Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ELT102 | MANAGEMENT AND ORGANISATION | 2 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. MUSTAFA ÇANAKÇIOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ÖZGE TURHAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; Öğrencilere yönetim ve organizasyon hakkında temel bilgilerin verilmesi ve yönetim kuram ve fonksiyonlarının öğretilmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, yönetimin tanımı ve yöneticilik hakkında temel bilgiler, yöneticilik ve liderlik arasındaki farklar, yönetimin tarihi geçmişi, yönetim kuramlarıdır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yönetim kavramlarını açıklar. |
Bir yöneticinin neleri nasıl planlayacağı, uygulayacağı ve denetleyeceğini analiz eder. |
Yönetim sürecini tanımlar. |
Yönetim ve organizasyon konusunda teorik ve pratik bilgileri karşılaştırır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynak Kitap-Ders Notu Okuma | Yönetim bilimi ile ilgili genel açıklamalar, yönetici kavramı ve yöneticilerin özellikleri. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap-Ders Notu Okuma | Planlama fonksiyonu, planlama araçları, planlama süreci ve planlamanın yararları. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap-Ders Notu Okuma | Örgütleme fonksiyonu, organizasyon ilkeleri, bölümlere ayırma. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Kitap-Ders Notu Okuma | Yetki, güç, merkezileşme ve merkezileşmeme kavramları. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap-Ders Notu Okuma | Yürütme fonksiyonu liderlik ve iletişim. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Kitap-Ders Notu Okuma | Motivasyon, işletme içi gruplar. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Kitap-Ders Notu Okuma | Koordinasyon fonksiyonu, koordinasyon ilkeleri. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap-Ders Notu Okuma | Denetim fonksiyonu, denetim araçları, denetim ilkeleri. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap-Ders Notu Okuma | Stratejik yönetim, stratejik planlama | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap-Ders Notu Okuma | Strateji, taktik ve politika. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap-Ders Notu Okuma | Yönetim biliminin güncel konuları, toplam kalite yönetimi, öğrenen organizasyonlar, yeni ekonomi. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Kitap-Ders Notu Okuma | Değişim mühendisliği, kıyaslama (benchmarking) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Kitap-Ders Notu Okuma | Dış kaynaktan yararlanma-(outsourcing), yalın organizasyonlar. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Bütün kaynakların tekrarı | Genel tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Prof.Dr.Tamer Koçel, İşletme Yöneticiliği,Beta Yayınları,13 ncü Baskı,İstanbul,2013. |
Richard Daft, Management, 3. Baskı, Furt Worth 1994 |
Erol Eren, Yönetim ve Organizasyon, İstanbul: Beta Yayıncılık,2015. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Learns the basic information about electronic commerce.
|
2 | |||||
2 |
Gains awareness about project and risk management skills and the importance of entrepreneurship, innovation and sustainable development.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follows new generation marketing strategies by learning digital marketing.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Correctly relates the relationship between electronic commerce and information and communication technologies.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies the knowledge and skills related to the field, taking into account its social and ethical responsibilities.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Researches developments in science and technology and understands the importance of constantly renewing themselves adopting lifelong learning as a principle.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains skills in web and graphic design.
|
0 | |||||
2 |
Has the ability to produce innovative works by learning to use digital tools effectively.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the developments in the world from an intellectual perspective in the light of the joint faculty courses taken.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyzes the current e-commerce environment.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 7 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 180 |
Total Workload of the Course Unit | 180 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |