TR EN

SCIENTIFIC RESEARCH METHODS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS116 SCIENTIFIC RESEARCH METHODS 2 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; öğrencilerin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak ve etik değerleri gözeterek, araştırma yapma beceri ve yetkinliğine sahip olmasını sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini; bilim, kuram ve araştırma ilişkisi, bilimsel araştırmanın tasarım ve gerçekleştirilmesinden raporlaştırılmasına dair süreçlerin nasıl gerçekleştirildiği yer almaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bilimsel araştırmalarda temel kavramlar
Araştırma ve araştırma türleri
Ölçme ve ölçek türleri
Örnekleme
Bilimsel araştırmalarda veri
Verilerin çözümlenmesi
Nicel ve nitel veri analizi

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Bilimsel araştırmada temel kavramlar Anlatım, soru cevap, tartışma,
2 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Bilimin özellikleri Anlatım, soru cevap, tartışma
3 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Bilimsel Araştırmanın gelişmesi Anlatım, soru cevap, tartışma
4 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Araştırma Yöntemleri Anlatım, soru cevap, tartışma
5 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Araştırma Yöntemleri Anlatım, soru cevap, tartışma
6 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Araştırma Tasarım ve Süreci Anlatım, soru cevap, tartışma
7 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Nicel Araştırmalarda veri toplama Anlatım, soru cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Nitel Araştırmalarda veri toplama Anlatım, soru cevap, tartışma
10 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Örneklem alma teknikleri Anlatım, soru cevap, tartışma
11 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Anket hazırlama Anlatım, soru cevap, tartışma
12 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Veri analizi Anlatım, soru cevap, tartışma
13 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Bilimsel Yazım (ödev,araştırma raporu,makale) Bilimsel Araştırmalarda referans verme Anlatım, soru cevap, tartışma
14 Referans verilen kitaplardan ilgili Bölümün Okunması Araştırma ve Etik Anlatım, soru cevap, tartışma
15 - Dersin değerlendirilmesi Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kozak, Metin (2018). Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri, 4. Baskı, Ankara.:Detay Yayıncılık.
Bilim Etiği Komitesi (2002). Bilimsel Araştırmada Etik Sorunlar, Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayını.
Aziz, Aysel (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri, 7. Baskı, Ankara: Nobel Yayınları,.
Day, Robert (1996). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? Çev. Gülay Aşkar Altay, Ankara: TUBİTAK Yayını.
Balcı, Ali (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, Genişletilmiş 10. Baskı, Ankara: Pegem Akademi Yayını.
Ortak Yapıt (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 3. Baskı, Ed. Kaan Böke, İstanbul: Alfa Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define basic concepts about gastronomy.
0
2
Interpret the basic concepts, areas and approaches related to the field.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Relate the information and facts about the field to the fields of social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
2
2
Compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Categorize food hygiene and safety into accepted standards and practices.
0
2
Prepare the technical infrastructure and contents of kitchen activities.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
0
2
Collaborate with shareholders in the field to bring new ideas, products to the market.
2
3
Integrate basic kitchen techniques and product preparation principles into today's technology.
0
4
Plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Calculate costs in the food and beverage field.
0
2
Carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in food and beverage business.
0
3
Organizes participation to national and international competitions and fairs in its field.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine developments, changes and innovations in the field by accepting the lifelong learning as a principle.
1
2
Find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express their ideas using presentation and communication techniques in deliberate and verbal ways.
1
2
Organize activities related to the field.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Interpret ethical values and legal regulations related to their profession in the direction of the substances in the legislation.
0
2
Design social and social projects in his / her field using historical, cultural and geographical riches.
1
3
Perform scientific researches using knowledge and skills related to his field.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 1 13
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 5 5
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 3 15
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 102
Total Workload of the Course Unit 102
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0