Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
DKT307 | MOTOR SPEECH DISORDERS | 5 | 4 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. EBRU YILDIRIM |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile; Motor konuşma bozuklukları, tanımı, sınıflandırılması, türleri, nedenleri,edinilmiş dizartri ve apraksi, gelişimsel dispraksi, alt ve üst motor nöron bozuklukları, piramidal, extrapramidal, serebellar sistem bozuklukları, konuşmanın motor programlaması sorunları hakkında bilgi sahibi olmak, dizartri ve aprakside değerlendirme ve terapi yöntemleri; serebral palside değerlendirme, ayırıcı tanı ve terapi yöntemlerini bilmek ve uygulamak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders; Motor Konuşma Bozuklukları Tanımı, Konuşmanın Nörolojik Temelleri, Motor Konuşma Bozukluklarından Nörolojik Temeller, Konuşmanın Motor Kontrolü, Motor Konuşma Bozuklukları Sınıflandırması, Flasid, Spastik, Ataksik Dizartri, Hipokinetik, Hiperkinetik Dizartri,Unilateral Üst Motor Dizartrisi, Mikst Dizartri, Dizartride Değerlendirme, Dizartride Terapi Yaklaşımları, Erişkin ve Çocukluk Çağı Konuşma Apraksisi, Konuşma Apraksisinde Değerlendirme, Konuşma Apraksisinde Terapi, Motor Konuşma Bozukluklarında Ayırıcı Tanı, Motor Konuşma Bozukluklarında Ses Analizi konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Konuşma apraksisi ve dizartride değerlendirmenin temel prensiplerini bilir. |
Konuşma apraksisi ve dizartride temel konuşma terapisi yaklaşımlarını bilir. |
Konuşma apraksisi ve dizartride değerlendirme ve tedavi aşamalarında etik ve profesyonel süreçleri tanımlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Motor konuşma bozukluklarının tanımı | Anlatım, tartışma, örnek olay |
2 | - | Konuşmanın Nörolojik Temelleri, Motor Konuşma Bozukluklarından Nörolojik Temeller | Anlatım, tartışma, örnek olay |
3 | - | Konuşmanın Motor Kontrolü | Anlatım, tartışma, örnek olay |
4 | - | Motor Konuşma Bozuklukları Sınıflandırması | Anlatım, tartışma, örnek olay |
5 | - | Flasid, Spastik, Ataksik Dizartri | Anlatım, tartışma, örnek olay |
6 | - | Hipokinetik, Hiperkinetik Dizartri | Anlatım, tartışma, örnek olay |
7 | - | Unilateral Üst Motor Dizartrisi, Mikst Dizartri | Anlatım, tartışma, örnek olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Dizartride Değerlendirme | Anlatım, tartışma, örnek olay |
10 | - | Dizartride Terapi Yaklaşımları | Anlatım, tartışma, örnek olay |
11 | - | Erişkin ve Çocukluk Çağı Konuşma Apraksisi | Anlatım, tartışma, örnek olay |
12 | - | Konuşma Apraksisinde Değerlendirme | Anlatım, tartışma, örnek olay |
13 | - | Konuşma Apraksisinde Terapi | Anlatım, tartışma, örnek olay |
14 | - | Motor Konuşma Bozukluklarında Ayırıcı Tanı | Anlatım, tartışma, örnek olay |
15 | - | Motor Konuşma Bozukluklarında Ses Analizi | Anlatım, tartışma, örnek olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Fuchs, S., Cleland, J., Capellan A. (Ed). (2019). Speech production and perception. Newyork: Peter Lang |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
4 | |||||
2 |
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 4 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 4 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 27 | 0 | 102 |
Total Workload of the Course Unit | 102 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |