TR EN

DEVELOPMENT AND EDUCATION IN EARLY CHILDHOOD PERIOD PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY241E DEVELOPMENT AND EDUCATION IN EARLY CHILDHOOD PERIOD 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi HINA ZAHOOR
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Erken çocukluk ve okul döneminde bilişsel gelişim,dil gelişimi, fiziksel gelişim, motor gelişim ve eğitim ile ilgili temel kavram ve terimlerle bunları açıklayan kuramlara ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Erken çocukluk ve okul döneminde bilişsel gelişim, dil gelişimi, fiziksel gelişim, motor gelişim ile ilgili kavram ve kuramlar

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bilişsel gelişimi etkileyen etmenleri sıralar.
Yaşlara göre bilişsel gelişim basamaklarını açıklar.
Zekâyı tanımlar ve zekânın ölçülmesiyle ilgili yöntemleri açıklar.
Bilişsel gelişim süreçlerini ve bu süreçlerde nelerin etkili olduğunu özetler.
Dil ve ilişkili kavramları açıklar.
Yaşa göre dil gelişim basamaklarını sıralar.
Dil gelişimini etkileyen etmenleri açıklar.
Dil gelişimini destekleyen yöntem ve yaklaşımlarını açıklar.
Tek dilli ve iki dilli gelişim gösteren çocukların özelliklerini açıklar.
Erken çocukluk dönemindeki fiziksel ve bilişsel değişimleri ve dil gelişimini tanımlar.
Motor gelişim ile ilgili temel kavramları açıklar.
Motor gelişimini etkileyen etmenleri sıralar.
İnce ve kaba motor gelişimi açıklar.
Yaşlara göre motor gelişimi basamaklarını açıklar.
Motor gelişimin diğer gelişim alanları ile ilişkilendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Erken çocukluk ve okul dönemi ile ilgili temel konu ve kavramlar ve ilgili teorilere genel bir bakış Anlatım
2 Bireysel araştırma Erken çocukluk ve okul döneminde fiziksel gelişim ve büyüme Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
3 Bireysel araştırma Erken çocukluk ve okul döneminde fiziksel gelişim ve büyüme Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
4 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme Erken çocukluk ve okul döneminde motor gelişim Anlatım, Tartışma
5 Literatür tarama Erken çocukluk ve okul döneminde duyusal gelişim Anlatım, Tartışma
6 Literatür tarama Erken çocukluk ve okul döneminde duyusal gelişim Anlatım, Tartışma
7 Literatür tarama Erken çocukluk ve okul döneminde sosyal gelişim ve kişilik gelişimi Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Erken çocukluk ve okul döneminde sosyal gelişim ve kişilik gelişimi Anlatım, Tartışma
10 Literatür tarama Erken çocukluk ve okul döneminde ahlak gelişimi Anlatım, Tartışma
11 Literatür tarama Erken çocukluk ve okul döneminde ahlak gelişimi Anlatım, Tartışma
12 Literatür tarama Erken çocukluk ve okul döneminde ahlak gelişimi Anlatım, Tartışma
13 Literatür tarama Erken çocukluk ve okul döneminde cinsel gelişim Anlatım, Tartışma
14 Literatür tarama Erken çocukluk ve okul döneminde cinsel gelişim Anlatım, Tartışma
15 Literatür tarama Erken çocukluk ve okul döneminde cinsel gelişim Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Akman, A., Ertürk, G., Deniz, A., Dönmezer, İ., Ogelman, H. G., & Veziroğlu, M. (2012). Erken çocukluk döneminde gelişim. Ankara: Pegem Yayınları.
Deniz, M. E. (2016)Erken Çocukluk Döneminde Gelişim. Ankara: Maya Akademi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 40
Ödev Değerlendirme 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 3 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
4
2
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
5
3
To be able to understand and manage the activities for the development of the employees under his/her responsibility within the framework of a project.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
5
2
Ability to identify learning needs and direct learning.
4
3
Developing a positive attitude towards lifelong learning
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and solutions to the problems verbally and in writing.
5
2
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
5
3
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
4
4
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
4
5
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
5
2
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 5 3 15
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 10 1 10
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 3 3 9
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 63 0 150
Total Workload of the Course Unit 150
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0