Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
HEY143 |
HISTORY AND ETHICS OF NURSING |
1 |
2 |
2 |
7 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. AYŞE MÜCELLA SOYDAN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Geçmişten günümüze Hemşirelik mesleğinin gelişim süreci ve etik ilkelere ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmıştır. |
Contents of the Course Unit: |
Hemşireliğin Tarihsel Gelişimi, İlk Çağlarda Hasta Bakımı,Orta Çağda Hasta Bakımı, Yeni Çağda Hasta Bakımı, Yakın Çağda Hasta Bakımı, Florence Nightingale ve Modern Hemşirelik, Florence Nightingale ve Modern Hemşirelik, Türkiye'de Hemşirelik, Hemşirelik Okulları, Türkiye'de Hemşirelik Eğitimi ve Gelişimi, Hemşireliğin Felsefesi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Modern hemşireliğin kuruluşunu açıklar. |
İlk çağlardan günümüze kadar hasta bakım işlevlerini açıklar. |
Hemşireliğin meslekleşme sürecini gözden geçirir. |
Mesleğin geçmişi ile geleceği arasındaki bağlantıları ana hatlarıyla belirtir. |
Hemşirelik mesleğinde ahlak-etik-deontoloji kavramlarını açıklar. |
Meslek etiğinin önemini açıklar. |
Yasal sorumlulukları açıklar. |
Etik kurulların organizasyonunu gözden geçirir. |
Sağlıkta hak kavramını değerlendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Bireysel araştırma |
MESLEK TARİHİ VE ETİK EĞİTİMİNİN AMAÇ VE HEDEFLERİ, TEMEL KAVRAMLAR VE KAZANIMLAR |
Anlatım, Beyin fırtınası |
2 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
İLKÇAĞLARDA SAĞLIK BAKIM UYGULAMALARI |
Anlatım, Beyin fırtınası |
3 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
ORTAÇAĞ VE DİNLERİN SAĞLIK BAKIM UYGULAMALARINA ETKİSİ |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
FLORENCE NİGHTİNGALE VE HEMŞİRELİĞE ETKİLERİ |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
TÜRKİYE'DE HEMŞİRELİĞİN GELİŞİMİ |
Anlatım, Beyin fırtınası |
6 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
BAŞLANGIÇTAN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE'DE HEMŞİRELİK EĞİTİMİ |
Anlatım, Beyin fırtınası |
7 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
TÜRKİYE'DE VE DÜNYADA ÖNCÜ HEMŞİRELER |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür tarama |
ULUSAL VE ULUSLARARASI HEMŞİRELİK KURULUŞLARI |
Anlatım, Beyin fırtınası |
10 |
Literatür tarama |
HEMŞİRELİK VE MESLEK ÖZELLİĞİ |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür tarama |
AHLAK ETİK VE DEONTOLOJİ KAVRAMLARI |
Anlatım, Beyin fırtınası |
12 |
Literatür tarama |
ICN, ANA HEMŞİRELİK ETİK KODLARI |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
THD NE GÖRE HEMŞİRELER İÇİN ETİK İLKE VE SORUMLULUKLAR |
Anlatım, Beyin fırtınası |
14 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
ETİK UYGULAMA ALANLARI |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Literatür tarama, Bireysel araştırma |
TEMEL HUKUKİ KAVRAMLAR VE HEMŞİRELİKLE İLGİLİ YASAL DÜZENLEMELER |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Burkhardt, M. A., Natkaniel, A. K. (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik. Çev. Ed.: Ş. E. Alpar, N. Bahçecik, Ü. Karabacak. İstanbul: Tıp Kitabevi. |
Özden, M. (2013). Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi. Ankara: Ayrıntı Basımevi. |
Şentürk, E. S. (2011). Hemşirelik Tarihi. İstanbul: Nobel Matbaacılık |
Şentürk, E. S. (2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Matbaacılık. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Believes in the philosophy of holistic health care.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Plans, implements, evaluates, and records checks protective, developer, treatment and level of rehabilitative evidence-based nursing care.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Takes responsibility of issues related to person/family/community health.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sustains learning with the awareness lifelong learning.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Cooperates as a member of the interdisciplinary health care team.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Behaves appropriately with legal regulations, social and professional values, ethics and principles.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Performs the role of providing collaboration and communication, as a practitioner, educator, researcher, administrator, advocate, consultant, quality improvement.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
10 |
2 |
20 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
14 |
2 |
28 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
2 |
28 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
8 |
2 |
16 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
90 |
0 |
178 |
|
Total Workload of the Course Unit |
178 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
7 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
7,0 |
|