Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MAT114 | MATHEMATICS | 2 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. MUSTAFA ÇANAKÇIOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BEDİA MERİH ÖZÇETİN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilere matematikle ilgili temel kavramları hakkında bilgi verilmesi ve matematiğin öneminin ve analitik düşünce kavramının öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders, doğal sayılar kümesi, tamsayılar kümesi, rasyonel sayılar kümesi, gerçel sayılar kümesi ve özellikleri, İkinci dereceden denklem ve eşitsizlikler, doğrunun analitik incelenmesi, çemberin analitik incelenmesi ve ilgili uygulamalar, fonksiyon kavramı, polinomlar, rasyonel fonksiyonlar, trigonometrik fonksiyonlar, hiperbolik fonksiyonlar, üstel ve logaritmik fonksiyonlar ve bunların terslerinden oluşan elemanter fonksiyonlar, fonksiyonların grafikleri, Tümevarım ilkesi, toplam ve çarpım sembolü özellikleri, dizi ve serilerle ilgili temel kavramlar, karmaşık sayılar ve özellikleri konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ekonomik problemlerin matematiksel modellerini kurar. |
Matematiksel kullanım ve iktisadi çözümleme arasındaki bağlantıyı değerlendirir. |
Matematik teknikleri iktisadi problemlere uygular. |
İktisat uygulamaları için gerekli değişkenleri analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Kümeler ve Küme İşlemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
2 | Kitap okuma | Sayı Kümeleri, Aralık Kavramı, Mutlak Değer | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
3 | Kitap okuma | Polinom Fonksiyonunun Tanımı, Birinci Dereceden Polinom Fonksiyonlarının İncelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
4 | Kitap okuma | İkinci Dereceden Polinom Fonksiyonlarının İncelenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
5 | Kitap okuma | Birinci Dereceden ve İkinci Dereceden Eşitsizliklerin Çözümü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
6 | Kitap okuma | Üstel ve Logaritmik Fonksiyonlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
7 | Kitap okuma | Üstel ve Logaritmik Fonksiyonların Uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Limit ve Süreklilik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
10 | Kitap okuma | Türev Kavramı ve Türevin Uygulamaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
11 | Kitap okuma | Matrisler ve Matris Üzerinde Yapılan İşlemler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
12 | Kitap okuma | Doğrusal Denklem Sistemlerinin Çözümü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
13 | Kitap okuma | Çok Değişkenli Fonksiyonlar, Kısmi Türev | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
14 | Kitap okuma | Türev Piyasa Dengesi, Başabaş Analizi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
15 | Kitap okuma | Marjinal Analiz ve Esneklik | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
1.Mehmet PEKKAYA, İşletme ve İktisat için Genel Matematik ve Matematiksel Yöntemler, Ekin Basım Yayın, İstanbul 2014. |
2.Keith DEVLIN, Introduction to Mathematical Thinking, First Published, CA July 2012. |
3.Prof. Dr. Sinan Çevik, Öğr. Gör. Engin Bozacı, Genel Matematik I, 7. Basım, Nobel, 2012 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Learns the basic information about electronic commerce.
|
4 | |||||
2 |
Gains awareness about project and risk management skills and the importance of entrepreneurship, innovation and sustainable development.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follows new generation marketing strategies by learning digital marketing.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Correctly relates the relationship between electronic commerce and information and communication technologies.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies the knowledge and skills related to the field, taking into account its social and ethical responsibilities.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Researches developments in science and technology and understands the importance of constantly renewing themselves adopting lifelong learning as a principle.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains skills in web and graphic design.
|
5 | |||||
2 |
Has the ability to produce innovative works by learning to use digital tools effectively.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the developments in the world from an intellectual perspective in the light of the joint faculty courses taken.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyzes the current e-commerce environment.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 153 |
Total Workload of the Course Unit | 153 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |