TR EN

PSYCHOSOCIAL REHABILITATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FTY108 PSYCHOSOCIAL REHABILITATION 2 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Fiziksel, duyusal yada kognitif yönden herhangi bir nedenle engel, özür yada bozukluk durumunda bireyin psikososyal tablosunun anlaşılabilmesini sağlamak, psikososyal sürece etki eden durumların kavranılması ve klinik uygulamalarda karşılaşılabilecek psikososyal problemleri göz önüne alarak rehabilitasyon programını yönlendirebilmeye ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Psikososyal rehabilitasyona giriş, kaza sonrası psikososyal rehabilitasyon, stres ve post travmatik stres sendromu, depresyon ve başa çıkma yolları, görme engellilerde psikososyal rehabilitasyon, işitme engellilerde psikososyal rehabilitasyon, fiziksel engellilerde psikososyal rehabilitasyon, özürlü çocuklarda ve ailelerinde psikososyal rehabilitasyon, kronik hastalıklarda psikososyal rehabilitasyon.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Psikososyal rehabilitasyonla ilgili temel kavramları açıklar.
Kaza sonrası yaşanan psikososyal süreç ve uyum aşamaları, stres ve posttravmatik stres bozukluğu, travmatik yaralanmalardan sonra görülen problemleri sıralar.
Nörolojik hastalıklarda, çocuklarda özüre neden olan problemlerde, ilerleyici kronik hastalıklarda, geriatrik kişilerde psikososyal rehabilitasyon problemlerini değerlendirebilir.
Fiziksel engelliler, engelli çocuğa sahip aileler, görme engelliler ve işitme-konuşma engellilerde psiko-sosyal süreçleri sıralar.
Stres ve posttravmatik stres bozukluğunu açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Giriş ve Psikososyal Rehabilitasyon Alanında Kavramlar Anlatım, Örnek Olay
2 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Kaza Sonrası Yaşanan Psikososyal Süreç ve Uyum Aşamaları Anlatım, Örnek Olay
3 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Stres ve Posttravmatik Stres Bozukluğu Anlatım, Örnek Olay
4 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Travmatik Yaralanmalardan Sonra Görülen Problemlerde (Amputeler, Omurilik Yaralanmaları, Yanık) Psikososyal Rehabilitasyon Anlatım, Örnek Olay
5 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Nörolojik Hastalıklarda Psikososyal Rehabilitasyon(Hemipleji,Parkinson,MS) Anlatım, Örnek Olay
6 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çocuklarda Özüre Neden Olan Problemlerde Psikososyal Rehabilitasyon (Serebral Palsi,Kas Hastalıkları,Otistik Çocuklar,Down Sendromu) Anlatım, Örnek Olay
7 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İlerleyici Kronik Hastalıklarda(Kanser,AIDS),Geriatrik Kişilerde Psikososyal Rehabilitasyon Anlatım, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Fiziksel Engellilerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma Anlatım, Örnek Olay
10 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Engelli Çocuğa Sahip Ailelerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma Anlatım, Örnek Olay
11 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Görme Engellilerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma Anlatım, Örnek Olay
12 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İşitme-Konuşma Engellilerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma Anlatım, Örnek Olay
13 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Depresyon ve Başa Çıkma Yolları Anlatım, Örnek Olay
14 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Engelli Bireylerin İstihdam Edilmesi ile İlgili Kanun ve Yönetmelikler Anlatım, Örnek Olay
15 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Final Sınavına Hazırlık Anlatım, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Baynur F. (2004). Psikolojiye Giriş. Ankara.
Atkinson, Rita L. & diğerleri. (1995). Psikolojiye Giriş. İstanbul.
Morgan, C. T., Karakaş, S., & Eski, R. (2009). Psikolojiye giriş. Eğitim Kitabevi yayınları.
Varış F. (1992). Psiko-Sosyal Gelişim. Ankara.
King R, Lyloyd C, Meehan T. (2007). Handbook of Psychosocial Rehabilitation. Blacwell Publishing Ltd.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He fulfills all roles required by his professional performance, integrates the entire occupational therapy process, carries out his own practices using the information on theoretical and practical occupational therapy in his field. He actively participates in the development, advancement, and promotion of occupational therapy.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He explains the basic facts, principles, processes in the subfields of occupational therapy and the methods in the field of application makes advanced analyses and evaluations.
4
2
He uses the advanced knowledge he acquires to protect the community's health.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He studies, picks, analyzes and synthesizes theories and application models in the occupational therapy field that are supported by scientific publications and resources, with the purpose of carrying out the activities and vital roles of people and communities and determining health care needs, and plans the response.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He analyzes biological, medical, psychological, sociological and technological information within the scope of occupational therapy, synthesizes this information with information from theories about activity and participation, determines and analyzes the person's resources and constraints. Using this information, research and evidence-based solution proposals can be developed.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By critically interpreting activity and participation constraints, he chooses a professional and independent role for himself (e.g. treatment, counseling) and works in a people-centric manner by using prevention, rehabilitation, and treatment activities.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He determines the need for research on topics associated with occupational therapy practices and/or occupational therapy science, prepares related research questions, conducts independent research, and carries on lifelong learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By establishing close cooperation with the people and community, he carries out occupational therapy intervention, and works to improve community involvement by creating accessible and adaptable environments.
4
2
He works with those receiving services and providing care, with the team members, and other stakeholders in a cooperative and interdisciplinary manner to ensure roles and participation.
4
3
He has a computer license and foreign language proficiency adequate for use in Europe.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He considers and respects personal differences, cultural beliefs, customs, and traditions and takes into account and respects their effect on participation in roles and activities. He combines these with scientific, cultural and ethical values.
5
2
He explains a person's daily life, production, and leisure time activities and his nature regarding his duties, and explains the connection between his performance regarding these and the connection between activities and health and wellbeing.
5
3
He acknowledges his own responsibility in the intervention he carries out and does so according to the principles of management and quality. He takes part in the process of quality development in occupational therapy and returns information to stakeholders.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 2 24
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 4 2 8
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 2 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 1 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 80
Total Workload of the Course Unit 80
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0