSTEMİ | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
3 | LİATEREATÜR TARAMA | SANTRAL İŞİTME SİSTEMİ | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
4 | LİATEREATÜR TARAMA | İŞİTME TARAMASI VE ÖNEMİ | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
5 | LİATEREATÜR TARAMA | YENİ DOĞAN İŞİTME TARAMSI | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
6 | LİATEREATÜR TARAMA | İŞİTME KAYIPLARI | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
7 | LİATEREATÜR TARAMA | İŞİTME KAYBI VE İŞİTME CİHAZLARI | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | LİATEREATÜR TARAMA | İŞİTME KAYIPLARI VE KOKLEAR İMPLANT | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
10 | LİATEREATÜR TARAMA | İŞİTSEL REHABİLASYON | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
11 | LİATEREATÜR TARAMA | KONUŞMA BOZUKLUKLARI | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
12 | LİATEREATÜR TARAMA | KONUŞMA BOZUKLUKLARI SINIFLANDIRILMASI | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
13 | LİATEREATÜR TARAMA | İŞİTME VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI İLİŞKİSİ | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
14 | LİATEREATÜR TARAMA | KONUŞMA BOZUKLUKLARI TERAPİSİ | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
15 | LİATEREATÜR TARAMA | LİATEREATÜR TARAMA TERAPİSİ | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Geffner, D. And Ross-Swain, D. (2013). Auditory Processing Disorders : Assessment, Management, and Treatment: Plural Publishing |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
2 | |||||
2 |
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 59 | 0 | 101 |
Total Workload of the Course Unit | 101 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |