Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTY101 | ANATOMY I | 1 | 5 | 4 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET KARTAL |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İnsan vücudunun gelişimi, şekli, normal yapısı ve bütünlüğüne ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | İnsan anatomisine giriş, anatomi ile temel bilgiler, lokomotor sistem ve sinir sisteminin teorik ve uygulamalı olarak değerlendirilmesi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Alanında uzmanlaşmak için gerekli anatomi bilgisini açıklar. |
İnsan vücudundaki temel yapı ve organlar konularına ilişkin bilgiyi açıklar. |
Uzmanlık derslerinde geçen anatomi bilgisine sahip olarak diğer dersler ile paralel bir eğitimi ilişkilendirir. |
Alanıyla ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde kendisini yazılı ve sözlü olarak açıklar. |
Alanındaki mevcut bilgiyi eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla değerlendirir. |
Sahip olduğu bilgi, kavrayış ve becerileri disiplininin gerektirdiği profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında, mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartlar ile yasal çerçevelere uygun olarak, olası toplumsal, çevresel ve etik sonuçlarını dikkate alarak ilişkilendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Anatomiye Giriş, Latin Harflerinin Okunuşu, Latince İsimler ve Sıfatlar, İsim ve Sıfat Tamlamaları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
2 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Yer ve Yön Belirten Terimler, Ön Ekler, Son Ekler | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
3 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Planum’lar ve Axis’ler, Vücut Bölümleri ve Boşlukları, Kemik Genel Bilgisi | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
4 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Üst ve Alt Ekstremite Kemikleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
5 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Cranium, Columna Vertebralis, Costalar ve Sternum | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
6 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Eklem Genel Bilgisi, Eklem Tipleri, Columna Vertebralis ve Thorax Duvarı Eklemleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
7 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Üst ve Alt Ekstremite Eklemleri | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Kas Genel Bilgisi, Yüz Mimik Kasları, Boyun Kasları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
10 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Yüzeysel ve Derin Sırt Kasları, Karın Kasları, Pelvis Kasları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
11 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Üst Ekstremite Kasları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
12 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Alt Ekstremite Kasları | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
13 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Sinir Sisteminin Genel Yapısı, Medulla Spinalis | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
14 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Truncus Cerebri, Cerebrum, Cerebellum | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
15 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma, Literatür Tarama | Cranial Sinirler, Spinal Sinirler, Otonom Sinir Sistemi | Anlatım, Tartışma, Laboratuvar |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Moffat, D. B., & Mottram, R. F. (1987). Anatomy and physiology for physiotherapists. Blackwell Scientific Publications. |
SÜZEN, L. B. (2018). İnsan Anatomisine Giriş. Nobel TIP Kitabevleri. |
Yıldırım, M. (2016). Sağlık yüksek okulları için resimli insan anatomisi. Nobel Tıp Kitabevleri. |
Arifoğlu Y. (2017). Her Yönüyle Anatomi. İstanbul Tıp Kitabevleri. |
Netter, F. H. (2017). Atlas of Human Anatomy, Professional Edition: including NetterReference. com Access with Full Downloadable Image Bank. Elsevier Health Sciences. |
Yıldırım, M. (2007). İnsan anatomisi. Nobel Tıp Kitabevleri. |
Agur M.R., Dalley A.F.(2020).MOORE Temel Klinik Anatomisi.ANKARA NOBEL TIP KİTAPEVLERİ |
Özbağ D.(2021) 'İNSAN' ANATOMİ. İSTANBUL TIP KİTAPEVLERİ |
Şahin B. (2019) Sağlık Bilimleri için Resimli TEMEL ANATOMİ.İSTANBUL TIP KİTAPEVLERİ |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He fulfills all roles required by his professional performance, integrates the entire occupational therapy process, carries out his own practices using the information on theoretical and practical occupational therapy in his field. He actively participates in the development, advancement, and promotion of occupational therapy.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He explains the basic facts, principles, processes in the subfields of occupational therapy and the methods in the field of application makes advanced analyses and evaluations.
|
3 | |||||
2 |
He uses the advanced knowledge he acquires to protect the community's health.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He studies, picks, analyzes and synthesizes theories and application models in the occupational therapy field that are supported by scientific publications and resources, with the purpose of carrying out the activities and vital roles of people and communities and determining health care needs, and plans the response.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He analyzes biological, medical, psychological, sociological and technological information within the scope of occupational therapy, synthesizes this information with information from theories about activity and participation, determines and analyzes the person's resources and constraints. Using this information, research and evidence-based solution proposals can be developed.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By critically interpreting activity and participation constraints, he chooses a professional and independent role for himself (e.g. treatment, counseling) and works in a people-centric manner by using prevention, rehabilitation, and treatment activities.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He determines the need for research on topics associated with occupational therapy practices and/or occupational therapy science, prepares related research questions, conducts independent research, and carries on lifelong learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By establishing close cooperation with the people and community, he carries out occupational therapy intervention, and works to improve community involvement by creating accessible and adaptable environments.
|
4 | |||||
2 |
He works with those receiving services and providing care, with the team members, and other stakeholders in a cooperative and interdisciplinary manner to ensure roles and participation.
|
5 | |||||
3 |
He has a computer license and foreign language proficiency adequate for use in Europe.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He considers and respects personal differences, cultural beliefs, customs, and traditions and takes into account and respects their effect on participation in roles and activities. He combines these with scientific, cultural and ethical values.
|
3 | |||||
2 |
He explains a person's daily life, production, and leisure time activities and his nature regarding his duties, and explains the connection between his performance regarding these and the connection between activities and health and wellbeing.
|
3 | |||||
3 |
He acknowledges his own responsibility in the intervention he carries out and does so according to the principles of management and quality. He takes part in the process of quality development in occupational therapy and returns information to stakeholders.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 3 | 36 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |