Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ETY344 | AUXILIARY TECHNOLOGIES IN ERGOTHERAPY | 6 | 4 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Rehabilitasyonun farklı alanlarında teknolojinin kullanımını ve konvansiyonel rehabilitasyona entegrasyonunun öğrenilmesi, ilgili bilgi, beceri, davranış ve tutumların kazandırılmasını amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Ergoterapiyi ilgilendiren hastalıklarda ve durumlarda elektrik-elektronik, biyomekanik, yazılım ve diğer donanımların tanıtımı, endikasyonu ve faydalarının anlatımını içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Teknolojinin rehabilitasyon gereksinimi olan bireylerde tedavi edici, rehabilitatif rolünü açıklar. 6 B (BİLİŞSEL / 6. Düzey - Oluşturma ; Açıklar) |
Teknoloji destekli uygulamaların kişinin bağımsızlığını kazanmada asistif rolü tanımlar. 1-D (DUYUŞSAL/ 1. Düzey – Olayları Anlama: Tanımlar) |
Teknoloji destekli sistemlerin rehabilitasyonda değerlendirme ve analiz amaçlı kullanımını açıklar. 6 B (BİLİŞSEL / 6. Düzey - Oluşturma; Açıklar) |
Rehabilitasyon teknolojilerinin bireyin duygusal iyilik haline katkısını gözden geçirir. 6 B (BİLİŞSEL / 6. Düzey - Oluşturma ; Gözden geçirir) |
Yenilikçi teknolojilerle donatılmış bir rehabilitasyon merkezinde çalışırken el becerilerini geliştirmeyi açıklar. 6 B (BİLİŞSEL / 6. Düzey - Oluşturma ; Açıklar) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İncelemesi, Web tabanlı araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Ders Tanıtımı, Akıllı Cihazlar ve Teknolojinin Ergoterapi Değerlendirilmesinde Kullanımı | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
2 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İncelemesi, Web tabanlı araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Yardımcı Teknolojiler Neler | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
3 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İncelemesi, Web tabanlı araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Duyu Bütünleme Tedavisinde Teknoloji Kullanımı | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
4 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İncelemesi, Web tabanlı araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Kognitif Rehabilitasyonda Teknoloji | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
5 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İncelemesi, Web tabanlı araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Atalet Sensörleri ile Hareket Analizi ve Rehabilitasyon | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
6 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İncelemesi, Web tabanlı araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Robotik Rehabilitasyon (Üst Ekstremite Robotları ve Alt Ekstremite Robotları) | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
7 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İncelemesi, Web tabanlı araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Giyilebilir Teknolojiler (Ortez ve protez teknolojileri) | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İncelemesi, Web tabanlı araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Fiziksel Aktiviteyi Geliştiren Teknolojiler | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
10 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İncelemesi, Web tabanlı araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Mobiliteye Yardımcı Teknolojiler (Ambulasyon Teknolojileri-Tekerlekli Sandalye Teknolojileri) | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
11 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İncelemesi, Web tabanlı araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Mobiliteye Yardımcı Teknolojiler (Engelli Çocuklar için Mobilite Yardımcıları) | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
12 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İncelemesi, Web tabanlı araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Uyku Bozuklukları ve Teknoloji | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
13 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İncelemesi, Web tabanlı araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Bilişim ve Eğitim Teknolojileri (Telerehabilitasyon - Mobil Uygulamalar-Özel Gereksinimli Çocuklar ve Teknoloji) | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
14 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İncelemesi, Web tabanlı araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Görme ve İşitme Yardımcı Teknolojileri - İletişim Yardımcı Cihazlar | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
15 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İncelemesi, Web tabanlı araştırma, Kaynakların İlgili Bölümleri | Ev Otomasyon Sistemleri | İnteraktif Sunum,Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Arslantaş, A., & Aydın, H. E. (Eds.). (2020). Medikal inovatif teknolojiler (ESOGÜ Yayınları no. 353). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi. |
Bumin, G. (2021). Ergoterapide aktiviteler. Hipokrat Yayıncılık. |
Bumin, G. (2021). Günlük yaşam aktiviteleri. Hipokrat Yayıncılık. |
Kayıhan, H. (2021). Sağlık ve iyi olmanın geliştirilmesinde ergoterapi. İstanbul Tıp Kitabevleri. |
Tarakcı, E., & Tarakcı, D. (2019). Rehabilitasyonda teknoloji. |
Uyanık, M., & Akyürek, G. (Eds.). (2024). Ergoterapistler için yardımcı teknoloji. Hipokrat Yayıncılık. |
Yücel, H. (Ed.). (2020). Aktivite temelli ergoterapi. Hipokrat Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He fulfills all roles required by his professional performance, integrates the entire occupational therapy process, carries out his own practices using the information on theoretical and practical occupational therapy in his field. He actively participates in the development, advancement, and promotion of occupational therapy.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He explains the basic facts, principles, processes in the subfields of occupational therapy and the methods in the field of application makes advanced analyses and evaluations.
|
5 | |||||
2 |
He uses the advanced knowledge he acquires to protect the community's health.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He studies, picks, analyzes and synthesizes theories and application models in the occupational therapy field that are supported by scientific publications and resources, with the purpose of carrying out the activities and vital roles of people and communities and determining health care needs, and plans the response.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He analyzes biological, medical, psychological, sociological and technological information within the scope of occupational therapy, synthesizes this information with information from theories about activity and participation, determines and analyzes the person's resources and constraints. Using this information, research and evidence-based solution proposals can be developed.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By critically interpreting activity and participation constraints, he chooses a professional and independent role for himself (e.g. treatment, counseling) and works in a people-centric manner by using prevention, rehabilitation, and treatment activities.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He determines the need for research on topics associated with occupational therapy practices and/or occupational therapy science, prepares related research questions, conducts independent research, and carries on lifelong learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By establishing close cooperation with the people and community, he carries out occupational therapy intervention, and works to improve community involvement by creating accessible and adaptable environments.
|
5 | |||||
2 |
He works with those receiving services and providing care, with the team members, and other stakeholders in a cooperative and interdisciplinary manner to ensure roles and participation.
|
5 | |||||
3 |
He has a computer license and foreign language proficiency adequate for use in Europe.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He considers and respects personal differences, cultural beliefs, customs, and traditions and takes into account and respects their effect on participation in roles and activities. He combines these with scientific, cultural and ethical values.
|
5 | |||||
2 |
He explains a person's daily life, production, and leisure time activities and his nature regarding his duties, and explains the connection between his performance regarding these and the connection between activities and health and wellbeing.
|
5 | |||||
3 |
He acknowledges his own responsibility in the intervention he carries out and does so according to the principles of management and quality. He takes part in the process of quality development in occupational therapy and returns information to stakeholders.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 8 | 2 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 48 | 0 | 108 |
Total Workload of the Course Unit | 108 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |