Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
DKT304 | SWALLOWING DISORDERS | 6 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile; Bebeklerde, çocuklarda ve yetişkinlerde yeme, beslenme ve yutma-yutkunma bozukluklarının tanı ve değerlendirme süreçlerini bilmek; yutkunma bozukluklarında terapi yöntemleri ve uygulamalar,radyolojik görüntüleme, videofluoroskopik değerlendirme, fiberendoskopik değerlendirme ve terapi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak; vakalarla uygulamalı çalışma yapabilmek amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders; Yutma mekanizmasının anatomisi, işlevleri ve bozukluklarla ilgili genel giriş,Cerrahi Tedavileri Takiben Görülen Yutma Bozuklukları,Yutma Bozukluklarının Klinik Değerlendirmesi/ Uygulama,Yutma Bozukluklarının Klinik Değerlendirmesi/ Uygulama,Yutma Bozukluklarının Aletsel Değerlendirmesi/ Uygulama,Yutma Bozukluklarının Aletsel Değerlendirmesi/ Uygulama,Yutma Bozukluklarında Terapi,Yutma Bozukluklarında Terapi,Bebeklerde ve Çocuklarda Beslenme ve Yutma Bozukluklarının Tedavisi,Bebeklerde ve Çocuklarda Beslenme ve Yutma Bozukluklarının Tedavisi,Yutma Bozukluklarının Cerrahi Tedavisi ve Protez Yönetimi,Yutma Bozukluklarının Cerrahi Tedavisi ve Protez Yönetimi,Vaka Çalışmaları,Vaka Çalışmaları; konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Kliniğe gelen yutma bozuklu hastaya uygulanması gereken tarama testlerini bilir. |
Kliniğe gelen yutma bozuklu hastaya yapılan aletsel değerlendirme yöntemlerini bilir. |
Yutma ve solunum ilişkisini tanımlar. |
Solunum terapisi hakkında bilgilenirler. |
Yutma ve postür ilişkisini tanımlar. |
Salya ve tükürük kontrolü için uygulanan tedavi yaklaşımlarını ilişkilendirir. |
Yutma egzersizleri ve terapisini planlar. |
Yutma bozukluklarının farklı tiplerini açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMA ANATOMİSİ VE FİZYOLOJİSİ: DİSFAJİ TANIMI, NORMAL YUTMA FAZLARI, YUTMA İÇİN ÖNEMLİ BEYİN BÖLGELERİ | Tartışma, Anlatım, Sunum |
2 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMA İLE İLGİLİ KAS VE SİNİR SYSTEM | Tartışma, Anlatım, Sunum |
3 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMANIN DEĞERLENDİRİLMESİ: YATAKBAŞI VE TARAMA TESTLER | Tartışma, Anlatım, Sunum |
4 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMANIN DEĞERLENDİRİLMESİ:OROMOTOR DEĞERLENDİRİLMESİ | Tartışma, Anlatım, Sunum |
5 | Literatür okuma, bireysel araştırma | ALETSEL DEĞERLENDİRİLME: FEYÇ, MBYÇ | Tartışma, Anlatım, Sunum |
6 | Literatür okuma, bireysel araştırma | ALETSEL DEĞERLENDİRİLME: USG, EMG, IOPI | Tartışma, Anlatım, Sunum |
7 | Literatür okuma, bireysel araştırma | GENEL TEKRAR | Tartışma, Anlatım, Sunum |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMA VE SOLUNUM | Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu |
10 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMA VE POSTÜR | Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu |
11 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMA VE SALYA KONTROLÜ | Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu |
12 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMA REHABİLİTASYONU: DİYET MODİFİKASYONU VE POSTURAL TEKNİKLER | Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu |
13 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMA REHABİLİTASYONU: EGZERSİZLER, PNF, MFT | Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu |
14 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMA İÇİN ELECTRİLSEL UYARIM YÖNTEMLERİ | Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu |
15 | Literatür okuma, bireysel araştırma | GENEL TEKRAR | Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Müzeyyen ÇİYİLTEPE, M. (2020). Pediatriden Geriatriye Yutma Bozuklukları. TYM yayınevi |
Saitoh, E., Pongpipatpaiboon, K., Inamoto, Y., Kagaya, H. (2018). Dysphagia Evaluation and Treatment From the Perspective of Rehabilitation Medicine. Springer link |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
5 | |||||
2 |
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 1 | 14 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 7 | 1 | 7 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 86 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |