Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
DKT304 | YUTMA BOZUKLUKLARI | 6 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile; Bebeklerde, çocuklarda ve yetişkinlerde yeme, beslenme ve yutma-yutkunma bozukluklarının tanı ve değerlendirme süreçlerini bilmek; yutkunma bozukluklarında terapi yöntemleri ve uygulamalar,radyolojik görüntüleme, videofluoroskopik değerlendirme, fiberendoskopik değerlendirme ve terapi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak; vakalarla uygulamalı çalışma yapabilmek amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu ders; Yutma mekanizmasının anatomisi, işlevleri ve bozukluklarla ilgili genel giriş,Cerrahi Tedavileri Takiben Görülen Yutma Bozuklukları,Yutma Bozukluklarının Klinik Değerlendirmesi/ Uygulama,Yutma Bozukluklarının Klinik Değerlendirmesi/ Uygulama,Yutma Bozukluklarının Aletsel Değerlendirmesi/ Uygulama,Yutma Bozukluklarının Aletsel Değerlendirmesi/ Uygulama,Yutma Bozukluklarında Terapi,Yutma Bozukluklarında Terapi,Bebeklerde ve Çocuklarda Beslenme ve Yutma Bozukluklarının Tedavisi,Bebeklerde ve Çocuklarda Beslenme ve Yutma Bozukluklarının Tedavisi,Yutma Bozukluklarının Cerrahi Tedavisi ve Protez Yönetimi,Yutma Bozukluklarının Cerrahi Tedavisi ve Protez Yönetimi,Vaka Çalışmaları,Vaka Çalışmaları; konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Kliniğe gelen yutma bozuklu hastaya uygulanması gereken tarama testlerini bilir. |
Kliniğe gelen yutma bozuklu hastaya yapılan aletsel değerlendirme yöntemlerini bilir. |
Yutma ve solunum ilişkisini tanımlar. |
Solunum terapisi hakkında bilgilenirler. |
Yutma ve postür ilişkisini tanımlar. |
Salya ve tükürük kontrolü için uygulanan tedavi yaklaşımlarını ilişkilendirir. |
Yutma egzersizleri ve terapisini planlar. |
Yutma bozukluklarının farklı tiplerini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMA ANATOMİSİ VE FİZYOLOJİSİ: DİSFAJİ TANIMI, NORMAL YUTMA FAZLARI, YUTMA İÇİN ÖNEMLİ BEYİN BÖLGELERİ | Tartışma, Anlatım, Sunum |
2 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMA İLE İLGİLİ KAS VE SİNİR SYSTEM | Tartışma, Anlatım, Sunum |
3 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMANIN DEĞERLENDİRİLMESİ: YATAKBAŞI VE TARAMA TESTLER | Tartışma, Anlatım, Sunum |
4 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMANIN DEĞERLENDİRİLMESİ:OROMOTOR DEĞERLENDİRİLMESİ | Tartışma, Anlatım, Sunum |
5 | Literatür okuma, bireysel araştırma | ALETSEL DEĞERLENDİRİLME: FEYÇ, MBYÇ | Tartışma, Anlatım, Sunum |
6 | Literatür okuma, bireysel araştırma | ALETSEL DEĞERLENDİRİLME: USG, EMG, IOPI | Tartışma, Anlatım, Sunum |
7 | Literatür okuma, bireysel araştırma | GENEL TEKRAR | Tartışma, Anlatım, Sunum |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMA VE SOLUNUM | Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu |
10 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMA VE POSTÜR | Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu |
11 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMA VE SALYA KONTROLÜ | Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu |
12 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMA REHABİLİTASYONU: DİYET MODİFİKASYONU VE POSTURAL TEKNİKLER | Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu |
13 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMA REHABİLİTASYONU: EGZERSİZLER, PNF, MFT | Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu |
14 | Literatür okuma, bireysel araştırma | YUTMA İÇİN ELECTRİLSEL UYARIM YÖNTEMLERİ | Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu |
15 | Literatür okuma, bireysel araştırma | GENEL TEKRAR | Tartışma, Anlatım, Sunum, Vaka sunumu |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Müzeyyen ÇİYİLTEPE, M. (2020). Pediatriden Geriatriye Yutma Bozuklukları. TYM yayınevi |
Saitoh, E., Pongpipatpaiboon, K., Inamoto, Y., Kagaya, H. (2018). Dysphagia Evaluation and Treatment From the Perspective of Rehabilitation Medicine. Springer link |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
|
5 | |||||
2 |
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 1 | 14 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 7 | 1 | 7 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 86 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |