| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| DKT303 | İŞİTME VE KONUŞMA BOZUKLUKLARINDA TARAMA TEKNİKLERİ | 5 | 4 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. FADİME AYBÜKE KILIÇ |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu ders ile; işitme ve konuşma bozukluklarının değerlendirilmesinde kullanılan tarama yöntemlerinin kavranması amaçlanmaktadır. |
| İçerik: | Bu ders; İşitme, konuşma ve Lisan problemlerinde kullanılan temel tarama yöntemleri ve uygulamaları, Tarama protokollerinin avantaj ve dezavantajları, Tarama sonucu elde edilen verilerin değerlendirme ve raporlama konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| İşitme potansiyeli ile konuşma becerisi arasındaki ilişkiyi tanımlar. |
| İyi bir konuşma gelişimi için doğumdan itibaren çok iyi bir işitsel potansiyele ihtiyaç olduğunu anlar. |
| Yaşamın ilk yıllarından itibaren ortaya çıkan işitsel yoksunluğun bireyin tüm yaşamı boyunca konuşma bozukluğu yaşamasına neden olduğunu anlatır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | LİATEREATÜR TARAMA | İŞİTSEL SİSTEME GİRİŞ | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
| 2 | LİATEREATÜR TARAMA | PERİFERİK İŞİTME SİSTEMİ | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
| 3 | LİATEREATÜR TARAMA | SANTRAL İŞİTME SİSTEMİ | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
| 4 | LİATEREATÜR TARAMA | İŞİTME TARAMASI VE ÖNEMİ | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
| 5 | LİATEREATÜR TARAMA | YENİ DOĞAN İŞİTME TARAMSI | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
| 6 | LİATEREATÜR TARAMA | İŞİTME KAYIPLARI | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
| 7 | LİATEREATÜR TARAMA | İŞİTME KAYBI VE İŞİTME CİHAZLARI | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
| 8 | LİATEREATÜR TARAMA | İŞİTME KAYIPLARI VE KOKLEAR İMPLANT | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
| 9 | LİATEREATÜR TARAMA | İŞİTSEL REHABİLASYON | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | LİATEREATÜR TARAMA | KONUŞMA BOZUKLUKLARI | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
| 12 | LİATEREATÜR TARAMA | KONUŞMA BOZUKLUKLARI SINIFLANDIRILMASI | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
| 13 | LİATEREATÜR TARAMA | İŞİTME VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI İLİŞKİSİ | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
| 14 | LİATEREATÜR TARAMA | KONUŞMA BOZUKLUKLARI TERAPİSİ | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
| 15 | LİATEREATÜR TARAMA | LİATEREATÜR TARAMA TERAPİSİ | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEK OLAY ANLATIM |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Geffner, D. And Ross-Swain, D. (2013). Auditory Processing Disorders : Assessment, Management, and Treatment: Plural Publishing |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Klasik Sınav | |
| Uygulama-Lab | 1 | 10 | ||
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| TOPLAM | 3 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
|
4 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
|
2 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
|
2 | |||||
| 2 |
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
|
1 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
|
3 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 4 | 56 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 1 | 1 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 59 | 0 | 101 |
| Genel Toplam | 101 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |