TR EN

PROSTHETICS, ORTHOTICS AND REHABILITATION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FTY306 PROSTHETICS, ORTHOTICS AND REHABILITATION 6 4 3 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. TUBA YILDIZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Ortezler, kullanılan materyalin seçimi, ortez tipleri ve özellikleri, engel durumlarına uygun ortez seçimi ve kullanımı, günlük yaşam aktiviteleri (GYA) kapsamında ortez kullanımı ve mobilitenin artırılması, protezlerin temel prensipleri ve amputasyonun fizyolojik ve psikolojik etkileri ve rehabilitasyon işlemlerini anlamaya ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Üst, alt ekstremite ve gövde ortezleri, Farklı deformitelere ve patolojik problemlere göre uygun ortezin seçimi, Ortezlerin indikasyonları günlük yaşamda (GYA) kullanım alanları, Ortez rehabilitasyonu, Alt ve üst ekstremite protezleri, Farklı protez tiplerine ve ampütasyon seviyesine göre uygun protez parçalarının seçimi, Ampute rehabilitasyonu ve günlük yaşam aktiviteleri (GYA).

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Protezi oluşturan parçaları ve üretim süreçlerini açıklar.
Ampute veya konjenital ekstremite noksanlığı olan hasta için uygun protezi seçer.
Amputelerde uygun tedavi programını uygular.
Protez endikasyonu olan hastalarda rehabilitasyon evrelerine göre gerekli değerlendirmeleri uygular.
Protez kullanan hastalarda protezin uyumunu, gerekli biyomekaniksel ayarlamaları ve sonuçlarını karşılaştırır.
Ortez endikasyonu olan hastalarda uygulama öncesi ve sonrası gerekli değerlendirmeleri uygular.
Ortez kullanan hastalarda ortezin uyumunu ve modifikasyon gerekliliğini açıklar.
Ortezin etkinliğini artıracak tedavi programını uygular.
Ortez ve protez alanındaki güncel teknolojik gelişmelerin takip edilmesinin önemini açıklar.
Ortez ve protez uygulamaları ile olası komplikasyonları ilişkilendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Amputasyon ve Protez Alanı ile İlgili Temel Kavramlar - Amputasyon Seviyeleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
2 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Protez Ayaklar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Parsiyal Ayak ve Syme Amputasyonları ve Protez Uygulamaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Transtibial ve Diz Dezartikülasyon Amputasyonları ve Protez Uygulamaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Transfemoral Amputasyonlar, Kalça Dezartikülasyon, Hemipelvektomi Amputasyonu ve Protez Uygulamaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Konjenital Ekstremite Anomalileri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Üst Ekstremite Amputasyon Seviyeleri ve Protez Uygulamaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Alt Ekstremite Ampute Rehabilitasyonu, Evreleri, Uygun Fizyoterapi Yaklaşımları ve Protez ile Eğitim Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Üst Ekstremite Ampute Rehabilitasyonu, Evreleri, Uygun Fizyoterapi Yaklaşımları ve Protez ile Eğitim Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Orteze Giriş, Ortez Kullanım Amaçları, Temel Kullanım Alanlarına Yönelik Örnekler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Ayağın Patomekaniği, Sık Görülen Deformiteler, Ayağın ve Ayakbileğinin Ortezlenmesinde Temel Prensipler, Dizin Mekanik ve Travmatik Patolojilerinde Ortotoik Yaklaşım Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Uzun Yürüme Ortezlerinin Endikasyonları, Yaygın Ortez Uygulamaları, Sorunların Giderilmesi, Özel Mobilite Ortezleri, Doğuştan Kalça Çıkığının Klinik Özellikleri, Belirtiler ve Ortezleme Tedavisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Spinal Bölge Patolojileri, Sınıflandırılması, Klinik Özellikleri, Spinal Ortezleme Prensipleri Boyunda Sık Görülen Patolojiler ve Ortotik Yaklaşımlar, Spinal Deformite ve Patoloji Ortezleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Üst Ekstremite Patolojileri ve Ortezleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Şener G, Erbahçeci F. (2001). Protez ve Rehabilitasyonu. Ankara: Pelikan Yayıncılık.
Browker JH, Michael JW. (1992). Atlas of Limb Prosthetics. London: Mosby Year Book, St. Louis.
May BJ. (1996). Amputations and Prosthetics: a case study approach? Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
Lusardi M.M., Nielsen C.C. (2007). Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation. St. Louis : Saunders.
Uygur F.S. (1992). Ayak Deformite ve Ortezleri. Ankara: H.Ü. Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları.
Hunter J.M., Schneider L.H., Mackin E.J. (2011). Rehabilitation of the Hand, Surgery and Therapy. Toronto: Mosby Company.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He fulfills all roles required by his professional performance, integrates the entire occupational therapy process, carries out his own practices using the information on theoretical and practical occupational therapy in his field. He actively participates in the development, advancement, and promotion of occupational therapy.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He explains the basic facts, principles, processes in the subfields of occupational therapy and the methods in the field of application makes advanced analyses and evaluations.
4
2
He uses the advanced knowledge he acquires to protect the community's health.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He studies, picks, analyzes and synthesizes theories and application models in the occupational therapy field that are supported by scientific publications and resources, with the purpose of carrying out the activities and vital roles of people and communities and determining health care needs, and plans the response.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He analyzes biological, medical, psychological, sociological and technological information within the scope of occupational therapy, synthesizes this information with information from theories about activity and participation, determines and analyzes the person's resources and constraints. Using this information, research and evidence-based solution proposals can be developed.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By critically interpreting activity and participation constraints, he chooses a professional and independent role for himself (e.g. treatment, counseling) and works in a people-centric manner by using prevention, rehabilitation, and treatment activities.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He determines the need for research on topics associated with occupational therapy practices and/or occupational therapy science, prepares related research questions, conducts independent research, and carries on lifelong learning.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By establishing close cooperation with the people and community, he carries out occupational therapy intervention, and works to improve community involvement by creating accessible and adaptable environments.
3
2
He works with those receiving services and providing care, with the team members, and other stakeholders in a cooperative and interdisciplinary manner to ensure roles and participation.
5
3
He has a computer license and foreign language proficiency adequate for use in Europe.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He considers and respects personal differences, cultural beliefs, customs, and traditions and takes into account and respects their effect on participation in roles and activities. He combines these with scientific, cultural and ethical values.
3
2
He explains a person's daily life, production, and leisure time activities and his nature regarding his duties, and explains the connection between his performance regarding these and the connection between activities and health and wellbeing.
3
3
He acknowledges his own responsibility in the intervention he carries out and does so according to the principles of management and quality. He takes part in the process of quality development in occupational therapy and returns information to stakeholders.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 1 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 1 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 38 0 80
Total Workload of the Course Unit 80
Workload (h) / 25.5 3,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0