Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HEY143 | HEMŞİRELİK TARİHİ VE ETİK | 1 | 2 | 2 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. AYŞE MÜCELLA SOYDAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Geçmişten günümüze Hemşirelik mesleğinin gelişim sürecinin gözden geçirilmesi ve etik ilkelere ilişkin bilgi kazandırmak amaçlanmıştır. |
İçerik: | Hemşireliğin Tarihsel Gelişimi, İlk Çağlarda Hasta Bakımı,Orta Çağda Hasta Bakımı, Yeni Çağda Hasta Bakımı, Yakın Çağda Hasta Bakımı, Florence Nightingale ve Modern Hemşirelik, Florence Nightingale ve Modern Hemşirelik, Türkiye'de Hemşirelik, Hemşirelik Okulları, Türkiye'de Hemşirelik Eğitimi ve Gelişimi, Hemşireliğin Felsefesi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Modern hemşireliğin kuruluşunu açıklar. |
İlk çağlardan günümüze kadar hasta bakım işlevlerini açıklar. |
Hemşireliğin meslekleşme sürecini inceler. |
Mesleğin geçmişi ile geleceği arasında bağlantı kurar. |
Hemşirelik mesleğinde ahlak-etik-deontoloji kavramlarını açıklar. |
Meslek etiğinin önemini açıklar. |
Yasal sorumlulukları açıklar. |
Etik kurulların organizasyonunu inceler. |
Sağlıkta hak kavramını değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | MESLEK TARİHİ VE ETİK EĞİTİMİNİN AMAÇ VE HEDEFLERİ, TEMEL KAVRAMLAR VE KAZANIMLAR | Anlatım, Beyin fırtınası |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | İLKÇAĞLARDA SAĞLIK BAKIM UYGULAMALARI | Anlatım, Beyin fırtınası |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | ORTAÇAĞ VE DİNLERİN SAĞLIK BAKIM UYGULAMALARINA ETKİSİ | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | FLORENCE NİGHTİNGALE VE HEMŞİRELİĞE ETKİLERİ | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | TÜRKİYE'DE HEMŞİRELİĞİN GELİŞİMİ | Anlatım, Beyin fırtınası |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | BAŞLANGIÇTAN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE'DE HEMŞİRELİK EĞİTİMİ | Anlatım, Beyin fırtınası |
7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | TÜRKİYE'DE VE DÜNYADA ÖNCÜ HEMŞİRELER | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | ULUSAL VE ULUSLARARASI HEMŞİRELİK KURULUŞLARI | Anlatım, Beyin fırtınası |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | HEMŞİRELİK VE MESLEK ÖZELLİĞİ | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | AHLAK ETİK VE DEONTOLOJİ KAVRAMLARI | Anlatım, Beyin fırtınası |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | ICN, ANA HEMŞİRELİK ETİK KODLARI | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | THD NE GÖRE HEMŞİRELER İÇİN ETİK İLKE VE SORUMLULUKLAR | Anlatım, Beyin fırtınası |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | ETİK UYGULAMA ALANLARI | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür tarama, Bireysel araştırma | TEMEL HUKUKİ KAVRAMLAR VE HEMŞİRELİKLE İLGİLİ YASAL DÜZENLEMELER | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Özden, M. (2013). Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi. Ankara: Ayrıntı Basımevi. |
Şentürk, E. S. (2011). Hemşirelik Tarihi. İstanbul: Nobel Matbaacılık. |
Burkhardt, M.A., Natkaniel, A.K. (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik. Çev.Ed.:Ş.E. Alpar, Bahçecik, N., Karabacak, Ü., İstanbul Tıp Kitabevi. |
Şentürk, E. S.(2012). Meslek Olarak Hemşirelik ve Hemşirelikte Etik İlkeler. İstanbul: Nobel Matbaacılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bütüncül sağlık bakım felsefesine inanır.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Koruyucu, geliştirici, tedavi ve rehabilite edici düzeyde hemşirelik bakımını kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir, denetler ve kaydeder.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Birey/aile/toplum sağlığı ile ilgili konularda sorumluluk alır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile öğrenmeyi sürdürür.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Toplumsal ve mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır.
|
||||||
2 |
Uygulayıcı, eğitici, araştırıcı, yönetici, savunucu, danışman, kalite geliştirme, işbirliği yapma ve iletişimi sağlama rollerini gerçekleştirir.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 10 | 2 | 20 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 14 | 2 | 28 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 8 | 2 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 90 | 0 | 178 |
Genel Toplam | 178 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |