Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ETY243 | PHYSICAL MODALITIES | 3 | 4 | 3 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. BÜŞRA SAYİR |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Yaygın olarak kullanılan fiziksel modalitelerin doku üzerindeki etkilerini gözlemleme ve uygulama yöntemlerine ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılmasını amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Ders içeriği, dokuların onarımı, ağrı mekanizmaları ve tedavide kullanılan fiziksel modalitelerin etkilerini anlamayı, elektroterapinin temel kavramlarına giriş yapmayı, elektrofiziksel prensipleri, hücre ve dokuların elektriksel özelliklerini, sinir aktivasyonlarını, kas stimülasyonunun etkilerini incelemeyi, galvanik ve faradik akım uygulamaları ile ağrı yönetimini öğrenmeyi; ayrıca TENS, diadinamik akım, enterferansiyel akım, rus akımı ve mikroakımların özelliklerini ve gözlemlenmesini kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Fiziksel modaliteleri hangi amaçla kullanacaklarını öğrenir. |
Fiziksel modalitelerin endikasyon ve kontraendikasyonlarına göre uygulama için uygun hasta seçimi yapar. |
Fiziksel modaliteleri doğru şekilde kullanmayı öğrenir. |
Fiziksel modaliteleri uygulama sırasında karşılaşılan öngörülemeyen problemleri çözer ve tedavi programını gerektiğinde yeniden düzenler. |
Fiziksel modalitelerin hastalıklar üzerine etkilerini açıklar. |
Elektroterapi uygulamalarının dokularda oluşturduğu elektrofizyolojik etkilerini değerlendirir. |
Alçak ve orta frekanslı akımları gözlemleme ve uygulama yeterliliği gösterir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Ders Tanıtımı ve Tanışma/Hücre/Doku Yapı ve Özellikleri | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
2 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | İnflamasyon | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
3 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Ağrı | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
4 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Onarım | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
5 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Isının Fiziksel ve Fizyolojik Etkileri, Nemli Sıcaklık Modaliteleri (Hotpack) | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
6 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Nemli Sıcaklık Modaliteleri (Parafin, Girdap Banyoları), Işığın Fiziksel Etkileri | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
7 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Kuru Sıcaklık Modaliteleri (İnfraruj, Ultraviyole, Fluidoterapi) | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Soğuk Modaliteler, Kısa Dalga Diatermi, Mikro Dalga Diatermi | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
10 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Ultrason, Lazer | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
11 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Biofeedback, Magnoterapi | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
12 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | ES ile İlgili Genel Bilgiler, Düz Akım | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
13 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Faradik ve Sinüzoidal Akım | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
14 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Transkutanöz Elektriksel Sinir Stimülasyonu, Nöromusküler Elektriksel Stimülasyon | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
15 | Kaynakların İlgili Bölümleri, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma | Enterferansiyel Akımlar, Rus Akımı | Anlatım,Tartışma, Soru-Yanıt, Proje Tabanlı Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
"Bélanger, A.-Y. (2008). Kanıta dayalı elektroterapi (E. Yakut, Çev. Ed., E. Ünal, M. Dalkılıç, & D. Kaya, Çev.). Pelikan. |
Bumin, G. (2021). Ergoterapide aktiviteler. Hipokrat Yayıncılık. |
Bumin, G. (2021). Günlük yaşam aktiviteleri. Hipokrat Yayıncılık. |
Harutoğlu, H. (2016) Isı Işık ve Hidroterapi. |
Kayıhan, H. (2021). Sağlık ve iyi olmanın geliştirilmesinde ergoterapi. İstanbul Tıp Kitabevleri. |
Özdinçler, A. R. (Ed.). (2014). Fiziksel modaliteler ve elektroterapi. İstanbul Tıp Kitabevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He fulfills all roles required by his professional performance, integrates the entire occupational therapy process, carries out his own practices using the information on theoretical and practical occupational therapy in his field. He actively participates in the development, advancement, and promotion of occupational therapy.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He explains the basic facts, principles, processes in the subfields of occupational therapy and the methods in the field of application makes advanced analyses and evaluations.
|
4 | |||||
2 |
He uses the advanced knowledge he acquires to protect the community's health.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He studies, picks, analyzes and synthesizes theories and application models in the occupational therapy field that are supported by scientific publications and resources, with the purpose of carrying out the activities and vital roles of people and communities and determining health care needs, and plans the response.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He analyzes biological, medical, psychological, sociological and technological information within the scope of occupational therapy, synthesizes this information with information from theories about activity and participation, determines and analyzes the person's resources and constraints. Using this information, research and evidence-based solution proposals can be developed.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By critically interpreting activity and participation constraints, he chooses a professional and independent role for himself (e.g. treatment, counseling) and works in a people-centric manner by using prevention, rehabilitation, and treatment activities.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He determines the need for research on topics associated with occupational therapy practices and/or occupational therapy science, prepares related research questions, conducts independent research, and carries on lifelong learning.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By establishing close cooperation with the people and community, he carries out occupational therapy intervention, and works to improve community involvement by creating accessible and adaptable environments.
|
4 | |||||
2 |
He works with those receiving services and providing care, with the team members, and other stakeholders in a cooperative and interdisciplinary manner to ensure roles and participation.
|
4 | |||||
3 |
He has a computer license and foreign language proficiency adequate for use in Europe.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He considers and respects personal differences, cultural beliefs, customs, and traditions and takes into account and respects their effect on participation in roles and activities. He combines these with scientific, cultural and ethical values.
|
4 | |||||
2 |
He explains a person's daily life, production, and leisure time activities and his nature regarding his duties, and explains the connection between his performance regarding these and the connection between activities and health and wellbeing.
|
4 | |||||
3 |
He acknowledges his own responsibility in the intervention he carries out and does so according to the principles of management and quality. He takes part in the process of quality development in occupational therapy and returns information to stakeholders.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 1 | 1 | 1 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 1 | 1 | 1 |
Laboratuvar | 14 | 1 | 14 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 77 |
Total Workload of the Course Unit | 77 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |