Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
CGY245E | EARLY INTERVENTION APPROACHES AND DEVELOPMENTAL RISKS | 3 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Erken Müdahale İle İlgili Tanım ve Kavramlar,Erken Müdahale Programlarının Amaçları,Erken Müdahalede Hedef Kitle,Gelişimsel Risk Faktörleri,Erken Müdahalede Gelişimsel Triaj (gelişimsel öncelikler),Erken Müdahale Modelleri,Erken Müdahalede İşbirliği,Erken Müdahalede Geçiş ve Dahil Olma, Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahale Yaklaşımlarına ilişkin bilgilerin ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Erken Müdahale İle İlgili Tanım ve Kavramlar - Erken Müdahale Programlarının Amaçları - Erken Müdahalede Hedef Kitle - Gelişimsel Risk Faktörleri - Erken Müdahalede Gelişimsel Triaj (gelişimsel öncelikler) - Erken Müdahale Modelleri - Erken Müdahalede İşbirliği - Erken Müdahalede Geçiş ve Dahil Olma - Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahale Yaklaşımları - Erken Müdahale Programı Geliştirme ve Yaklaşımlar |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Erken müdahale ile ilgili tanım ve kavramları açıklar. |
Erken müdahale programlarının amaçlarını özetler. |
Gelişimsel risk faktörlerini ve koruyucu faktörleri sıralar. |
Risk ve koruyucu faktörleri dikkate alarak vaka örnekleri üzerinden erken müdahale programı üretir. |
Erken müdahalede gelişimsel öncelikleri analiz eder. |
Dünyadaki ve Türkiyedeki erken müdahale yaklaşımlarını karşılaştırır. |
Erken müdahalede yeni eğilimleri açıklar. |
Erken müdahale ve risk faktörleri ile ilgili çalışmaları inceler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, web tabanlı öğrenme | Erken Müdahale İle İlgili Tanım ve Kavramlar | Anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
2 | Literatür tarama, web tabanlı öğrenme | Erken Müdahale Programlarının Amaçları | Anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
3 | Literatür tarama, web tabanlı öğrenme | Erken Müdahalede Hedef Kitle | Anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
4 | Literatür tarama, web tabanlı öğrenme | Gelişimsel Risk Faktörleri | Anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
5 | Literatür tarama, web tabanlı öğrenme | Erken Müdahalede Gelişimsel Triaj (gelişimsel öncelikler) | Anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
6 | Literatür tarama, web tabanlı öğrenme | Erken Müdahale Modelleri | Anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
7 | Literatür tarama, web tabanlı öğrenme | Erken Müdahale Modelleri | Anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, web tabanlı öğrenme | Erken Müdahalede İşbirliği | Anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
10 | Literatür tarama, web tabanlı öğrenme | Erken Müdahalede Geçiş ve Dahil Olma | Anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
11 | Literatür tarama, web tabanlı öğrenme | Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahale Yaklaşımları | Anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
12 | Literatür tarama, web tabanlı öğrenme | Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahale Yaklaşımları | Anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
13 | Literatür tarama, web tabanlı öğrenme | Dünyada ve Türkiye’de Erken Müdahale Yaklaşımları | Anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
14 | Literatür tarama, web tabanlı öğrenme | Erken Müdahale Programı Geliştirme ve Yaklaşımlar | Anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
15 | Literatür tarama, web tabanlı öğrenme | Erken Müdahale Programı Geliştirme ve Yaklaşımlar | Anlatım, tartışma, beyin fırtınası |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Crawford, M.J. Her Gün Erken Müdahale. Ankara: Nobel. |
Stile, S., & Hudson, B. (1993). Early Intervention with children who are gifted. In DEC Reccomended practices: Indicators of Quality in Programs for Infants and Young Children with Special Needs and Their Families (pp. 127-139). Pittsburgh, PA: Division of Early Childhood, Council for Exceptional Children. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 3 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
|
3 | |||||
2 |
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
|
4 | |||||
3 |
To be able to understand and manage the activities for the development of the employees under his/her responsibility within the framework of a project.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
|
4 | |||||
2 |
Ability to identify learning needs and direct learning.
|
4 | |||||
3 |
Developing a positive attitude towards lifelong learning
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and solutions to the problems verbally and in writing.
|
3 | |||||
2 |
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
|
4 | |||||
3 |
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
|
5 | |||||
4 |
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
|
4 | |||||
5 |
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
|
4 | |||||
2 |
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 14 | 1 | 14 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 59 | 0 | 129 |
Total Workload of the Course Unit | 129 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |