TR EN

COGNITIVE PSYCHOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSY325 COGNITIVE PSYCHOLOGY 5 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞEN FİLAZOĞLU ÇOKLUK
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. NURHAN FISTIKCI
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı psikoloji bölümü öğrencilerine 1 dönem boyunca; bilişsel psikoloji kuramının tanıtılması; diğer yaklaşımlarla karşılaştırılmasıdır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; "Bilişsel yaklaşımının tanıtılması, bilişsel yaklaşımın temsilcileri, insan doğasına bakış açısı, temel kavramalar, zihinsel süreçler, zihnin işeyişi, bilişsel modeller , algı, dikkat, bellek ve dil gibi kavramların işlenmesi.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Zihnin işleyişini açıklar. (explain) (Bloom’s 2)
Farklı yaklaşımları kullanarak vaka formülleştirmesi yapabilecek sınırlı düzeyde içgörü geliştirir. (develop) (Bloom’s 3)
Bilişsel teoriyi diğer teorilerle karşılaştırır. (compare) (Bloom’s 4)
Bilişsel modelleri birbirinden ayırt eder. (distinguish) (Bloom’s 4)
Bilişsel yaklaşımı diğerlerinden ayırt eder. (distinguish) (Bloom’s 4)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - BİLİŞ NEDİR? BİLİŞSEL PSİKOLOJİ NEDİR? Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
2 Literatür Okuma BİLİŞSEL PSİKOLOJİ YAKLAŞIMI Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
3 Literatür Okuma BİLİŞSEL MODELLER Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
4 Literatür Okuma BİLİŞSEL MODELLERİN KARŞILAŞTIRLMASI Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
5 Literatür Okuma KİŞİLİK VE TREYT YAKLAŞIMLAR Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
6 Literatür Okuma BEYNİN İŞLEYİŞİ VE ZİHİNSEL SÜREÇLER Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
7 Literatür Okuma ALGI Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma BELLEK Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
10 Literatür Okuma DİKKAT Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
11 Literatür Okuma YÖNELİM Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
12 Literatür Okuma BİLİNÇ Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
13 Literatür Okuma DİL Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
14 Literatür Okuma PSİKOTERAPİYE UYGULANMASI Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
15 Literatür Okuma BİLİŞSEL YAKLAŞIMIN OLUMLU VE OLUMSUZ YÖNLERİ Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Solso, R. L., Maclin, M. K., Maclin, O. H., & Ayçiçeği-Dinn, A. (2007). Bilişsel psikoloji. Kitabevi.
Smith, E., & Kosslyn, S. M. (2014). Bilişsel psikoloji. Çev. Muzaffer Şahin) Ankara: Nobel.
Kognitif Nörobilimler Sirel 3. Goldstein, E. B. (2013). Bilişsel psikoloji. Kaknüs Yayınları.
Küçükkaragöz, H. (2017). Bilişsel gelişim ve dil gelişimi. Pegem Atıf İndeksi, 83-122.
Corsini, R. J., & Wedding, D. (2012). Modern psikoterapiler. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
Özakkaş, T. (2004). Bütüncül psikoterapi. Litera Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use information sources, including the most effective methods and current information related to psychology and auxiliary disciplines at a high level. (Bloom 3)
4
2
Identify problems in psychology and produce solutions. (Blooms 3)
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Distinguish normal and abnormal behaviors. (Blooms 2)
3
2
Interpret and report psychology research. (Bloom 3)
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establish connections between psychology and other social sciences. (Bloom 4)
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply psychological tests. (Bloom 3).
3
2
Gain knowledge and skills about contemporary psychology theories and integrate this knowledge and skills to help individuals. (Bloom 6)
2
3
Conduct various experiments in the field of psychology. (Bloom 6)
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with the necessary institutions and individuals in the field studies. (6)
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate developments in psychology with existing knowledge. (Blooms 6)
3
2
Scientifically analyze human behavior. (Bloom 4)
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally. (Bloom 2)
4
2
Recognize the individual, national and universal influences of problems in the field of psychology
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate the knowledge of computer software, hardware and statistics required by the field of psychology. (blooms 6)
0
2
Survey the developments in information and communication technologies. (Bloom 4)
0
3
Support social projects related to psychology. (Blooms 5)
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 7 91
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 35 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 35 35
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 205
Total Workload of the Course Unit 205
Workload (h) / 25.5 8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0